Menu

Nyt fra Forbrugerombudsmanden: Notifikationer er spam

Virksomheder bør sikre sig korrekte indstilling af virksomhedens Facebook-profil, efter at Forbrugerombudsmanden har udtalt, at notifikationer på Facebook er omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodede elektroniske henvendelser – også kaldet spam. Virksomhederne skal derfor have et gyldigt samtykke, før de må sende notifikationer med markedsføring til andre Facebook-brugere.

Den nye persondataforordning trådtei kraft den 25. maj. Dansk Mode & Textil hjælper din virksomhed med at sikre, at processen forløber så smertefrit som muligt.
Den nye persondataforordning trådtei kraft den 25. maj. Dansk Mode & Textil hjælper din virksomhed med at sikre, at processen forløber så smertefrit som muligt.

17. august 2018

Forbrugerombudsmanden er af en virksomhed blevet bedt om at tage stilling til, om brugen af Facebook-funktionen ”Inviter til side” er omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodede elektroniske henvendelser – også kaldet spam.

Funktionen ”Inviter til side” giver en indehaver af eksempelvis en virksomhedsprofil på Facebook mulighed for at sende en notifikation til andre Facebook-brugere om at ”synes godt om” virksomhedens Facebook-side. Virksomheden kan sende anmodningen, hvis Facebook-brugeren har været aktiv på virksomhedens Facebook-side, f.eks. ved at ”synes godt om” et opslag eller et billede fra Facebook-siden. Når indehaveren af virksomhedsprofilen inviterer en bruger til at ”synes godt om” virksomhedens Facebook-side, får brugeren en notifikation, der ligger og venter, indtil Facebook-brugeren logger på Facebook.

Det fremgår af lovforarbejderne til markedsføringsloven, at begrebet ”elektronisk post” er teknologineutralt og skal fortolkes bredt, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. Formålet er at sikre, at brugere af offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester opnår den samme beskyttelse af personoplysninger og privatlivets fred, uanset hvilken teknologi tjenesterne baserer sig på.

Notifikationer kræver samtykke

Det betyder, at virksomheder, der benytter sig af Facebook eller andre sociale platforme til markedsføring, skal være opmærksomme på, at henvendelser som notifikationer er elektroniske henvendelser, der kræver et forudgående samtykke fra modtageren. Akkurat som hvis en virksomhed sender en traditionel e-mail.

”En virksomhed må kun invitere dig til at synes godt om sin side eller på anden måde kontakter dig via din profil på Facebook, hvis du har givet virksomheden tilladelse til at gøre det. Det er ikke anderledes end med traditionelle e-mails. Begge dele er elektronisk post i markedsføringslovens forstand,” siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Et klik på et ”synes godt om”-ikon opfylder altså ikke i sig selv kravene til et samtykke.

Det skyldes, at det ikke fremgår af ”synes godt om”-ikonet, at forbrugeren ved at bruge det også giver samtykke til at modtage markedsføring.

Siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

”De sociale medier har givet virksomheder nye muligheder for at henvende sig direkte til forbrugerne. Men selvom det er nemt at kontakte forbrugerne, er det ikke altid lovligt. Forbrugeren skal have givet sit klare samtykke på forhånd, før virksomheder må henvende sig. Udviklingen på de sociale medier betyder dog, at vi løbende skal vurdere vores fortolkning af lovgivningen,” lyder det afslutningsvis fra Christina Toftegaard Nielsen.

Markedsføringslovens § 10, stk. 1, siger:

”§ 10. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.”

Et samtykke til markedsføring skal være frivilligt, specifikt og informeret. Et samtykke er specifikt og informeret, når det klart og tydeligt fremgår, hvad det er, der gives samtykke til, hvem det er, der gives samtykke til, og hvordan man vil blive kontaktet. Samtykket skal også være frivilligt, hvilket betyder, at en virksomhed ikke må betinge eksempelvis et køb af en vare med et samtykke til fremtidig markedsføring.

"