Menu

Kollektionsplanlægning og risikodeling på wholesale-markedet

I dette indlæg sætter Alies ter Kuile, som er direktør og medejer af Fashion Cloud, fokus på, hvorfor det i hendes optik er på tide at ændre tilgang til kollektionsplanlægning. Der kan nemlig være meget at hente for både brands og retailere.

Alies ter Kuile er medejer af og direktør i Fashion Cloud, en digital platform, som binder modebranchens brands og forhandlere sammen. Foto: PR
Alies ter Kuile er medejer af og direktør i Fashion Cloud, en digital platform, som binder modebranchens brands og forhandlere sammen. Foto: PR

09. maj 2022

Af Alies ter Kuile, Managing Director hos Fashion Cloud

Tiden er inde til, at både brands og retailere reviderer deres kollektionsplanlægning. Skiftet fra pre- til re-order er i gang, men brands kæmper med risikoen ved at påtage sig yderligere lagerbinding. Og retailerne brokker samtidig sig over, at NOS-kollektionerne ikke er på lager hos brandet alligevel – for slet ikke at tale om muligheden for at finde flere del af sæsonkollektionen, der sælger godt.

Der er to grunde til, at flere og flere efterspørger re-order, NOS og mellemkollektioner. Et: Retailerne vil have mulighed for at handle hurtigt på trends – at have mulighed for at tilbyde forbrugerne det, de ønsker, på netop det tidspunkt, de ønsker det. Og to: Bæredygtighed og sunde marginer – brands har et ønske om at kunne tilbyde en større kollektion af kvalitetsbasisvarer, som ikke sælges med rabat i slutningen af sæsonen. Det står i skærende kontrast til sæsonkollektionen, hvoraf godt 40 procent ikke bliver solgt til fuld pris.

Den afgørende forandring, som branchen har behov for, er, at man begynder at dele risikoen brands og retailers imellem. Som det er nu, beder brands om den samme mark-up for forskellige kollektioner, men her er min pointe, at både brands og retailere kan optimere deres forretning ved at prissætte med forskellige risici for de forskellige kollektioner. Det kunne være med en mark-up på 2,8 til 3,0 ved pre-order, men for eksempel med en mark-up på 2,2 til 2,4 ved re-order og 2,3 til 2,5 for NOS-kollektioner.  

Retaileren kan stadig bestille pre-order med samme mark-up, som man benytter i dag, men nu med mulighed for at genbestille på grund af den øgede tilgængelighed. Ja, ganske vist med en lavere margin, men stadig en væsentlig forbedring i forhold til den anden mulighed: At genbestilling ikke er en mulighed, fordi brandet ikke har nok varer på lager.

Ved at forbedre risikodelingen kan wholesale-branchen sikre sig, at man har de rette produkter de rette steder. Når (lager-)risikoen flyttes til brands, og brands samtidig opnår højere marginer på lageret, gør det brands i stand til faktisk at operere med et større lager. Til gengæld får retailerne større succes, når det kommer til at bestille NOS og genbestille sæsonvarer, der sælger godt. Det reducerer risikoen for retaileren og betyder, at en større del af kollektionen sælges uden rabat. På den måde sælger retailerne mere af det, der sælger godt.

Denne konklusion understøttes af, hvad vi ser hos Fashion Cloud, når brands og retailere gør brug af vores intelligente suppleringsværktøjer. Når brands og retailere optimerer til intelligent supplering af NOS og re-order-forslag, øger de deres forretning med 10-30 procent. Betyder det, at branchen kommer til at sælge mere totalt? Det tror jeg ikke. Men jeg tror fuldt og fast på, at brands, der er i stand til at mestre deres lager på bedste vis, vil vinde markedsandele fra brands, der kun tilbyder pre-order-kollektioner. Og endnu vigtigere: På længere sigt vil det betyde, at engrosleddet kommer til at sælge den rette mængde varer på rette tid og sted. Det vil betyde færre rabatter og mindre spild – der er stykke vej endnu, men der er meget at vinde.

Du kan downloade en længere version af artiklen (på engelsk) og en beregner, hvor du kan se, hvad en ændret tilgang til kollektionsplanlægning kan betyde for din forretning, nedenfor. 

Om artiklens forfatter

Alies ter Kuile er Managing Director og co-owner hos Fashion Cloud. Med en mission om vækst for Fashion Cloud møder hun hundredvis af brands og retailere i hele Europa hvert år. Ved siden af siden af sin rolle hos Fashion Cloud er hun også en del af tilsynsrådet i Greenpeace Netherlands. Hun har en baggrund i jura, filosofi og finans.

Fashion Cloud er en europæisk online-platform, der bringer brands og retailere sammen, og muliggør deling af blandt andet marketingmaterialer og produktdata. Derudover indeholder platformen en ordreplatform, der gør det muligt at lægge ordrer digitalt. Fashion Cloud forbinder mere end 500 brands med mere end 17.000 retailere. Fashion Cloud er grundlagt i 2015 og har kontorer i Hamborg og Amsterdam.  Se mere på fashion.cloud

Download beregner og artikel

  • Artikel ǀ Collection planning and risk sharing in the wholesale-market

    pdf, 0,11mb
  • Beregner ǀ Collection planning calculations

    xlsx, 0,04mb

Vilkår for brug

Denne kontrakt er forbeholdt foreningens medlemmer og må ikke videredistribueres i den nuværende form. Kontrakten udgør ikke juridisk rådgivning i sig selv, og foreningen påtager sig intet ansvar ved forkert udfyldelse eller forkert brug af kontrakten.

"