Menu

Pilgrim satser på vækst trods minus

Et minus på bundlinjen afholder ikke Pilgrim fra at fortsætte sine internationale investeringer. Smykkevirksomheden har høje ambitioner om at sikre vækst fremadrettet, og dem skal tidligere Hummel-chef Søren Schriver nu være med til indfri.

Pilgrim har de senest år gennemført en redefinering af virksomheden, hvilket blandt andet kommer til udtryk gennem deres visuelle stil, hvor topmodeller som Josephine Skriver er i front for smykkebrandet.
Pilgrim har de senest år gennemført en redefinering af virksomheden, hvilket blandt andet kommer til udtryk gennem deres visuelle stil, hvor topmodeller som Josephine Skriver er i front for smykkebrandet.

20. februar 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Pilgrims regnskab viser, at 2017 giver et underskud på 8 millioner kroner. Selvom ledelsen er ærgerlig over resultatet, har Pilgrim-holdet en klar ambition om at forvandle tallene til sorte i næste års regnskab.

I det forgange år er der blevet investeret massivt i selskabets digitale udvikling, og der er blevet brugt mange ressourcer på at sikre den rigtige strategi på vækstmarkederne i Tyskland, Sverige, England og Canada.

”Vi havde selvfølgelig gerne set, at investeringerne allerede var slået igennem på bundlinjen i år. Men her må vi væbne os med lidt tålmodighed,” siger Annemette Markvad, CEO i Pilgrim.

Flere investeringer i udlandet
På salgssiden har smykkevirksomheden også valgt at investere. Pilgrim har blandt andet åbnet mere end 70 consignment shop-in-shops i henholdsvis Sverige, England og Tyskland, og i Hamborg har de udvidet med to selvstændige butikker. Regnskabet fra 2017 viser, at det især er Pilgrims butikker, der er med til at levere væksten. Omsætningen er steget fra 143 millioner til 157 millioner kroner.

Derudover har Pilgrim valgt at satse stort med en investering på over 8 millioner i Canada. Ifølge Annemette Markvad har de dog måtte sande, at det ikke var muligt at drive et selvstændigt set-up. Pilgrim har derfor valgt at sælge aktiviteten fra til en gruppe investorer, heriblandt selskabets direktør for North America, der fremadrettet vil være enehandler på det canadiske marked:

”Frasalget af vores aktivitet i Canada har været afgørende for, at vi stadig ser gode udsigter for det canadiske marked. Vi har nu fundet den rigtige struktur, der skal sikre vækst i Canada,” siger hun.

Tidligere Hummel-chef skal også sikre vækst
Også i den øverst ledelse er der blevet investeret. Tidligere Hummel-chef Søren Schriver træder nemlig ind i bestyrelsen og bliver tilknyttet som konsulent. Ifølge Annemette Markvad er Søren Schriver den helt rigtige mand til jobbet:

”Han har over 20 års erfaring i at drive en virksomhed med produktion af mærkevarer, salg og butikker i hele verden. Og det, at Søren også vil hjælpe til på konsulentbasis, er den helt rigtige løsning fos os på den videre rejse, vi skal ud på de kommende år, hvor vi skal sikre en stabil og langsigtet vækst,” siger hun.

Søren Schriver er også begejstret for den nye stilling og kalder Pilgrim et ’enormt interessant selskab.’

”For mig at se ligger der et kæmpe potentiale, som jeg ikke kunne sige nej til at være med til at udfolde. Der er søsat en masse spændende projekter i løbet af det forgangne år, som jeg glæder mig til at være med til at hjælpe i land og udvikle videre på,” siger han.
"