Menu
Vil strikke i Danmark

mp Denmark køber dansk strikvirksomhed

mp Denmark udvider forretningen ved at supplere de velkendte strømper med striktrøjer. Det sker med tilkøbet af TS Strik i Ikast, som skal bringe mp Denmark tættere på drømmen om sweater, der er 100 % Made in Denmark.

20. december 2017 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Strømper er ikke længere nok for den 80-årige strømpeproducent mp Denmark, som nu udvider porteføljen og køber majoriteten i strikkeriet TS Strik, der ligger i Ikast. Det er langtfra nogen pludselig indskydelse, da mp Denmark gennem længere tid har afsøgt muligheden for at udvide sortimentet med egenproduktion af strik.

- Vi har igennem længere tid været på udkig efter en dansk strikproducent med fokus på de bedste råvarer og sans for lækkert design. Det har vi fundet med TS Strik, som har mange års erfaring med udvikling, design og produktion i Danmark, siger Morten Bundgaard, adm. direktør i mp Denmark. Han fortæller ligeledes, at der vil blive strikket med garn fra mangeårige, europæiske leverandører.

Ivan Sinding, som hidtil har stået i spidsen for TS Strik, fortsætter som medejer og vil også fremadrettet indtage en central rolle på strikfabrikken og i samarbejdet med både eksisterende og nye kunder.

Skal skabe synergi
Når mp Denmark vælger at udvide sortimentet, har det været vigtigt for dem at finde en produktkategori, hvor der kunne skabes synergi. Samspillet mellem garn, strikmaskiner og kvalitet skal skabe den samhørighed mellem striktrøjer og strømper, hvilket i sidste ende skal give mp Denmarks kunder flere valgmuligheder.

- Det har været vigtigt, at udvidelsen foregår inden for vores univers. Vi kan se, at TS Strik er tilstrækkeligt beslægtet med vores eksisterende aktiviteter, og der er kompetencer, der kan overføres. Men vi er også nødt til at investere i flere medarbejdere, så vi kan øge kapaciteten, når de nye strikkollektioner rammer markedet, siger Morten Bundgaard.

Han fortæller, at det i den sammenhæng er vigtigt, at Ivan Sinding fortsætter, og at han især skal fokusere på at skabe stærke relationer til kunder og produktudvikling. mp Denmark tilfører til gengæld kapitalgrundlag, systematik og procedurer, som skal bidrage til at strømline flowet.

Limited editions i samarbejde med kunder
mp Denmark starter med at producere strik til børn, og her er det de 0-6-årige, der først får glæde af strikkeriet. Produkterne bliver strikket i Danmark, men selve syprocessen kommer til at foregå i Baltikum og dermed i EU. De første produktioner bliver lavet i et begrænset oplag, en art limited editions, i samarbejde med nogle af virksomhedens nøglekunder.

- Det er jo en slags co-branding. Vi inviterer kunderne til at være med i hele processen, så de er med til at definere design, emballage, prisniveau mm. Det gør vi for at blive klogere, men også for at skabe commitment. Alt andet lige øger det også sandsynligheden for at ramme rigtigt, fortæller Morten Bundgaard.

Masser af fordele ved dansk produktion
mp Denmark ejer i forvejen egen fabrik i Letland. Men det har været vigtigt at finde en dansk strikproducent i forbindelse med udvidelsen.

- Først og fremmest vil vi gerne bidrage til at fastholde og udvikle produktion i Danmark. Vi har mange kunder, der efterspørger netop det. Vi hører fra nær og fjern, at Danmark og dansk produktion er lig med kvalitet, og vi har selvfølgelig sonderet terrænet for at finde ud af, om der er grobund for at udvide forretningen. Heldigvis har vi kun mødt positive tilkendegivelser, hvilket gjorde beslutningen ret åbenlys, siger Morten Bundgaard.

At strikke i Danmark giver altså masser af goodwill og positive tilkendegivelser. Men det giver også en vis portion tryghed, forklarer Morten Bundgaard:

- Vi ved, at det giver fuld kontrol og transparens at eje egen produktion. Nu køber vi så en dansk fabrik, hvilket giver tryghed i alle processer, og alle kunder kan kigge direkte ind i maskinrummet og se, at alt er som det skal være.

Drømmen hedder ”Made in Denmark”
Morten Bundgaard er fuldt ud bevist om, at det ikke er den billigste løsning, men han understreger, at de naturligvis har regnet på det og forventer at kunne levere på et konkurrencedygtigt prisniveau, ligesom det forventes, at kunderne gerne vil betale for produkter strikket i Danmark.

- Både jeg og ejerkredsen ser stort potentiale i denne udvikling. Der er stor produktionskapacitet på fabrikken, og vores eksisterende distributionskanaler ser det som interessant. Vi skal til at sælge produkter, som har højere priser end strømper og strømpebukser, så der er en omsætning at hente, siger Morten Bundgaard.

Og selvom mp Denmark allerede har taget et stort skridt med egen strikproduktion i Danmark, stopper ambitionerne ikke her.

- Det langsigtede mål er, at vi skal kunne levere produkter, der er 100 % ”Made in Denmark”. Der er vi ikke endnu, og jeg erkender, at det er ambitiøst. Men det er bevidst ambitiøst, slutter Morten Bundgaard. 

 

"