Menu

Onlinebutikker tager stadigt større del af detailhandlen

Nye tal fra Danske Bank viser, at onlinehandlen fortsætter sin fremmarch. Det understreger vigtigheden af et strategisk fokus, lyder det fra DM&T’s adm. direktør.

Foto: Charles 🇵🇭 on Unsplash
Foto: Charles 🇵🇭 on Unsplash

18. september 2019 Af Jakob Simmelkjær , js@dmogt.dk

En ny rapport fra Danske Banks analyseenhed Research Danmark viser, at nethandlen fortsætter med at stige, og at den tager større og større andele af det danske detailhandelsmarked. Siden 2014 er der kommer 30 % flere e-commerce-virksomheder i Danmark, og i den samme periode har antallet af detailhandelsvirksomheder ikke udviklet sig nævneværdigt. Igennem de seneste tre år har antallet af detailhandelsbutikker ligget fladt efter en årrække med markante fald. Analysen fra Research Danmark fokuserer på den samlede detailhandel, hvilket dermed inkluderer alle varegrupper.

I begyndelsen af 00’erne udgjorde butikker, der primært satser på e-commerce, således 3 % af alle detailhandelsbutikker, men i dag ligger det tal over 10 %.

Tallene i den nye rapport overrasker ikke Dansk Mode & Textils adm. direktør Thomas Klausen:

”Modebranchen er jo en af de brancher, hvor udviklingen har været mest udtalt i løbet af de seneste 10 år. Vores egne analyser viser også, at det netop er via e-commerce, vores medlemmer henter deres vækst disse år. Det – og de nye tal - understreger med al tydelighed, at man som modevirksomhed er nødt til at have en klar strategi for ikke alene e-commerce men hele det digitale område,” siger han.

Selvom den fysiske detailhandel flere gang er blevet erklæret død og begravet, er det samlede salg i den fysiske detailhandel vokset 18 % på ti år. I den samme periode har onlinebutikkerne dog oplevet en vækst på 270 % og alene i løbet af det seneste år har onlinebutikkerne solgt for mere end 27 mia. kr. 13 % af onlinebutikkernes salg sker til udlandet. 

Vil du vide mere om, hvordan vi skal sælge vores varer i fremtiden, kan du se frem til en spændende paneldebat på årets TOPMØDE, hvor profiler fra den danske modebranche diskuterer, hvad fremtiden byder på for e-commerce, fysisk detailhandel og nye forretningsmodeller med fokus på leje og gensalg. Du får også en status på, hvor den fysiske detailhandel står, når CEO i Bestseller Retail Europe, Finn Poulsen, tager deltager med ud til fronten af den europæiske retail-scene.

Køb din billet her, så er du sikret viden og værktøjer til at ruste din virksomhed til en verden i forandring.

"