Menu
Kunsten at nørde

Når teknisk nørderi bliver omsat til milliardforretning

DM&T har sat fokus på branchens nichevirksomheder og runder af med at besøge nordjyske Fibertex Personal Care. Gennem intens nørderi er de blevet specialister i at producere nonwovens, der bruges til bleer og hygiejnebind, og kan i dag kalde sig en af verdens bedste på området.

Fibertex Personal Care producerer over 100.000 ton nonwovens om året. Det svarer ca. til 10.000 containere. Th. Mikael Staal Axelsen, Group CEO.
Fibertex Personal Care producerer over 100.000 ton nonwovens om året. Det svarer ca. til 10.000 containere. Th. Mikael Staal Axelsen, Group CEO.

20. juni 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

’Kunsten at nørde’ er et vidt begreb, og i denne artikelserie har du indtil videre mødt tre virksomheder, der opererer inden for vidt forskellige nicher. Fælles for dem er, at de elsker at nørde og stræber efter at være de bedste til det, de laver. Og den fjerde og sidste virksomhed, som du skal møde, er ingen undtagelse.

Det er nordjyske Fibertex Personal Care, der hvert år leverer store mængder af ikke-vævede tekstiler – også kaldet nonwovens – der produceres som metervarer og anvendes i bleer, hygiejnebind og inkontinensprodukter.

Selvom navnet måske ikke virker bekendt for den almindelige forbruger, leverer Fibertex Personal Care til nogle af de absolut største distributører af hygiejneprodukter, der ejer kendte brands som Pampers og Always. I dag sidder Fibertex Personal Care på ca. 10 procent af markedet, hvilket gør dem til en af verdens førende producenter af nonwovens. 

Siden 1998 har de vokset sig større og større og med 700 ansatte på globalt plan og en omsætning på to milliarder er Fibertex Personal Care en af de danske virksomheder i tekstilindustrien, der klarer sig bedst.

Tårnhøje kvalitetskrav skærper konkurrencen  
Som ordet også indikerer, er vævning og strikning aldrig en del af produktionsmetoden, når man fremstiller nonwovens. Det er en kompliceret teknisk proces, hvor fibre sammenbindes ved kemisk varme.

Fibertex Personal Care navigerer altså i et særligt område, der adskiller sig fra resten af tekstilindustrien. Konkurrencen ser af samme grund anderledes ud. Samtidig er det hygiejneindustrien, de leverer til, hvor et højt kvalitetsniveau skærper konkurrencen og indsnævrer feltet.

Ifølge Group CEO Mikael Staal Axelsen er der på verdensplan kun 20 konkurrenter, der lever op til de kvalitetskrav, hygiejneindustrien stiller til nonwovens-leverandørerne. Og som noget helt specielt, end hvad vi ellers plejer at se i tekstilindustrien, har alle konkurrenterne det samme udgangspunkt: 

”Vi køber de samme råvarer og de samme maskiner at producere med. Vi producerer stort set de samme produkter med samme funktioner, og vi har stort set de samme kunder,” siger Mikael Staal Axelsen.

Hygiejneindustriens kvalitetsniveau minder om fødevareindustriens, og de store, internationale kunder som Procter & Gamble, der bl.a. står bag blemærket Pampers, har så tårnhøje krav, at selv ud af de 20 aktører med god kvalitet, er der flere, der falder uden for. 

”Alle har egentlig en god kvalitet, men det handler også om, hvordan man mestre den høje kvalitet. Der er kun nogle få, der ligger helt i toppen, heriblandt Fibertex Personal Care,” siger Mikael Staal Axelsen.

En forretning i vækst
Er det nu også rigtigt, kan man måske fristes til at tænke. Men med flere leverandørpriser i baglommen kan Fibertex Personal Care altså afkræfte enhver tvivl. I 2016 modtog de faktisk den mest eftertragtede pris af verdens største forbrugsvareproducent, Procter og Gamble.  

Prisen hedder ”External Business Partner of the Year Ward”, og hvert andet år tildeler P&G prisen til 10-12 ud af deres 50.000 leverandører. Prisen kan derfor betegnes som et af de største skulderklap, man kan få i branchen.

