Menu

Kan klistermærker være det nye våben i kampen mod luskede forbrugere?

De seneste år har branchen set flere sager med kunder, der bestiller tøj online, bruger det og sender det tilbage som værende ubrugt. Nu forsøger dansk firma at tage kampen op mod snyderiet med klistermærker.

24. januar 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Modevirksomheder, der sælger online, kender alle problematikken. Især hvis de tilbyder fri fragt og returnering.

Kunder bestiller varer, modtager dem, bruger dem og sender så varerne retur som værende ubrugte. Selv om de, mere eller mindre tydeligt, ikke længere er ubrugte. Man kan kalde de luskede forbrugere for ”låneforbrugere”.

Nu er et dansk firma på banen med et produkt, der muligvis kan komme problemet til livs. Det skriver FDIH.

Klistermærket vil være synligt på tøjet, og det er derfor firmaet bags tese, at ingen har lyst til at iføre sig tøj med det synlige klistermærke.

- Zafari Label er en plombering af produkter. Det er en ”asset protection”. Når kunder bevidst køber for at bruge og derefter sende retur og få pengene tilbage, vil de højst sandsynligt vælge et andet sted at købe fra, når de ser, at virksomheden har plomberet deres varer, siger co-founder af Zafari Label, Aliana Pedersen til FDIH.

Firmaet tilbyder også deres klistermærker med tilføjelser i form af QR-koder, RFID-chips, nanopartikler og NFC.

En skudsikker løsning mod de såkaldte låneforbrugere er det dog ikke, siger FDIHs juridiske chefkonsulent Tina Morell.

- Hvis klistermærket er fjernet, kan det være en indikation på, at varen har været brugt, men er der ikke i øvrigt tegn på brug, og kan varen sælges som ny igen, kan der ikke foretages fradrag for værdiforringelse, siger hun.

Læs hele artiklen på FDIHs hjemmeside.

"