Politisk enighed: EUDR udskydes ét år og flere ændringer er på vej
For nylig orienterede vi om, at EU-Parlamentet havde stemt for en udsættelse af EUDR på 12 måneder. Nu er der opnået politisk enighed: Den 4. december 2025 indgik EU’s Ministerråd og Europa-Parlamentet således en aftale om at udskyde implementeringen af afskovningsforordningen med ét år. Det betyder, at reglerne efter planen først træder i kraft den 30. december 2026, mens mikro- og små virksomheder får en forlænget frist frem til 30. juni 2027.
Udsættelse giver branchen mere tid - men flere spørgsmål står åbne
EU’s Ministerråd og Europa-Parlamentet indgik den 4. december 2025 en politisk aftale om at udskyde implementeringen af EU’s afskovningsforordning (EUDR) med 12 måneder. Det betyder, at reglerne efter planen først finder anvendelse fra den 30. december 2026, mens mikro- og små virksomheder får yderligere seks måneders frist fra den 30. juni 2027. Aftalen ligger i forlængelse af den udvikling, vi beskrev i november, hvor Parlamentet stemte for en udsættelse tidligere på året .
Selvom mange aktører har efterspurgt klarhed og stabile rammevilkår, vælger beslutningstagerne endnu engang at udskyde anvendelsesdatoen, men varsler også nye ændringer i loven. For mode- og tekstilbranchen betyder det på den ene side mere tid til forberedelse, samtidig gør det forstående forenklingsarbejde, og mulige fremtidige ændringer, det vanskeligt at planlægge noget endeligt, før Kommissionens review foreligger i 2026.
Flere centrale ændringer i aftalen
Den politiske aftale indeholder en række justeringer, som får betydning for virksomhedernes administrative byrder og dokumentationskrav:
1. Forenkling af processen - Kommissionen skal gennemføre review
EU-Kommissionen får til opgave at gennemføre en forenklingsanalyse senest 30. april 2026. Formålet er at vurdere reguleringens administrative konsekvenser og eventuelt fremsætte forslag til ændringer. Dette sker, før reglerne er taget i brug, hvilket rejser spørgsmål om, hvor solidt beslutningsgrundlaget for eventuelle tilpasninger kan blive.
2. Ansvarsfordelingen ændres
Det bliver kun den aktør, der først bringer produktet i omsætning i EU, som skal indsende den formelle due diligence-erklæring. Dette kan potentielt reducere byrden for downstream-led i værdikæden, herunder de af DM&T’s medlemmer, som er omfattet af lovgivningen.
3. Ny ordning for mikro- og små primære operatører
Små aktører i primærleddet får mulighed for at afgive en forenklet due diligence-engangserklæring, hvorefter de modtager et unikt identifikationsnummer til brug for sporbarhed. Ordningen er tænkt som en lettelse for især landbrugere og producenter, men kan også have afledte effekter for importører og brands, der skal navigere i nye sporbarhedssystemer.
Hvad sker der nu?
Selv om parterne er nået til enighed om aftaleteksten, kræves der en formel godkendelse i begge institutioner: Europa-Parlamentets afstemning er planlagt til den 16. december og Ministerrådet skal ligeledes godkende teksten, før ændringerne kan træde i kraft.
Når begge institutioner har underskrevet aftalen, forventes den reviderede tidsplan at blive offentliggjort inden årets udgang.
DM&T følger udviklingen tæt og opdaterer medlemmerne, når de endelige retsakter er vedtaget og offentliggjort.
Kilder