Derudover vinder Fibertex Personal Care frem på det voksende asiatiske hygiejnemarked, hvilket også er en signifikant bedrift i denne branche. Ifølge oplysninger fra Schouw og Co., der overtog nonwoven-giganten i 2002, får flere og flere mennesker i de sydøstlige lande råd til at fokusere mere på den personlige hygiejne. Det resulterer i, at det asiatiske marked vokser med omkring 10 procent om året.

”Lige nu ser vi en tydelig forbrugertrend i Asien, der går på, at alle vil have luksusvarer. Derfor vælge de kun de bedste leverandører,” fortæller Mikael Staal Axelsen.

Allerede i 2003 valgte Fibertex Personal Care at gå globalt ved at etablere et produktionssted i Malaysia med en intention om at sikre kortere leveringstider, øge konkurrenceevnen og frem for alt styrke deres position i den asiatiske region.

Og det må siges at være et klogt træk. I dag har nonwoven-giganten nemlig en solid position, hvor de er blandt de tre største i regionen og den absolut største ikke-japanske leverandør til det japanske marked.

”Har man japanske kunder, er det et bevis på, at man leverer rigtig god kvalitet. I Japan er 
de langt mere forædlede end i Europa og USA, hvor der mest er fokus på funktionaliteten. Men i Japan skal det være eksklusive bleer med ekstra bløde materialer,” siger Mikael Staal Axelsen.

Ifølge ham er det en regional forretning, når man er i den branche. Det betyder, at det fx enten er hele Asien, Afrika eller Mellemøsten, man leverer til.

”Der er ikke så mange kunder i den her verden. Der er tale om få, men store kunder. Det handler derfor ikke så meget om at få nye kunder, men mere hvordan man kan udvide sin forretning ved fx at investere i kapacitetsudvidelse eller produktudvikling,” siger Mikael Staal Axelsen.

Innovative indsatser er afgørende for konkurrenceevnen
En ting er at være en af verdens førende producenter af nonwovens, en anden er at forblive det. Og det stiller naturligvis høje krav til Fibertex Personal Care, hvor der aldrig er tid til at hvile på laurbærrene.

Glem alt om blot at levere den aftalte mængde til aftalte tid og sted. Glem også alt om kun at fokusere på nul fejl. Her skal der mere til. Vi stræber altid efter at levere mere, end hvad modtageren forventer på vigtige parametre som kvalitet, service og innovation,” siger Mikael Staal Axelsen.

Særligt virksomhedens evne til at tænke innovation ind i deres produktion har haft en afgørende rolle i forhold til at bevare aktualiteten og styrke deres position på markedet. Nogle vil måske kigge på bleer og tænke ’hvordan er det lige, innovation kan spille en rolle her?’, men ifølge Michael Staal Axelsen er der masser af innovative produkter og løsninger inden for området. 

”Selvom der er mange standardiserede varer i denne branche, er det altså stadig muligt at komme med nogle løsninger, som ingen andre har,” siger han.

Fibertex Personal Care har fx gjort det muligt at printe direkte på nonwoven-materiale, hvilket de opfandt for 10 år siden. At printe små bamser på ydersiden af bleer har man set i mange år, men Fibertex har udviklet en måde, hvorpå de kan printe på andre dele af bleen, eks i siderne eller de indvendige lag. 

”Man kan ikke printe på nonwoven sådan lige umiddelbart, så vi er de eneste på markedet, der har den her løsning. På den måde er vi kommet med på en udviklingsvogn, hvor vi kan printe på forskellige materialer,” siger Mikael Staal Axelsen.

Fibertex Personal Care forventer stærke vækstrater inden for denne niche og har netop investeret i endnu en printvirksomhed i USA, der vil være i drift i udgangen af 2018. I dag har de printvirksomheder i Tyskland og Malaysia.

Der er altså ingen tvivl om, at der er fart over feltet hos de ambitiøse nordjyder, der har råd til at tænke langsigtet og gennemføre investeringer med den rigtige timing. De brænder for det, de laver, og heldigvis for os nørder de med et materiale, der har givet vores hygiejne et revolutionært kvalitetsløft, og som vi i dag ikke kan være foruden.

"