Menu

Logistikken presser danske modevirksomheder trods rekord-år

Stigende fragt- og råvarepriser udfordrer den danske modebranche, som ellers gjorde stærkt comeback ovenpå corona med en rekordomsætning på 48,7 mia. i 2021. De stigende omkostninger får nu branchens virksomheder til at hæve priserne og ruste sig til fremtiden med investeringer i nye medarbejdere, bæredygtighed og digitalisering.

01. februar 2022

Copenhagen Fashion Week starter i morgen, og dermed får den danske modebranche igen mulighed for at samles for at fremvise kollektionerne, som rammer butikker og webshops i det kommende efterår og vinter. De forgangne to år har været en udfordring for den danske modebranche, som har været præget af coronavirussens hærgen, men ikke desto mindre leverede den danske modebranche et flot 2021, hvor den samlede omsætning ramte 48,7 mia. kroner, hvilket er ny rekord for den danske modebranche. Eksporten nåede også rekordniveau med 33,5 mia. kr. Det viser den seneste opgørelse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, som samtidig viser, at omsætningsvæksten ser ud til at fortsætte. Således svarer 72 procent, at de forventer en stigende omsætning i det kommende halvår. Undersøgelsen er baseret på tal fra Danmarks Statistik og en spørgeundersøgelse blandt DM&T’s 350 medlemmer.

Undersøgelsen viser dog også, at udfordringerne langtfra er ovre for de danske virksomheder, selvom corona påvirker dem i mindre grad.

”Igennem det seneste år har det altoverskyggende største tema i branchen været fragtpriserne, som er steget med raketfart, og samtidigt stigende råvarepriser. For nogles vedkommende har det betydet, at de i dag betaler tre til seks gange mere for fragt, og det presser indtjeningen. Så selvom der er har været fremgang i omsætningen, er det ikke ensbetydende med, at alt er rosenrødt,” siger Thomas Klausen, adm. direktør i DM&T.

DM&T har spurgt sine medlemsvirksomheder om udviklingen i deres omkostninger, og her svarer fire ud af fem respondenter, at omkostningerne er steget i væsentlig grad. Af dem svarer 97 procent, at fragten er steget, mens 86 procent har oplevet stigende råvarepriser. Det gør det til de to kategorier, hvor flest oplever stigende priser, efterfulgt af prisstigninger på energiforsyning (54 pct.) og produktionsomkostninger (52 pct.).

Det har fået 86 procent til at tage konsekvensen og hæve prisen over for deres kunder, som typisk er butikskæder, webshops og uafhængige butikker i detailhandlen i Danmark og Europa. Dermed kommer forbrugerne efter alt at dømme også til at opleve, at tøjet bliver dyrere.

”Modevirksomhederne har faktisk påtaget sig de stigende omkostninger i en længere periode og håbet på en snarlig normalisering i fragt- og råvarepriserne, men når fragtpriserne når rekordniveau og forbliver der, er det naturligt at det i sidste ende også kommer til at påvirke forbrugerne i form af stigende priser, hvilket vi også ser i alle mulige andre brancher netop nu, ” siger Thomas Klausen.

Han understreger, at priserne på tøj, faktisk er faldet over en tyveårig periode.

Adspurgt om de største aktuelle udfordringer, svarer virksomhederne entydigt logistiksituationen og råvarepriserne, men også en anden faktor udfordrer branchens virksomheder. En tredjedel af virksomhederne forventer at skulle ansætte flere medarbejdere det kommende år, men en stor del af dem svarer samtidig, at det er en udfordring at finde de rette medarbejdere.

”Det er næsten den perfekte storm. Beskæftigelsen er tårnhøj, og dermed er der konkurrence om medarbejderne. Samtidig står virksomhederne over for at skulle ansætte medarbejdere med andre kompetencer end tidligere. Det er særligt inden for digitalisering og bæredygtighed, at modevirksomhederne skal finde kompetencer, som man ikke hidtil har efterspurgt i samme grad, men inden for netop disse to felter er efterspørgslen også stor i andre brancher,” siger Thomas Klausen.

Digitalisering, bæredygtighed og rekruttering er da også i top sammen med logistik, når det kommer til virksomhedernes strategiske fokusområder netop nu.

”At dømme ud fra alle disse faktorer ligner 2022 året, hvor den danske modebranche for alvor positionerer sig til at tage det næste store skridt. Virksomhederne investerer i vigtige strategiske forhold, som skal fremtidssikre deres forretning, mens de samtidig balancerer med stigende ordrer og logistikudfordringer. Det er ikke nogen nem øvelse, men det er det eneste rigtige at gøre med tanke på de stigende krav til bæredygtighedsindsatsen og den benhårde globale konkurrence,” afslutter Thomas Klausen.

Udvikling for den danske beklædningsbranche 2017-2021. 

 

År

Mio DKK

 

2017

2018

2019

2020

2021

Ændring

2020-2021

Salg i Danmark, Samlet

15.938

15.947

15.058

14.001

15.247*

+8,9 %

Samlet Eksport

29.160

31.021

30.756

29.635

33.500**

+13,0 %

Samlet omsætning

45.098

46.968

45.808

43.636

48.747

+11,7 %

Kilde: Danmark Statistik.

 

* Fjerde kvartal er estimeret

**December 2021 er estimeret

"