Menu

Opdatering til E-handelsbetingelser - beløbsreservationer kræver accept fra kunden

Hvis din online-butik tager imod betaling med internationale kort, skal kunden oplyses om og acceptere, at beløbet reserveres. Det slår Forbrugerombudsmanden fast. Din virksomhed kan allerede downloade opdaterede e-handelsbetingelser via DM&T’s medlemsportal.

13. september 2023

Forbrugerombudsmanden har netop orienteret om, at det bliver et krav, at online-butikker, hvor man kan betale med internationale betalingskort, f.eks. MasterCard og Visa, sikrer sig, at kunden godkender en reservation af beløbet på kortet. Reservationen sker i umiddelbar sammenhæng med købet, men beløbet trækkes først, når varen afsendes fra butikken, og det skal stå helt klart for kunden.

 

Se hele Forbrugerombudsmandens udmelding her: Blokering af beløb på forbrugeres konti sker uden samtykke (forbrugerombudsmanden.dk)

 

Derfor skal kunden oplyses om reservationen i købsprocessen før man gennemfører betalingen. For at lette processen for online-butikkerne har Forbrugerombudsmanden bl.a. orienteret en række virksomheder, der leverer ”betalingsvinduer” til online-butikkers hjemmesider, om, hvor oplysninger om reservation af købsbeløb kan stå i betalingsflowet. Oplysningerne skal fremgå, så de sikrer forbrugernes accept af, at beløbet blokeres, indtil online-butikken sender produktet og trækker sin betaling.

 

DM&T anbefaler, at man kontakter sin betalingsleverandør for nærmere information om deres eventuelle tiltag.

 

Herudover skal online-butikken oplyse om reservationen i sine handelsbetingelser. Det kan derfor være nødvendigt at opdatere virksomhedens e-handelsbetingelser. Du kan finde den nyeste version af e-handelsbetingelser til en webshop (hvor vilkåret fremgår) på DM&T's juridiske medlemsportal (kræver log in).
"