Menu

Nyt bæredygtigt initiativ lanceret i forbindelse med G7-topmøde

32 globale modevirksomheder vil sikre klima, natur og verdenshave ved at tilslutte en ny pagt, som Kerings topchef netop har præsenteret ved et møde arrangeret af den franske præsident forud for G7-topmødet.

Foto: Andrzej Kryszpiniuk on Unsplash
Foto: Andrzej Kryszpiniuk on Unsplash

27. august 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Den franske kystby Biarritz har i løbet af de seneste dage været genstand for verdens opmærksomhed. G7-mødet har nemlig samlet lederne for verdens største økonomier til diskussioner og forhandlinger om nogle af de mest presserende emner. Det lugter måske mere af konservative jakkesæt end mode, men moden havde alligevel fundet plads i G7-forberedelserne. Det globale milliardkonglomerat Kerings CEO og bestyrelsesformand Francois-Henri Pinault har stået i spidsen for at skabe en modepagt, hvilket er sket på opfordring fra den franske præsident Emmnuel Macron, som har krævet større engagement fra branchen. Forud for G7-mødet blev denne pagt præsenteret for en række repræsentanter fra den franske regering ved et møde i Paris.

”Den globale modebranche er en af de største, mest dynamiske og indflydelsesrige brancher på jorden, og den genererer en omsætning på 1,5 billioner euro om året. Det er en af de mest effektfulde brancher og bør den også spille en nøglerolle i at lede forandringen mod en mere bæredygtig fremtid,” står der i pagten.  

Modebranchen står for en femtedel af vandforurening 

32 af modebranchens tungeste aktører, herunder Bestseller, adidas, H&M og Inditex, har tilsluttet sig pagten, hvilket betyder, at de opsætter og binder sig til konkrete mål inden for de tre områder klima, biodiversitet og verdenshavene. Pagten opfordrer til kvalitative mål, som har rod i videnskaben, og de skal være mulige at opnå for både enkelte virksomheder og branchen som helhed.

Bagmændene understreger, at pagten og tilslutningen hertil bygger ovenpå de mange gode initiativer, der allerede er taget i branchen, og at man lægger særligt vægt på naturen, hvilket også betyder et øget fokus på den første del af modebranchens forsyningskæde. Pagten bygger videre på eksisterende tiltag som FN-initiativer, Ellen MacArthur Foundations arbejde og Fashion for Goods indsats, for blot at nævne et udpluk.

Tal fra det franske økologiministerium viser, at der er behov for handling, hvis branchen skal høre op med at tære på naturen. Tallene viser, at modebranchen står for 6 % af de globale drivhusgasudledninger, 10-20 % af det samlede pesticidforbrug, en femtedel af den industrielle vandforurening og 20-35 % af udledningen af mikroplast i verdenshavene.

Pagten har som mål at få 20 % - målt på produktvolumen – af branchen til at tilslutte sig pagten, således at man kan udfylde de huller, der er i branchens arbejde i dag.

 Du kan læse mere om Fashion Pact her.

32 virksomheder har tilsluttet sig Fashion Pact

ADIDAS, BESTSELLER, BURBERRY, CAPRI HOLDINGS LIMITED, CARREFOUR, CHANEL, ERMENEGILDO ZEGNA, EVERYBODY & EVERYONE, FASHION3, FUNG GROUP, GALERIES LAFAYETTE, GAP Inc., GIORGIO ARMANI, H&M GROUP, HERMES, INDITEX, KARL LAGERFELD, KERING, LA REDOUTE, MATCHESFASHION.COM, MONCLER, NIKE, NORDSTROM, PRADA GROUP, PUMA, PVH Corp., RALPH LAUREN, RUYI, SALVATORE FERRAGAMO, SELFRIDGES GROUP, STELLA MCCARTNEY, TAPESTRY.
"