Moms og e-handel - nye regler pr. 1. juli 2021 – Hvad betyder det for din virksomhed?

Der er en række nye momsforhold, din virksomhed skal have styr på, hvis den sælger varer online – særligt til privatpersoner men også via platforme. Vi har bedt Deloitte gennemgå ændringerne, så du er klar når de nye regler træder i kraft.

blue-futuristic-stream-data-communication-flying-i-2024-11-03-00-58-47-utc
5 maj 21

Artiklen er skrevet af Deloitte

Ny EUR 10.000-beløbsgrænse i EU

Den samlede beløbsgrænse på 10.000 EUR for momsregistreringspligten omfatter pr. den 1. juli 2021 også fjernsalg – altså de tilfælde, hvor man sælger varer til private personer i andre EU-lande, typisk via et online salg.

Beløbsgrænsen på de 10.000 EUR er en samlet beløbsgrænse for omsætningen i hele EU, hvor der tidligere har været forskellige beløbsgrænser for hvert af landene indenfor EU.

Den samlede beløbsgrænse for omsætningen indenfor EU, før registreringspligten indtræder, er således væsentligt mindre.

Hvad betyder denne ændring for din virksomhed?

Der skal foretages en konkret vurdering af omfanget af fjernsalget vedrørende alle landene i hele EU.

Kræver ændringen af beløbsgrænsen en ændring af systemerne for at kunne monitorere hver enkelt EU-land nøjere end i dag?

Grundet den samlede lave beløbsgrænse skal der vedrørende EU-lande, hvor det tidligere ikke var nødvendigt at have en momsregistrering, potentielt afregnes lokal moms.

Den samlede lave beløbsgrænse medfører, at der potentielt skal ske momsregistrering i mange EU-lande for at kunne afregne den lokale moms.

OSS – en “ny” ordning

Den eksisterende MOSS-ordning vedrørende salg af visse ydelser til private personer i EU udvides med virkning fra den 1. juli til også at omfatte fjernsalg (fx online salg) og andre ydelser, som sælges til private kunder i andre EU-lande. Ordningen omdøbes samtidigt til OSS.

Hvis virksomheden i dag har flere momsregistreringer i andre EU-lande, eller som følge af nedsættelsen af beløbsgrænsen på 10.000 EUR (samlet set), bliver registreringspligtig i mange EU-lande, kan disse registreringer nu samles i én registrering og der skal alene indberettes og betales ét beløb til Skattestyrelsen.

Indberetningen af OSS-angivelsen skal ske kvartalsvis med udgangen af den måned, der følger umiddelbart efter angivelsesperiodens udløb, fx Q1 angivelsesfrist 30. april og det bliver nemmere at rette eventuelle fejl i angivelserne.

Ordningen er valgfri.

Hvad betyder det for din virksomhed?

Overvejelser om hvorvidt de eksisterende momsregistreringer og/eller de kommende momsregistreringer (grundet 10.000 EUR-beløbsgrænsen) skal bibeholdes eller om de skal afmeldes med henblik på en OSS-registrering.

I den overvejelse skal der fx indgå vurdering af brugen af den eksisterende momsregistrering, idet der ved brugen af den almindelige momsregistrering er mulighed for at opnå momsfradrag vedrørende omkostninger med lokal moms. En OSS-registrering omfatter således alene salgsmoms, mens evt. lokal købsmoms skal søges refunderet via TastSelv systemet.

 

Forbedret konkurrenceevne i forhold til varer fra lande udenfor EU

Beløbsgrænsen på 80 kr. bortfalder

Beløbsgrænsen for momsfri import af varer med en værdi under 80 kr. bortfalder. I stedet indføres en ny bagatelgrænse på 150 EUR vedrørende import af varer fra 3.lande. Der skal vedrørende forsendelser med en værdi under 150 EUR afregnes importmoms, men importeres toldfrit, hvis 3.-landsvirksomheden er registreret i IOSS-ordningen (svarende til OSS-ordningen).

Hvis virksomheden udenfor EU ikke anvender IOSS ordningen, skal der afregnes både told og importmoms ved indførsel af alle varer til EU – uanset værdi.

Markedsplatforme

Markedsplatforme anses momsretligt (som udgangspunkt) for selv at have købt og videresolgt varerne og skal derfor lade sig momsregistrere i de lande, hvortil de afsætter varer til private personer. Markedsplatformen har også mulighed for at anvende den simplere registreringsordning – IOSS.

Salg via platforme

Samtidig med, at markedsplatformen (fx Amazon og Wish), som udgangspunkt anses for selv at have solgt varen, følger der også skærpede dokumentationskrav vedrørende den bagvedliggende sælger og de varer, der bliver solgt via platformen.

Hvad betyder det for din virksomhed?

Det må ved salg via platforme forventes, at virksomheden afkræves en del dokumentation vedrørende både virksomheden og de solgte varer.

Din virksomheds varer vil som udgangspunkt konkurrere på lige vilkår med varer fra lande udenfor EU, da platformen skal afregne momsen heraf, uanset sælgerens etableringsland.

 

Artiklen er blevet til i samarbejde med DM&T’s samarbejdspartner Deloitte. For yderligere information eller rådgivning om momsforhold henvises til Deloitte, Anitta Fjordside, Director, Mobil: +45 30 93 46 98, Mail: afjordside@deloitte.dk