Menu

Kopivarer er fortsat et alvorligt problem

Modebranchen er blandt de mest udsatte, når det handler om piratkopiering, og det medfører både omsætningstab og mistede jobs. Det viser en ny undersøgelse fra EU’s Kontor for Intellektuel Ejendomsret.

06. juni 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Nogle gange er et tilbud for godt til at være sandt. Gummistøvlerne fra Ilse Jacobsen med 66 % rabat eller skoene fra Ecco til under det halve af, hvad du ellers skal betale, virker ellers så tillokkende. Ja, hjemmesiden har ganske vist ingen kontaktinformation eller sikkerhedsmarkører, men tager man ikke chancen for et godt tilbud? Den overvejelse har mange danskere og europæere stået med, og mange har taget chancen. De ”heldige” stod efter 10 dage med et produkt, som hverken var tilsvarende det på hjemmesiden eller ægte, mens andre overhovedet ikke modtog noget produkt, selvom pengene lynhurtigt forsvandt fra kreditkortet.

”Som forbrugere skal vi lade helt være med at købe kopivarer. De er ofte af dårlig kvalitet, og du risikerer dit og din families helbred. Samtidig risikerer du at støtte kriminelle organisationer, som også handler med narkotika, våben og mennesker – og som sågar kan finansiere terror,” siger erhvervsminister Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse.

Erhvervsminister: Piratkopiering er tyveri  

Én ting er, at det er surt at blive snydt som forbruger, men i situationer som denne, hvor kopiprodukter er involveret er der mere på spil. De nyeste tal fra EUIPO, EU’s Kontor for Intellektuel Ejendomsret, viser, at danske virksomheder årligt går glip af salg for 8,6 mia. kr., hvilket koster godt 5.000 arbejdspladser. På EU-plan bliver tallene endnu mere svimlende: Det direkte salgstab udgør 439,6 mia. kr. og 434.701 arbejdspladser går tabt som følge af den omfattende kopiering.

Og de tal får alarmklokkerne til at ringe hos erhvervsminister Brian Mikkelsen:

”Piratkopiering er i mine øjne tyveri og et angreb på dygtige, innovative virksomheder i Danmark. Derfor skal vi fra alle sider bekæmper handel med kopivarerne. Det er her afgørende, at danske virksomheder beskytter deres ideer med for eksempel varemærker, design eller patenter. Først derefter er det muligt at håndhæve og sanktionere eventuelle brud på disse rettigheder,” siger erhvervsministeren i en pressemeddelelse.

I Danmark arbejder en række myndigheder i Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser om at bekæmpe problemet, ligesom Patent- og Varemærkestyrelsens ”Hotline om kopivarer” tilbyder virksomheder vejledning om forebyggende tiltag og håndhævelse overfor kopister. I maj besluttede regeringen at nedsætte en permanent IP-taskforce, som varetager den strafferetlige håndhævelse af immaterielrettigheder.

Beklædning er hårdt ramt

EUIPO har opgjort hvilke sektorer, der er hårdest ramt af piratkopiering, og her udgør medicin den største sektor. Men på andenpladsen finder man beklædning, som årligt lider salgstab på 2,6 mia. kr. i Danmark alene. I hele EU er tallet 173,4 mia. kr.

Og de tal falder ikke i god jord hos Dansk Mode & Textils adm. direktør Thomas Klausen:

- Kopiering er desværre fortsat et alvorligt problem. Der er ikke megen bedring at spore i forhold til sidste års undersøgelse, og det er frustrerende. Vi må desværre konstatere, at mange slår plat på det hårde arbejde, vores branche dagligt udfører, og i Dansk Mode & Textil er vi meget opmærksomme på problematikken. Derfor håber vi, at forbrugerne vil tænke sig om en ekstra gang, hvis de overvejer et kopiprodukt – både for deres egen sikkerheds og for mode- og tekstilbranchens skyld, siger han med henvisning til, at man som forbruger ikke aner, hvad produkterne indeholder af kemikalier og andre skadelige substanser og dermed risikerer at gamble med sin egen sikkerhed.

"