Menu

NÖR Denmark skifter hænder

Dametøjsbrandet NÖR Denmark fik 1. januar en ny ejer og CEO, der skal føre virksomheden igennem et generationsskifte. Den nye ejer kender branchen indgående fra tidligere jobs.

09. januar 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Ved årsskiftet skiftede den Århus-baserede virksomhed NÖR Denmark hænder.

Hænderne, hvis fremtid firmaet nu ligger i, tilhører en kending af mode- og tekstilbranchen.

Han hedder Søren Holstein Thygesen, og med sit opkøb af aktiemajoriteten overtager han titlen som CEO og ejer fra den nu tidligere CEO og ejer Torben Andersen.

Den nye ejer er glad for at vende tilbage til branchen som herre i eget hus.

- Nærmest hele mit liv har jeg været beskæftiget med tekstiler. De senere år har jeg været i eksterne direktørfunktioner indenfor og udenfor branchen, hvilket har givet mig lysten til at blive selvstændig igen, siger Søren Holstein Thygesen til DM&T.

Han har de seneste måneder derfor sonderet terrænet i modebranchen for at finde ud af, hvilke ”mindre virksomheder med vækstpotentiale” der kunne være noget for ham.

- Jeg ville gerne være hovedaktionær, og virksomheden skulle være i enten tekstil- eller livsstilsbranchen. Jeg kender jo branchen, og da det rygtedes, at jeg var på udkig, så opstod der hurtigt en smule ”dating”. Da jeg kom i kontakt med Torben, der ejede NÖR Denmark, stod det klart, at han ønskede et generationsskifte. Da kemien var rigtig, så gik det relativt hurtigt, siger Søren Holstein Thygesen, der overtog virksomheden pr. 1. januar 2020 og får Torben Andersens søn, Kristian Nør, som medaktionær.

Derfor faldt valget på NÖR Denmark
Mode- og tekstilbranchen er kendetegnet ved få rigtig store virksomheder samt rigtig mange mindre virksomheder. Derfor var der også en del virksomheder, der var interessante for Søren Holstein Thygesen. Alligevel stod det hurtigt klar, at NÖR Denmark var det rigtige firma for ham at købe.

- Kemi betyder altid meget. Derfor virkede det som det rigtige at gøre. Samtidig er det en familievirksomhed, hvor Torbens kone, Kirsten Nør, har været primus motor på hele designdelen og fortsat vil være det. Kristian Nør Andersen, deres søn, får ansvaret for afsætning. På den måde tiltalte det mig, at der var et familiært islæt over virksomheden, forklarer Søren Holstein Thygesen.

Det var dog langt fra det eneste, der afgjorde det.

- Designet og potentialet herfor spillede selvfølgelig også en meget stor rolle. I min optik har NÖR Denmark et særkende og et internationalt snit, som adskiller brandet fra andre i markedet. Et af mine store fokuspunkter bliver også at bringe NÖR endnu længere ud over de danske grænser. Så i sidste ende blev det kemi, koncept og design, der blev de afgørende faktorer for min store interesse i NÖR Denmark, siger den nytiltrådte CEO og ejer.

Fremtidens NÖR Denmark er på plads
Den nye ejer og CEO glæder sig til at tage fat, men pointerer samtidig, at han ikke kommer til at revolutionere noget fra dag ét.

- Jeg kommer med en stor mængde respekt for NÖR Denmarks historik og måden, hvorpå de har drevet deres forretning. Selvfølgelig er der ting, jeg kommer til at ændre med tiden, men omvendt går jeg til opgaven med ydmyghed. Jeg har arbejdet med branchen før, så jeg har en del erfaring, der kommer i spil. Det primære fokus i første omgang bliver blandt andet lagt på, hvordan vi kan ekspandere tostrenget. Vi skal dels udvide det eksisterende agentnetværk, så vi er endnu bedre dækket ind, mens vi for alvor også skal til at udnytte det onlinepotentiale, der ligger, siger Søren Holstein Thygesen.

Også på bæredygtighedsfronten er det den nye ejers hensigt, at der skal ske noget. Som en begyndelse er det et spørgsmål om at højne ”bæredygtighedsniveauet” på de produkter, NÖR Denmark allerede har i pipelinen.

- Med hensyn til bæredygtighed er der ingen tvivl om, at vi også skal yde vores bidrag til en mere bæredygtig modebranche. Allerede nu arbejder vi ud fra en knapt så mode- og sæsonpræget tilgang til vores kollektioner, hvilket betyder, at vores kollektioner og styles er langtidsholdbare samt hænger sammen med både tidligere og kommende kollektioner, siger Søren Holstein Thygesen og fortsætter:

- Vi fokuserer meget på kvaliteten af vores metervarer, en stor detaljegrad og sæsoner, der ruller videre over i de næste. Vores univers er primært koncentreret om farverne sort, hvid og beige, som altid er stærkt repræsenteret i vores kollektioner, mens vi i fremtiden også fokuserer på Oeko-tex og genanvendelige metervarer. Jeg tror på, at NÖR Denmark har et stort potentiale. 

"