Menu

Louis Nielsen og LEGO Wear går sammen om børneprojekt i Tanzania

Optikerkæden Louis Nielsen og børnetøjsbrandet LEGO Wear drager sammen mod det nordlige Tanzania for at uddele både briller og tøj til børn og unge, der har desperat brug for det.

Fra sidste års velgørenhedsprojekt 'Climb for charity' i Tanzania, som KABOOKI og Børneulykkesfonden stod bag.
Fra sidste års velgørenhedsprojekt 'Climb for charity' i Tanzania, som KABOOKI og Børneulykkesfonden stod bag.

21. august 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Siden 2010 har optikerkæden Louis Nielsen hjulpet 40.000 mennesker i Tanzania med at få et bedre syn. Mange danskere har igennem årene indleveret deres brugte briller, som et hold af optikere flere gange årligt tager med til Tanzania og deler ud til lokale, der ikke har mulighed for at få nye briller.

Der er en ny ekspedition i vente, som finder sted i begyndelsen af september, og denne gang er der et specielt fokus på børn og unge. Louis Nielsen er nemlig gået sammen med LEGO Wear om at donere både briller og tøj.

”Efter otte års ekspeditioner tænkte vi, at det kunne være spændende at koble os sammen med en anden spiller og videreudvikle på vores idé,” siger Rune Steiness fra Louis Nielsen, der er projektleder på ’Giv Syn til Tanzania’.

”Behovet er enormt”
I Tanzania bor der 55 millioner mennesker, hvor 24 millioner er børn under 14 år. Ud af dem vurderes halvdelen, altså ca. 12 millioner børn, at have problemet med synet. Ifølge Rune Steiness er behovet for hjælp enormt:

”I Tanzania er der næsten ingen børn, der får synstest eller briller. Derfor bliver deres synsproblemer ikke opdater eller taget hånd om i tide, og det betyder, at de får svært ved at følge med i solen og i værste fald, at deres syn forværres, og de bliver blinde,” siger han.

Sidste år samarbejdede KABOOKI, som er tøjvirksomheden bag LEGO Wear, med Børneulykkesfonden om velgørenhedsprojektet ’Climb for charity’ – også i Tanzania.

”I forbindelse med Climb for charity bemærkede vi LEGO Wear og kontaktede dem derfor med henblik på vores projekt, så børnene ud over briller også kan få udleveret tøj,” fortsætter Rune Steiness.

Ifølge Birgitte Holgaard Langer, CMO i KABOOKI, var de hurtige til at takke ja til forespørgelsen, og ser projektet som en spændende mulighed for at hjælpe. Om det nye samarbejde med Louis Nielsen udtaler hun:

Vi synes, at Louis Nielsens projekt er så simpelt og en fantastisk historie, som alle kan forholde sig til. At få sit fulde syn er helt unikt og kan ikke sammenlignes med noget andet. Men vi kan forhåbentlig være med til at give børnene et ekstra lille smil på læben, når de kan se det fine tøj, de kommer til at få med hjem også. Tøjet er returvarer fra vores kunder og kan fx have en plet, men det kan med sikkerhed skabe både gavn og glæde.

Den 1. september drager Louis Nielsen og KABOOKI mod Tanzania, hvor fokusområdet denne gang vil være et Masaiområde i det nordlige Tanzania tæt på den Kenyanske grænse.

"