Modebranchen går forrest i stort vindenergi-projekt i Bangladesh
Bestseller vil investere op mod 700 mio. kroner i et stort havvindmølleprojekt i Bangladesh. Svenske H&M er også med i projektet, som Global Fashion Agenda og CIP står bag. DM&T’s direktør roser det ambitiøse initiativ og håber, det kan tjene som inspiration for at intensivere samarbejdet i branchen.

I forbindelse med COP28 i Dubai annoncerer Global Fashion Agenda (GFA) i dag, at Bestseller og H&M Group investerer USD 100 mio. i et projekt, der skal sikre vedvarende energi i verdens næststørste prouktionsland for beklædning, Bangladesh.
Det to globale mode-giganter er dermed grundstenen i en fond, som GFA står bag, der skal sikre Bangladesh’ første havmøllepark i stor skala i et projekt til samlet USD 1,3 mia., som Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) står i spidsen for.
Det store projekt har været undervejs længe, og aktørerne bag er nu glade for at kunne løfte sløret for projektet, som er direkte i tråd med GFA’s ambition om at samle kræfterne i modebranchen for at skabe forbedringer.
”Adgang til vedvarende energi er nødvendig, hvis vi skal begrænse modeindustriens emissioner, og kollektiv handling er afgørende for at bane vej for nye løsninger. Jeg er stolt over at kunne præsentere denne industri-ledede investering i nødvendig, vedvarende energiinfrastruktur i Bangladesh, som er et af modebranchens vigtige produktionslande. Global Fashion Agenda og Copenhagen Infrastructure Partners inviterer andre interessenter i og uden for modeindustrien til at deltage i projektet,” siger Thomas Tochtermann, bestyrelsesformand i Global Fashion Agenda.
Bestsellers største enkeltstående bæredygtighedsrelaterede investering
I lande som Bangladesh er langt størstedelen af energiproduktionen baseret på fossile brændsler, og dermed er landets mange fabrikker, der producerer beklædning til utallige vestlige brands, en markant kilde til udledning af drivhusgasser. I en globaliseret branche som modebranchen er det særligt i produktionsfasen, at det store negative klimaaftryk sættes, og det er bl.a. dette Bestseller nu vil lave om på.
”I Bestseller er vi fast besluttet på at forbedre vores klimaaftryk og i højere grad støtte og fremskynde den grønne omstilling i modeindustrien. Vi ser gode og betydningsfulde initiativer, ikke mindst i Danmark, men der er også behov for, at vi hjælper med at tage ansvar for den grønne omstilling i lande, hvor forudsætningerne er mere vanskelige. Ambitionen om at bidrage til at bane vej for en vedvarende energiinfrastruktur i Bangladesh er et af mange skridt, som vi kan tage for at reducere udledningen af drivhusgasser i vores indirekte værdikæde. Vi bakker stolt og helhjertet op om opgaven,” siger Anders Holch Povlsen, CEO og ejer i Bestseller i en pressemeddelelse.
Bestseller har givet tilsagn om at investere op mod 700 mio. kroner i projektet, hvilket er den største bæredygtighedsrelaterede investering i selskabets historie, oplyser Bestseller.
Det glæder DM&T’s adm. direktør Thomas Klausen, som også er næstformand i GFA’s bestyrelse.
”Samarbejde på tværs af branchen er afgørende, hvis vi skal skabe de nødvendige forandringer i modebranchen. Derfor er jeg også stolt af dette initiativ, som viser, at de bredeste skuldre er villige til at bære den tunge byrde, der ligger i at sikre et land som Bangladesh adgang til vedvarende energi. Jeg er glad for, at GFA kan være med til at gøre den slags mulige, og som repræsentant for den danske branche er det klart, at det gør mig ekstra stolt, at Bestseller og Anders Holch Povlsen har givet tilsagn om en så stor investering. Det er fuldstændig afgørende,” siger han.
Thomas Klausen kalder projektet ambitiøst, og han håber, at det vil tjene som eksempel, så vi i fremtiden ser endnu flere samarbejder, der kan være med til at drive en positiv udvikling i modebranchen, der også inkluderer produktionslandene.
Håber at trække flere investorer ind i projektet
Anders Holch Povlsen kalder det en væsentlig udfordring for både Bestseller og den samlede globale modebranche at reducere klimaaftrykket og nedbringe udledningerne i værdikæden, hvor udledningerne er størst, og han understreger, at dette enkeltstående initiativ ikke er udtryk for, at branchen er i mål:
” Det er vigtigt at anerkende, at vi stadig har en lang rejse foran os, og at der er mange nødvendig og vigtige skridt at tage. Et af dem er at investere markant og ambitiøst i Bangladesh, som vi gør nu,” siger han.
GFA har et mål om at få flere brands med i investeringsfonden, som skal støtte vindprojektet i Bangladesh. GFA søger virksomheder, der som minimum vil investere USD 10 mio. Bestseller har givet endeligt tilsagn om at bidrage med 700 mio. kroner, uanset om andre virksomheder vælger at bidrage. Hvor stor en investering H&M bidrager med, er ikke offentliggjort.
Ifølge GFA’s bestyrelsesformand Thomas Tochtermann er man nu i den tidlige fase af at udforske et lignende projekt i et andet produktionsland.
Vindmølleparken i Bangladesh er fortsat i den tidlige udviklingsfase. I de næste par år vil CIP i tæt samarbejde med myndighederne i Bangladesh og øvrige strategiske partnere fortsat udvikle projektet gennem analysearbejde og miljøprøver. Forarbejdet er en forudsætning for, at projektet er realiserbart.
Er det tilfældet, forventes vindmølleparken at levere strøm i 2028.