Ny kampagne skal hjælpe forbrugerne med at undgå PFAS

Miljøstyrelsen lancerer i januar en kampagne målrettet forbrugerne. Kampagnen skal øge forbrugernes opmærksomhed på, hvordan de kan undgå PFAS i hverdagen. DM&T bakker op om kampagnen og dens budskaber og kommer her med en række anbefalinger.

Header artikel grøn
AfSimon Hansen - sh@dmogt.dk - 15 jan. 24

Den 11. januar sætter Miljøstyrelsen gang i kampagnen ”Du behøver ikke forstå det for at handle på det”, som henvender sig til de danske forbrugere. Kampagnen skal hjælpe forbrugerne med at blive opmærksomme på produkter, der kan indeholde PFAS, og mindske mængden af PFAS i hverdagen.

Og der er god grund til at øge danskernes bevidsthed om PFAS. En ny Megafon-undersøgelse viser nemlig, at mens tre ud af fire danskere mener, det er vigtigt for dem at undgå PFAS i hverdagen, er det kun 20 procent, der har kendskab til, hvordan og hvilke produkter de skal vælge for at undgå PFAS.

Det vil Miljøstyrelsen med kampagnen altså gerne gøre noget ved:

”Vi kan være med til at minimere mængden af PFAS i vores egen hverdag og i samfundet generelt ved at undgå PFAS-holdige produkter, når vi køber nyt. Det kræver selvfølgelig at man ved, hvad man skal kigge efter – og det skal vores nye kampagne hjælpe med,” siger Grete Lottrup Lotus fra Miljøstyrelsen.

Miljøstyrelsen opfordrer danskerne til særligt at kigge efter miljømærker som Svanemærket og EU-Blomsten, når man køber vand-, fedt- og smudsafvisende kosmetik, imprægneringsmidler samt outdoor-tøj og -udstyr.

De tre ovennævnte produktkategorier er også i fokus i kampagnen, som vil køre på sociale medier indtil 8. februar. Her vil danskerne i tre videoklip blive introduceret til PFAS, og hvad man kan gøre for at undgå det i de tre ovennævnte kategorier. Samtidig kan man finde yderligere information på PFASfri.dk.

DM&T’s anbefalinger

DM&T støtter kampagnen og mener, at PFAS er skadeligt og skal udfases fra produkter, hvor der ikke er afgørende sikkerhedsmæssige grunde til at benytte PFAS. Dette skal også ses i lyset af, at EU er på vej med et forbud mod PFAS i tekstiler, dog er visse produkter som sikkerhedsbeklædning o.lign. undtaget.

Nu, hvor kampagnen er sat i værk, kan din virksomhed også komme til at opleve et øget antal henvendelser, og DM&T har udarbejdet en række anbefalinger til din virksomhed om, hvordan du sikrer dig mod PFAS i virksomhedens produkter:

  • Oprethold en god og konstruktiv dialog med din leverandør. De har stor viden om deres produktionsprocesser.

  • Tal med din leverandør om dine produkter, hvis de skal/er behandlet med vand- og smudsafvisende behandling.

  • Stil krav til leverandøren om at vand- og smudsafvisende behandling IKKE må indeholde PFAS.

  • Stil krav til leverandøren om dokumentation for hvilken type behandling der er anvendt på produktet, og at dette kan dokumenteres ved hjælp af produkttest.

Chemsec har udviklet en glimrende PFAS-guide, som kan hjælpe virksomheder med at identificere, hvorvidt deres produkter indeholder PFAS. Guiden kan filtreres, således at den specifikt adresserer mode- og tekstilprodukter. Du finder guiden her

Særligt om kommunikation

Man skal generelt være varsom, når man ønsker at kommunikere om produkters ”bæredygtige” egenskaber. Det gælder også, når det kommer til PFAS. Vi anbefaler, at man altid er præcis og konkret i sin kommunikation og sikrer sig at alle udsagn er dokumenterede.

Fordi PFAS ofte bliver benyttet i produktionen af tekstil og derudover også kan blive overført fra en tidligere produktion, bør man aldrig skrive at produktet er PFAS-fri, da der kan være baggrundsforurening fra produktionsprocesserne eller fra anden produktion. Selvom du har testet for nogle PFAS-stoffer, kan der være andre PFAS, som sidder tilbage i produktet.

I stedet kan man kommunikere, at produktet ikke er behandlet med kemi, som indeholder PFAS, men har fået anden behandling. Dette skal dokumenteres. Selvom du benytter en mærkningsordning, som i et eller anden format garanterer at produktet er PFAS-frit, vil vi stadig opfordre til en vis varsomhed med at benytte dette udsagn.

Chemsec har udviklet en guide med anbefalinger til, hvordan man kan kommunikere forbrugere om PFAS. Den finder du her

Om PFAS

  • PFAS er en forkortelse for Per- og polyfluoralkylstoffer (fluorstoffer), der kan gøre et produkt eller et materiale vand-, fedt- og smudsafvisende.

  • PFAS ophober sig i miljøet og i kroppen og kan i sidste ende medføre øget risiko for en række sundhedsskadelige effekter.

  • I forbrugerprodukter kan PFAS bl.a. findes i udendørstøj, møbler, gardiner, kosmetik, imprægneringsmidler, maling, elektronik, skivoks og tæpper.

  • Udsættelsen gennem forbrugerprodukter er begrænset og det vurderes i de fleste tilfælde, at brugen af et produkt indeholdende PFAS ikke er problematisk for den enkelte forbruger. Det er primært ved produktionen af disse produkter og i affaldsbehandlingen af dem at PFAS udledes til miljøet, og sidste ende kan føre til en fremtidig forurening af både mennesker og miljø.

  • EU har forbudt en række PFAS og det forventes at mere end 10.000 PFAS bliver forbudt i EU inden for en årrække.

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Jette Lindgaard 2025
Jette Lindgaard

Miljø- og bæredygtighedschef

97117216

jl@dmogt.dk

jette-lindgaard-5a86894