Menu

Modebranchens bæredygtige puls stiger men i langsommere tempo

Der er fortsat behov for markant handling, hvis modebranchens bæredygtige arbejde skal følge med branchens globale vækst. Sådan lyder konklusionen i Global Fashion Agendas nye rapport ’Pulse of the Fashion Industry’.

Global Fashion Agenda arrangerer Coepnhagen Fashion Summit, verdens største event for bæredygtig mode.
Global Fashion Agenda arrangerer Coepnhagen Fashion Summit, verdens største event for bæredygtig mode.

08. maj 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Global Fashion Agenda (GFA) har netop udgivet den årlige rapport Pulse of the Fashion Industry i samarbejde med Boston Consulting Group (BCG) og Sustainable Apparel Coalition (SAC). Ud fra en række parametre måler man modebranchens Pulse Score fra 0-100 – en indikator af hvor langt modebranchen er i sin bæredygtige udvikling. Branche Pulse Score er steget fra 38 til 42, men væksten er aftaget fra sidste år, hvor stigningen var seks procentpoint.

Og det er ganske enkelt for langsomt, hvis man spørger forfatterne til rapporten. De angiver, at selvom der er fremdrift, står dette ganske enkelt ikke mål med den voldsomme vækst, branchen oplever på verdensplan. Det vil simpelthen medføre, at der tæres på klodens ressourcer, og at modebranchen blandt andet bidrager til en øget global opvarmning og dermed er medvirkende til en øget risiko for, at det ikke bliver muligt af efterleve Paris-aftalens mål om at holde de globale temperaturstigninger under 1,5 grader.

GFA, BCG og SAC henviser til prognoser, der viser, at den globale tøj- og skoindustri vil vokse med 81 %, og fortsætter Pulse Score med at stige i det nuværende tempo, vil gabet mellem de bæredygtige resultater og branchens produktion blive større over tid.

 “Disse nye resultater understreger det presserende behov for, at hele branchen tager del i arbejdet for at den bæredygtige forandring kan tage fart. Om eksisterende løsninger kan skaleres, afhænger af lederskab fra modevirksomhederne, hvorimod andre ændringer vil kræve samarbejde mellem beslutningstagere og interessenter over hele værdikæden samt politikeres involvering,” siger Morten Lehmann, Chief Sustainability Officer i Global Fashion Agenda.

Forbrugerne skal ikke drive udviklingen

BCG har foretaget en undersøgelse på tværs af fem lande. Den viser, at forbrugerne i stigende grad bliver bevidste om modebranchens miljømæssige og sociale forhold.

Mere end en tredjedel af de adspurgte forbrugere på tværs af fem lande berettede, at de har skiftet deres foretrukne modemærke ud til et andet på grund af bæredygtighed.

“Det er opmuntrende at se et skiftende momentum i forbrugernes holdning. Vores forbrugerundersøgelse viser, at bæredygtighed er ved at skifte fra at være en sekundær overvejelse til en primær faktor for det, man køber. Mere end en tredjedel af de deltagende forbrugere har allerede aktivt skiftet fra deres foretrukne modemærke til et andet, fordi det andet mærke har en positiv miljømæssig eller social profil.”

Alligevel viser 2019-data, at bæredygtighed langtfra er en afgørende faktor, når man køber tøj. Derfor er det stadig op til modeindustrien selv at ændre praksis for at skabe den nødvendige fremgang, lyder det fra forfatterne bag Pulse of the Fashion Industry.

Du kan allerede nu læse højdepunkter fra rapporten her. På samme website kan du også downloade hele rapporten.

Pulse of the Fashion Industry udkommer i forbindelse med Copenhagen Fashion Summit, som afholdes onsdag og torsdag i næste uge.

"