Menu

Liveshopping: Fortid eller fremtid?

Liveshopping viser imponerende tal i sær Kina. Også i Danmark gjorde det nye shoppingformat sit indtog, men har det også en berettigelse, når corona ikke længere begrænser os til hjemmets fire vægge?

08. september 2022

Kontorarbejde i tøj, du aldrig nogensinde ville tillade dig selv adgang på kontoret i. Onlineshopping efter ting, du aldrig havde overvejet at købe online tidligere. Manglende inspiration fra de butikker, du normalt frekventerer.

Coronanedlukningerne bragte meget med sig. Noget godt, noget skidt, noget markant anderledes end hvad vi ellers var vant til.

Heriblandt fænomenet liveshopping, hvor modebranchens butikker, som ikke måtte åbne sine fysiske døre, slog dørene op til en ny form for shopping, hvor forbrugerne kunne interagere med værterne og shoppe samtidig.

Pludselig opstod en ny salgskanal for branchens virksomheder, som på kort tid blev inkorporeret hos mange brands, men med coronaens knapt så insisterende tag på Danmark, har salgskanalen så stadig en fremtid?

Kæmpe i Kina – men hvordan med Danmark?
Spørger man Tim Frank Andersen, der er co-founder og CEO hos Liveshopper, der laver software til netop liveshopping, så ligger liveshoppings største succeser stadig i fremtiden.

- Liveshopping har i høj grad en fremtid! Også uden corona. Dansk Erhverv har netop offentliggjort en ny analyse, der viser, at 19 procent af danskerne har prøvet liveshopping det sidste år. Det er det samme tal som året før, så vi ser intet dyk – tværtimod. I takt med at flere og flere virksomheder går i gang, så kommer der også flere seere med, mener Tim Frank Andersen.

Det flugter glimrende med de tal, vi ser mod øst, hvor især kineserne er en smule foran det europæiske kontinent hvad angår liveshopping.

På Singles Day, der er markant større i Kina end herhjemme, omsatte Alibabas livesatsning Taobao Live allerede i 2020 for 7,5 milliarder dollars, svarende til lige godt og vel 56 milliarder danske kroner. På de første 30 minutter. Det viser tal fra McKinseys rapport om liveshopping fra 2021.

Jakob Simmelkjær, digital rådgiver hos DM&T, anerkender, at der er store muligheder i liveshopping, men mener dog også, at der er et stykke vej hen mod de kinesiske tal.

- Kina er et enormt land med rigtig mange forbrugere, hvor utrolig meget shopping foregår online, hvorfor det også er kæmpestore tal. Det viser os dog, at der er potentiale for liveshopping til at tage større markedsandele, og det gør sig især gældende for vores branche, siger han.

Det understøttes af tal fra føromtalte McKinsey-rapport.

Mellem 2017 og 2020 voksede livesalg, på tværs af alle brancher, med 280 procent, så det noterer sig for en estimeret omsætning på 423 milliarder dollars i 2022. Og faktisk står mode-, tekstiler og livsstilsprodukter for mere end en tredjedel af den omsætning.

Så langt er vi på ingen måde nået i Danmark endnu, men der er ingen grund til at hænge i bremsen.

”Liveshopping kræver overraskende lidt”
Det vil muligvis fremprovokere koldsved, sceneskræk og andre lidt flatterende reaktioner for nogen, hvis de skal sælge den samme vare på et livefeed, som de ellers ikke har nogen problemer med at gøre til de kunder, de fysisk ekspederer på daglig basis.

Samtidig skal de holde styr på de tekniske aspekter af showet, og det hele skal passe sammen med systemet backend, så der er styr på lagerbeholdningen.

Afhængigt af ambitionsniveauet behøver det dog ikke være så svært, forklarer Tim Frank Andersen fra Liveshopper, som lever af at hjælpe kunderne med liveshopping.  

- Det kræver overraskende lidt, både når vi taler teknisk set up og manpower. Vores opgave er jo blandt andet at anskueliggøre dette. Derudover stiller vi i dag samtlige ressourcer, kompetencer og services - inklusive studie, udstyr og værter - til rådighed for virksomheder, der gerne vil i gang, men har brug for opstartshjælp, siger han.

Jakob Simmelkjær nikker samtykkende til, at man kan bruge en ekstern leverandør til at komme i gang med den moderne udgave af tv-shop.

- For mange brands og butikker vil liveshopping give god mening at prøve af, men det kræver, at man investerer i det, hvis man vil have succes med det. Som med meget andet hjælper det ikke noget, at man gør det halvhjertet. Derfor kan der være god mening i at få hjælp fra folk, der ikke laver andet. Så kan man prøve det af og beslutte sig for, om det er noget for en, siger han og uddyber:

- Det kan være rart at have noget data at analysere, så du kan se, om der er business i det for dig. Er der en god business-case, så kan det give mening at bruge både tid og penge på at optimere, og ellers har du fået prøvet det af. Ingen virksomheder er helt ens, og der er ikke nogen formel for, hvad der virker for din.

Høje konverteringstal og gode tilbud
Tager vi et eksempel fra branchen, så formåede Tommy Hilfiger, igen på det kinesiske marked, at tiltrække 14 millioner seere til et af deres liveshopping-events, hvor de solgte 1300 hættetrøjer på to minutter.

På det europæiske kontinent har den tyske retailer Douglas for alvor taget liveshopping til sig med flere ugentlige events, hvor de kan melde om konverteringsrater på helt op mod 40 procent.

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men Douglas var også blandt de første i Europa til for alvor at omfavne liveshopping som koncept. Ifølge Tim Frank Andersen er det ikke urealistisk, at man kan opnå meget høje konverteringsrater via liveshopping.

- De generelle konverteringstal, som nævnes, ligger mellem 15 og 20 procent. Jeg har aldrig set et digitalt kampagneformat, der kunne levere så flotte tal, siger han.

Shopify, der leverer software til mange E-tailers, vurderer, at 20-40 procent er en tilfredsstillende konverteringsrate, altså kunder der køber noget, for fysiske butikker.

Det kræver dog, at du har kunden inde i butikken, og forbrugerne har over de seneste år i perioder været helt eller delvist afskåret fra netop det. Derfor fylder de digitale salgskanaler tiltagende mere, hvilket kan være en fordel for brands, der har et stærkt digitalt setup på tværs af platforme.

- En del af det handler om bekvemmelighed og meget kort afstand mellem inspiration og køb. Men det handler selvfølgelig også om, at man ofte kan gøre en god handel ved liveshopping, slutter Tim Frank Andersen.

Du kan også gøre en god handel! Du kan nemlig købe billet til DM&T TOPMØDE, hvor Tim Frank Andersen holder oplæg om netop liveshopping. Her får du inspiration til at komme i gang eller forbedre dig på liveshopping, mens du også får en masse andre spændende talere med i prisen.

Ses vi den 3. oktober i København?

Køb din billet her

"