Menu

Momkind vinder Lifestyle Growth

Den årlige iværksætterkonkurrence fandt sin vinder i Momkind, som leverer både produkter og community til gravide og nybagte mødre. Som en del af præmien vinder Momkind et års medlemskab af DM&T.

Head of Brand Louise Brandt Overgaard (tv) og CEO Nanna Schultz, Momkind, pitcher ved Lifestyle Growth 2022. Det er fjerde gang konkurrencen afholdes. Foto: Gorm Branderup
Head of Brand Louise Brandt Overgaard (tv) og CEO Nanna Schultz, Momkind, pitcher ved Lifestyle Growth 2022. Det er fjerde gang konkurrencen afholdes. Foto: Gorm Branderup

11. oktober 2022 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Hummel lagde lokaler til årets Lifestyle Growth, som torsdag fandt sin vinder. Det blev Momkind, dergør det lettere at være gravid og nybagt mor, som løb med førstepladsen efter at have pitchet for et panel af dygtige investorer med Christian Stadil i spidsen.

”Vi har aldrig prøvet at pitche før, og det var nervepirrende at gøre det foran de her fantastiske paneldeltagere, og så var det vildt at kunne fortælle om Momkind over for nogle, der er så seje,” siger Nanna Schultz, stifter og CEO i Momkind, som Nanna stiftede efter at have fået sit første barn i 2016.

Hun var overrasket over, hvor lidt der bliver talt ærligt om mødres velbefindende, og hvor få eller ingen produkter, der findes til at afhjælpe alle udfordringerne, og det besluttede hun at gøre noget ved med Momkind, som både er et community og en platform med alle de produkter, gravide og nybagte mødre har brug for.

Panelet var slet ikke i tvivl om, at Momkind har fat i noget unikt, med livstilsprodukter til gravide og nybagte mødre, men der var kamp om førstepladsen.

Feltet har aldrig været så stærkt

Formand for panelet, Christian Stadil, CEO i Thornico, har nemlig aldrig set så stærkt et felt til Lifestyle Growth. Samtidig spændte det bredt inden for det fokusområde, som Lifestyle & Design Cluster, der står bag iværksætterkonkurrencen, opererer i. Der var både møbler og fashion, ligesom der var fokus på bæredygtighed.

”Momkind har et kæmpestort ”purpose” og en mærkbar kraft, der kommer fra stifterens personlige oplevede erfaringer. De har fundet noget, der minder om et ”blue ocean”, hvor der er et område, som tidligere mest har ligget hos apotekerne. Momkind har gjort produkterne mere sexede, tilført lidt fra beauty-industrien og har en superlækker æstetik,” siger Christian Stadil om vinderen.

Momkind vinder en kontant præmie på 25.000 kroner fra Sydbank, ligesom de også får rådgivning fra banken og Deloitte, medlemskab af Dansk Mode & Textil og Startup Central samt adgang til platformen Traede.

Andenpladsen gik til Camille Brinch Jewelry, som også fik mange rosende ord med på vejen af juryen, der roste smykkevirksomheden for sin passion og kommercielle virkelyst.

På dagen oprettede juryen en særpris, der gik til virksomheden Re-Zip, der udvikler og fremstiller genanvendelig emballage.  Panelet fremhævede den cirkulære emballage og skalerbare koncept.

Interessant branche for investorer 

Christian Stadil vurderer, at Lifestyle & Design Cluster med Lifestyle Growth har fat i et vigtigt område, hvilket også understreges af et stærkt panel, der både kan fungere som mentorer og potentielle investorer.

”I investor-miljøet, er der meget fokus på startups inden for tech. Men industrierne inden for livsstil udgør en ret flot andel af vores samlede eksport. Og som investor er der mange penge at tjene ved at investere i iværksættere inden for livsstil og design. Det er det vi gerne vil slå på tromme for i Lifestyle Growth, siger han, og uddyber:

”De startups vi har set i år, er nogle af dem, de skal vokse sig store og bidrage til det danske økosystem og BNP.”

De øvrige deltagere i årets Lifestyle Growth var Dunville Apparel, Anno Studio og Studio About.

Lifestyle & Design Cluster står bag initiativet, der kårer iværksættere med unikt forretningspotentiale og giver dem mulighed for at pitche for et stærkt panel af erhvervsfolk – og efterfølgende få sparring, mentorship og rådgivning.

Investorpanelet bestod af:

  • Christian Stadil, CEO i Thornico
  • Mathilde Mackowski. Co-founder af Sinful,
  • Henrik Hansen. Medejer af møbelvirksomheden BoShop. 
  • Nicolaj Reffstrup. Stifter af Ganni A/S
  • Jens Poulsen. Group CEO og grundlægger af DK Company.
  • Margrethe Dal Lehrmann. Investor og direktør hos Lehrmann Ventures,
  • Betina Simonsen. CEO for Lifestyle & Design Cluster.
  • Mikkel Grene. CEO og medejer, Søstrene Grene
  • Daniel Brix Hesselager. En af grundlæggerne af modevirksomheden Rains.
"