Menu

Ny dom: Viser du prisen korrekt i din webshop?

En ny afgørelse fra Forbrugerombudsmanden har slået fast, at første gang prisen på en vare vises i en webshop, skal der oplyses om eventuelle fragtomkostninger. Ellers er der tale om vildledende markedsføring.

06. januar 2022 Af Camilla Christensen , cc@dmogt.dk

Byggemarkedskæden Jem & Fix blev kort før jul idømt en bøde på kr. 150.000 for at have vildledt om priser på deres hjemmeside og i tilbudsaviser. Der var tale om, at prisen på en reol og nogle trailere blev vist uden fragt, selvom forbrugerne ikke kunne hente varerne, og dermed skulle betale fragt.

Helt konkret drejede det sig om en reol til kr. 398. Det blev ikke samtidig oplyst, at forbrugerne skulle betale kr. 299 i fragt. Fragtomkostningen blev først oplyst, når man klikkede sig videre fra produktoversigten til produktsiden.

Med denne afgørelse slår Forbrugerombudsmanden altså fast, at varens fulde pris – inklusiv eventuelle fragtomkostninger – skal vises første gang, man ser varen. Ellers tror forbrugeren, at varen er billigere end den i virkeligheden er, og det er vildledende og i strid med markedsføringslovens regler. 

DM&T anbefaler

Det er vigtigt at tage et kig på virksomhedens webshop. I produktoversigten skal det fremgå, hvis produktet tillægges fragtomkostninger.

Forbrugerombudsmanden udtaler:

I forbindelse med internethandel kan det for eksempel gøres ved, at der lige under prisen skrives ”Plus leveringsomkostninger” og oplyses et link til en side, hvor det fremgår, hvordan leveringsomkostningerne beregnes.

Oplysningerne om fragt skal fremgå første gang, prisen for produktet vises. Det er således ikke tilstrækkeligt, at forbrugeren først skal klikke sig videre til eksempelvis produktsiden, før oplysningerne gives.

Du kan læse hele Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse om dommen her

"