Menu
I kølvandet på modegiganters boykot af mohair:

Modevirksomheder skal stille krav om dyrevelfærd

Flere modevirksomheder boykotter nu mohair, og det har fået dyrevelfærdsdebatten til at blusse op igen. En vigtig debat ifølge DM&T’s CSR-chef, som anbefaler de danske virksomheder at stille krav og udvise nødvendig omhu.

Photo by Mehdi Genest on Unsplash
Photo by Mehdi Genest on Unsplash

08. maj 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Inden for den seneste uge har flere af verdens største modevirksomheder forpligtet sig til enten at stoppe brugen af mohair øjeblikkeligt eller udfase brugen frem mod 2020.

Det sker som en reaktion på de optagelser, PETA har foretaget på sydafrikanske farme og slagterier, hvor angorageder, som leverer ulden til mohairproduktionen, udsættes for voldsom behandling.

Det er desværre langt fra et enestående tilfælde, da der tidligere har været eksempler på, at dyr, hvis pels eller dun benyttes i tøjproduktion, behandles uforsvarligt. For år tilbage var der stor debat om mulesing af merinofår, ligesom der har været eksempler på, at angorakaniner, gæs og ænder er blevet  plukket levende.

”Der er desværre får, geder og andre husdyr, der behandles groft og uansvarlig hårdt indimellem. Desværre sker der ofte det, at når husdyrhold går fra familiebrug til stor industriel drift, skal det hele gå så hurtigt, hvilket kan resultere i en forrået omgang med dyrene. Så er der ikke længere plads til at behandle dem med den værdighed, dyrene har fortjent,” siger CSR-chef i Dansk Mode & Textil Pia Odgaard.

Stil krav om dyrevelfærd

Hun gør det klart, at uansvarlig grov behandling ikke skal accepteres, og i den forbindelse anerkender hun PETA’s indsats for at sætte det på dagsordenen. Men CSR-chefen understreger samtidig, at løsningen ikke er at stoppe brugen af mohair eller uld, fordi enkelte gede- eller fåreavlere behandler dyrene uforsvarligt.

”Vi skal i stedet stille krav om, at dyrene behandles ordentligt. En sag som denne viser, at der desværre kan være problemer, og derfor skal vi italesætte det over for vores samarbejdspartnere og leverandører,” siger Pia Odgaard og fortsætter:

”Det betyder, at din virksomhed skal stille som krav til leverandøren, at der skal være en garanti-erklæring om, at dyrene er blevet behandlet godt og værdigt, og denne garanti skal meget gerne være verificeret af tredjepart.”

I tilfældet med mulesing i Australien var det netop det, der skete. Der blev vedvarende stillet krav fra virksomheder, NGO’er og forbrugere, hvilket i sidste ende resulterede i, at der blev indført ordninger og certificeringer, som skal sikre og garantere dyrevelfærd for australske merinofår. Men Pia Odgaard pointerer, at selv med en certificering kan man ikke garantere, at alt er perfekt, men det øger chancen betragteligt.

”Avlerne af merinofår i Australien blev udsat for massive kundekrav og i flere tilfælde også boykot. Det lærte dem lektien, og det viser også, at man som kunde har en stærk position, som man ikke skal misbruge, men være meget bevidst om,” siger Pia Odgaard.

Tid til nødvendig omhu

Mohair-sagen understreger vigtigheden af nødvendig omhu (due diligence). Dansk Mode & Textil anbefaler medlemsvirksomhederne at arbejde med nødvendig omhu i henhold til OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder, da danske virksomheder forventes at følge disse. Danske virksomheder bør - i alle forhold -udvise nødvendig omhu i forhold til leverandøren. Pia Odgaard forklarer, at der er tale om en tretrinsraket, som er baseret på dialog. Processen ser således ud: 

  1. Spørg ind til problemstillingen. Start dialogen med leverandøren, og bed om svar på centrale spørgsmål om dyrevelfærd.
  2. Leverandøren skal give svar på de centrale spørgsmål og melde tilbage til din virksomhed.
  3. Følg op. Din virksomhed skal følge op på, hvordan leverandøren adresserer problemstillingen nedad i leverandørkæden, hvilke svar han sender videre til jer om, hvad avleren gør for at sikre dyrevelfærd. Hvis ikke leverandøren kan svare fyldestgørende, er man nødt til at følge op igen.

”Det er en tidskrævende proces, men det er der desværre ikke noget at gøre ved. Min anbefaling er, at du starter med at spørge leverandøren allerede, når en ordre er på tegnebrættet. På den måde skulle din virksomhed gerne være sikret de rette svar, inden den færdige varer sendes ud i butikkerne,” siger Pia Odgaard.

Hun opfordrer Dansk Mode & Textils medlemmer til at henvende sig, hvis de har spørgsmål eller behov for gode råd om dyrevelfærd og/eller nødvendig omhu.

"