Menu

Ny platform gør håndteringen af returvarer nemmere

Frustration over reklamationer i modebranchen dannede grobund for virksomheden Claimlane, der hjælper tøjvirksomheder med at lette og overskueliggøre håndteringen af returvarer fra butikkerne. Virksomheder som Ganni og Salling har allerede taget systemet i brug, og der er udsigt til, at endnu flere er interesserede i et samarbejde med den nye virksomhed, der for alvor er ved at få vind i sejlene.

Jakob Kristoffersen er manden bag virksomheden Claimlane, der hjælper virksomheder i modebranchen med at overskueliggøre håndteringen af deres returvarer.
Jakob Kristoffersen er manden bag virksomheden Claimlane, der hjælper virksomheder i modebranchen med at overskueliggøre håndteringen af deres returvarer.

26. juni 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

”Mit mål er at skabe et fælles system. Én global platform, hvor butikkerne kan søge hen, når de skal håndtere returvarer.”

Sådan lyder det fra Jakob Kristoffersen, der er godt og grundigt træt af det bøvl, der ofte er forbundet med reklamationer. Og det er nok ikke helt ved siden af at påstå, at de fleste i branchen kan nikke genkendende til, at håndteringen af reklamationer kan være et tidskrævende projekt, der tit munder ud i lange mailkorrespondancer mellem butik og leverandør.  

Men nu er der altså hjælp at hente. Jakob Kristoffersen er nemlig manden, der har opfundet og udviklet en digital platform, der samler og systematiserer retursedler, som alle virksomheder i industrien nu kan benytte sig af.

Efter 10 år i modebranchen blev den ineffektive måde at behandle reklamationer på et så stort irritationsmoment for ham, at han til sidst mistede lysten til at arbejde i branchen. Hans frustration satte dermed skub i iværksætteriet og dannede grobund for virksomheden Claimlane, der for alvor er ved at tage fart.

Sidste år i december havde Claimlane lidt over 30 brands registreret, og nu – blot et halvt år efter – regner Jakob og resten af teamet med at lande aftaler med 200 brands, inden sommerferien træder i kraft.

Butikkerne mangler et værktøj
som salgsansvarlig for Guess og Liebeskind Berlin oplevede Jakob, at butikkerne ofte sendte ukorrekte informationer eller manglede dokumentation, når de kontaktede ham om en returvare, hvilket altid blev lidt af en hovedpine, når der skulle kommunikeres frem og tilbage.   

Han begyndte derfor at tage kontakt til butikkerne for at lokalisere problemet og fandt hurtigt ud af, at problemet faktisk ligger hos leverandørerne, der alle har hver deres måde at håndtere returvarer på:

”Butikkerne kan simpelthen ikke overskue de utallige procedurer for at behandle reklamationer. Jeg tænkte, at hvis det her skal lykkedes, bliver jeg nødt til at give butikkerne et bedre værktøj, der er genkendeligt og nemt at navigere rundt i,” siger han. 

Med inspiration fra platforme som Hotels.com og Momondo udviklede Jakob Kristoffersen Claimlane, og hele vejen igennem har ordet ’enkelhed’ været en ledestjerne for ham.

”Det handler det om at gøre det enkelt for butikker og leverandører at benytte sig af systemet, så behandlingen af en reklamation ikke behøver at tage lang tid,” siger han.

Med Claimlane kan butikken hurtigt uploade et billede af varen og indtaste informationerne om fejlen. Det er en såkaldt ’claim ticket’, der udfyldes og sendes direkte videre til kundeservice, som dermed får alle nødvendige informationer om returvaren fra starten af.

Herefter kan leverandørerne vurdere, om de vil acceptere reklamationen og indstille varen til afhentning. Som noget helt nyt er der også mulighed for at donere returvaren til Røde Kors med et hurtigt klik i stedet for at destruere den.

En såkaldt 'claim ticket', som butikken udfylder med billeddokumentation samt nødvendige informationer om fejlen på varen, og derefter sender videre til kundeservice.

En såkaldt 'claim ticket' med billeddokumentation, som butikken udfylder og sender videre til kundeservice. 

”Til at starte med havde jeg slet ikke fokus på tøjspild, men det begyndte løbende at gå op for mig, hvor meget Claimlane egentlig kan hjælpe med at bekæmpe det,” siger den stolte stifter.

Selve forretningsmodellen er også i tråd med den simple stil, som har været essentiel for Jakob Kristoffersen at opnå. Leverandørerne skal blot købe et antal reklamationer, der kan koste ned til 5 kroner per håndtering.

”Vi vil gerne hjælpe virksomhederne og spare dem tid og penge. I stedet for at smide mange penge efter et omfattende B2B-system, kan de bare købe det antal reklamationer hos os, som de tænker, er nødvendigt for dem,” siger han.

Reducerer behandlingstiden markant
Andre i branchen har tilsyneladende også kunne genkende Jakob Kristoffersens frustration over reklamationer. 2017 var i hvert fald et godt år for den voksende virksomhed, der fik flere aftaler i hus både med investorer, samarbejdspartnere og kunder.

Tøjmærket Ganni var Claimlanes første kunde og har været med til at teste og udvikle systemet i en butik i København. Samarbejdet har kørt i lidt over et år, og resultaterne er ikke til at tage fejl af. Ifølge Karolin Stjerna, som er ansvarlig for kundeservice og logistik, har Claimlane i den grad gjort livet nemmere for Ganni:

”Claimlane har sparet os en masse tid, både i butikkerne og her på hovedkontoret, fordi vi får alle informationer om returvaren med det samme. Det er hurtigt og effektivt. Vi har regnet ud, at vi har reduceret behandlingstiden med ca. 50 procent,” siger hun.   

Ganni har faktisk været så glade for systemet, at de til efteråret vil rulle løsningen ud i deres 14 flagskibsbutikker i Danmark og Norge.

Ifølge Jakob selv vil Claimlane især være en stor hjælp for de brands, der har deres egne butikker, da de både håndterer egne varer og leverandørens varer. Samtidig passer Claimlane også godt til de virksomheder, der leverer mange varer, og som har en dedikeret kundeservice, der skal ajourføre med flere afdelinger i virksomheden.

”Vi kan hjælpe alle virksomheder, der har brug for at systematisere processen og gøre det overskueligt for samtlige parter, der indgår i processen,” siger han og pointerer, at de netop har indgået samarbejde med tøjmærket Won Hundred, der nu vil brede løsningen ud til samtlige butikker, der repræsenterer mærket, også i udlandet.

I sidste ende handler det for Jakob og resten af Claimlane-teamet om at hjælpe virksomheder med at lette deres arbejde.

”Når det handler om returvarer, er der jo økonomi på spil både for butik og leverandør, så det handler om at få løst problemet hurtigst muligt.”

Derfor er det også til Jakobs store fornøjelse, at mange af hans andre kunder ligesom Ganni kan skrive under på, at Claimlane har lettet processen betydeligt.

”De oplever, at det går lynhurtigt at få behandlingen afsluttet. Jeg kan godt lide tanken om, at man kan gå hjem fra arbejde uden at have noget hængende over hovedet, så er det også lettere at yde god service. I sidste ende er leverandørens kunde jo ikke butikken, men slutforbrugeren,” afslutter han.

 Se mere detaljeret, hvordan Claimlane fungerer her:

"