Menu

Kan Valentino få eneret til nitter på sko?

Modebrandet Valentino mener, at deres Rockstud-stiletter bør være et varemærke med den genkendelige udformning. De amerikanske myndigheder er uenige.

02. november 2020

Siden de kom på markedet i 2010, er Valentinos Rockstud-stiletter blevet udsolgt sæson efter sæson. De eftertragtede stiletter bæres af kendte og kongelige verden over. Men indtil videre har den amerikanske varemærkemyndighed nægtet at registrere rockstud-nitterne som varemærke. Ifølge myndigheden er Valentinos nitter kun en skoudsmykning, og derfor kan Rockstud-stiletterne ikke beskyttes som Valentinos varemærke.

Modehuset Valentino har gennem længere tid forsøgt at få deres Rockstud-stiletter registreret som varemærke i USA, men indtil videre uden held.

Mange modebrands bruger nitter oven på sko og på skostropperne som udsmykning. Det er derfor et spørgsmål om, hvorvidt forbrugerne vil opfatte Valentinos nitter som et kendetegn for Valentino eller alene som en del af skoens udsmykning.

Varemærkemyndigheden i USA mener ikke, at Valentinos Rockstud-stiletter kan bruges til at adskille Valentino-design fra andre designere.

Valentino er langt fra enig med den amerikanske varemærkemyndighed

Valentino er ikke enig i, at Rockstuds ikke har effekt og værdi som varemærke, hvorfor de nu har påberåbt sig, at Rockstud-stiletterne, i kraft af den mangeårige tilstedeværelse på markedet og enorme popularitet, er blevet Valentinos varemærke og altså har opnået det krævede særpræg igennem indarbejdelse på markedet.

Som bevis har Valentino indsendt en stor mængde materiale bestående af erklæringer, kampagner, mediernes omtale af skodesignet, salgstal og andet reklamemateriale, som skal bevise, at Valentinos Rockstud-stiletter i sig selv faktisk opfattes som Valentinos varemærke af forbrugerne.

Er Valentinos Rockstud-stiletter ikke lige så kendte som Louboutins røde såler?

Et af Valentinos argumenter for at deres Rockstud-stiletter igennem deres synlige tilstedeværelse på markedet er blevet til et varemærke, er, at hvis Christian Louboutins røde såler kan beskyttes som varemærke, så kan Valentinos Rockstud-stiletter også.

Christian Louboutin har i USA og en række andre lande opnået varemærkeregistrering, også kaldet eneret, til at sælge stiletter med røde såler. Det vil sige, at Christian Louboutin kan hindre deres konkurrenter i at bruge røde såler på deres skodesign. Sådan en eneret er naturligvis af stor værdi.

En varemærkeeneret med stor kommerciel værdi

Opnår Valentino en varemærkeeneret til deres Rockstud-stiletter, vil det betyde, at Valentino kan hindre andre modevirksomheder i at benytte lignende nitter oven på sko og på skostropper. Det er dén store, kommercielle værdi, Valentino jagter.

Om det lykkes Valentino at overbevise myndigheden om, at forbrugerne rent faktisk opfatter deres Rockstud-stiletter som et varemærke, er vanskeligt at forudsige. Men det kan være en god strategi at indlevere en markedsundersøgelse som dokumentation, når man skal bevise, at et skodesign er blevet til et varemærke.

Hvis Valentino i en markedsundersøgelse kan vise, at f.eks. 70% af forbrugerne opfatter Rockstud-stiletterne som et kendetegn for Valentino, vil Valentino lettere kunne bevise, at Rockstud-stiletterne både bruges og opfattes som et varemærke og ikke blot som et skodesign.

Det bliver interessant at følge sagen, da udfaldet kan få stor betydning for modebranchens muligheder fremover.

Artiklen er udarbejdet af Malene Gulstad Heslop, Strategic Legal Counsel, og Christina Nedergaard Strøm Kristensen, advokatfuldmægtig, DAHL Advokatpartnerselskab

"