Nye lande driver den danske modebranches eksport-vækst

Mens eksportvæksten til den danske modebranches største marked Tyskland er sat på pause, er der anderledes positive takter på særligt det norske marked, men også i en række af Tysklands nabolande er der stigende appetit på dansk mode. Det viser en ny analyse fra DM&T.

Modeuge Dennis Morton DMT 1300x650
4 aug. 25

Den danske modebranche har gennem en årrække skullet navigere gennem store udfordringer, blandt andet med forstyrrelser i forsyningskæderne, et udfordrende globalt handelsmiljø og ændrede forbrugsmønstre. Det har påvirket branchens samlede omsætning og givet store udsving, men både anden halvdel af 2024 og starten på 2025 giver håb om mere stabilitet.

Det viser den seneste opgørelse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil (DM&T), som er foretaget op til Copenhagen Fashion Week, der starter i dag. I 2024 omsatte branchen for 56,9 mia. kroner, hvilket var en smule højere end året forinden, mens første kvartal af 2025 bød på en stigning på 8 procent.

”Det er glædeligt, at de positive indikatorer, vi så i slutningen af sidste år, hvor omsætningen steg i løbet af andet halvår, er fortsat ind i 2025. Branchen har haft nogle omskiftelige år, men virksomhederne har taget ved lære af de mange udfordringer, og har vist sig i stand til at reagere på dem. Det høster branchen frugterne af nu,” siger Michael Hillmose, international chef i DM&T og ansvarlig for analysen.

Den europæiske modebranches salg er gået tilbage i første kvartal, og set i det lys er den danske branches udvikling imponerende. Det er særligt eksporten, der trækker den positive udvikling, og hvor salget til udlandet i årets første måneder steg 10 procent, var der kun 1 procents fremgang i det hjemlige salg. Dog er eksportvæksten kølnet en smule af i april og maj.

Nye markeder skaber vækst, Tyskland stagnerer

Den danske modebranches markante vækst over de seneste 20 år er skabt på en stigende eksport, og derfor er det ikke overraskende, at eksporten fortsat trækker vækst-læsset. Det er dog ikke branchens største eksportmarked Tyskland, der trækker væksten op, men derimod det femtestørste marked Norge og lande som Belgien, Østrig, Schweiz og Frankrig, der påvirker positivt. Også eksporten til Sverige har udviklet sig positivt årets første fem måneder.

”Det er godt for branchen, at vi ser så fine takter i Norge, og at Sverige også er i vækst efter en svær periode. Privatforbruget i Tyskland, som tegner sig for en fjerdedel af branchens eksport, er fortsat udfordret, og det sætter væksten på pause. Men det er glædeligt, at de danske virksomheder i stedet vokser i mange af de lande, der grænser op til Tyskland, for det vidner om, at de danske brands står stærkt og understreger virksomhedernes dygtige købmandskab og tilpasningsevne,” siger Michael Hillmose.

Han understreger, at eksporten til Tyskland ikke er gået tilbage, men at der sidste år var tale om en beskeden vækst på to procent, mens årets første fem måneder har budt på en mindre tilbagegang. Både Michael Hillmose og resten af branchen håber dog, at der snart er bedring for den tyske økonomi, da det fortsat er et afgørende marked for rigtig mange danske modevirksomheder. Her knytter man især sine forhåbninger til de massive investeringer, den tyske regering har varslet.

De største eksportmarkeder, beklædning

Enhed: 1.000 kr.

2024 – fem måneder

2025 – fem måneder

Ændring

Tyskland

4.583.980

4.512.626

-2%

Sverige

1.743.548

1.819.922

4%

Polen*

1.141.256

1.788.182

57%

Nederlandene

1.604.540

1.633.331

2%

Norge

1.085.810

1.176.400

8%

Frankrig

982.466

1.027.144

5%

Belgien

688.363

719.118

4%

Italien

648.057

639.256

-1%

Storbritannien

587.392

609.437

4%

Spanien

644.623

591.334

-8%

Østrig

402.478

419.873

4%

Schweiz

356.105

397.737

12%

*OBS: Den store stigning i eksporten til Polen skyldes efter alt at dømme, at store onlineplatforme har lagerfaciliteter i landet.

Grobund for optimisme trods global økonomisk usikkerhed

De danske modevirksomheders salg på hjemmemarkedet var uændret i 2024, og den tendens er fortsat i 2025. I årevis har onlinehandlen kunnet fremvise store vækstrater i Danmark, men baseret på tal fra Danmarks Statistik vurderer DM&T, at de vækstrater nu er noget mere moderate. Til gengæld er tidligere års fald i den fysiske detailhandel med tøj afløst af langt mere stabile salgstal.

Det er ifølge Michael Hillmose dog fortsat eksporten, der skal drive væksten for den danske modebranche.

”Vi håber naturligvis, at de gode takter varer ved resten af året, så eksporten kan fortsætte med at vokse. I den henseende er det positivt, at de danske modevirksomheder etablerer sig på flere markeder og spreder deres aktiviteter. Det giver grobund for optimisme, selvom det globale økonomiske og politiske klima fortsat er udfordret,” siger han.

Her ville vi gerne have vist dig indhold, som er afhængigt af Cookies. Acceptér markedsføring og statistik cookies for at se indholdet

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Michael Hillmose 2025
Michael Hillmose

International chef

97117294

mhi@dmogt.dk

michaelhillmose

Simon Hansen 2025 1
Simon Hansen

Presse- og kommunikationschef

97117292

sh@dmogt.dk

herrhansen