Menu

Q&A: Hvad kan vi forvente af Laila Pawlak på topmødet?

Dansk Mode & Textils topmøde nærmer sig stille og roligt. For at give en lille smagsprøve på, hvad dagen vil byde op, har vi spurgt nogle af gæstetalerne om, hvad vi kan forvente at høre fra dem, når de går på scenen den 10. oktober. I denne omgang har vi snakket med den kvindelige iværksætter Laila Pawlak, der blandt andet er medstifter og CEO i SingularityU Nordic.

På topmødet vil Laila Pawlak sætte scenen for de fremtidige udfordringer, livsstilbranchen står over for i takt med den teknologiske udvikling.
På topmødet vil Laila Pawlak sætte scenen for de fremtidige udfordringer, livsstilbranchen står over for i takt med den teknologiske udvikling.

13. august 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Det var med stor begejstring, at vi tilbage i maj kunne løfte sløret for, at Laila Pawlak, som er en medstifter og CEO af SingularityU Nordic, gæster dette års topmøde.

Laila Pawlak er en kvinde med mange bedrifter bag sig. Ud over sit virke i SingularityU Nordic, der har fokus på videnskabelige udvikling og eksponentielle teknologier, er Laila også grundlægger af DARE2Mansion. Det er et prisvindende innovations-hub, der hjælper virksomheder med at forstå sig på forbrugeradfærd og omsætte den viden til succesfulde kundeoplevelser.

Hun kender iværksættermiljøet bedre end de fleste og er en efterspurgt rådgiver både i start up-miljøet, men også blandt politikere og organisationer. Hun har været nomineret til Årets Kvindelige iværksætter to gange og er da også blevet tildelt den prestigefyldte pris ’Experience Management Achievement Award’. Derudover er hun forfatter, bestyrelsesmedlem og ikke mindst en eftertragtet oplægsholder på internationalt plan.

Med sin omfattende viden er der lagt i kakkelovnen til en spændende og ikke mindst lærerig oplevelse, der er relevant for livsstilsbranchen og dens aktører. Laila vil sætte scenen for de fremtidige udfordringer, virksomheder og vi som individer står over for i dag i takt med teknologiens hastige udvikling.

Da vi glæder os til at byde Laila velkommen i oktober, har vi tyvstartet lidt og bedt hende om sætte nogle ord på, hvad vi kan forvente at høre fra hende, når hun træder op på scenen i oktober.

Hvad kan vi forvente at høre fra dig på topmødet?
Jeg vil kaste lys over, hvad det betyder for vores samfund, at teknologen accelerer så hurtigt, som den gør. Vi snakker om, at teknologien udvikler sig eksponentielt. Jeg vil forsøge at lægge linjerne for, hvordan det påvirker vores virksomheder og os selv som individer: Hvilke overvejelser bør vi som organisationer gøre os? Hvilke etiske spørgsmål dukker pludselig op? Og hvilke kompetencer skal vi udvikle for forsat at kunne skabe interessante kundeoplevelser? Det er sådan nogle spørgsmål, jeg vil gå i dybden med. 

Hvordan kan det komme livsstilsbranchen til gavn?
Det, der er rigtig interessant ved livsstilsbranchen, er, at den er enormt afhængig af, hvilke tendenser der florerer i samfundet. Derfor er det helt naturligt, at der kommer til at være en masse direkte konsekvenser, som helt automatisk vil afsætte sig på livsstilsbranchen. Hele det naturlige flow, der har været mellem design, produktion og distribution i mange år, og som er fastforankret i måden, vi gør tingene på, er i opbrug og under konstant forandring. Måden vi producerer på vil blive forbedret, og hvor vi producerer henne, vil ændre sig. Det samme gør vores distributionskanaler, og hvad vi som forbrugere har interesse i.

Kan du forstå, hvorfor det er svært for virksomheder at forholde sig til al den teknologi?
Ja, det kan jeg sagtens forstå. Det er rigtig svært for alle, ikke kun for små- og mellemstore virksomheder. Lige pludselig skal vi til at forholde os til data eller 3D print og -design, blockchain og kunstig intelligens, og det er fuldstændig fjernt fra det, som vi altid har arbejdet med.

Der er meget, vi pludselig skal forholde os til: Hvor lærer jeg at bruge den nye teknologi henne? Hvordan får jeg kompetencerne til det? Skal jeg pludselige begynde at ansætte nye folk? Og har jeg egentlig kompetencerne til det? Jeg ved ikke, hvad jeg skal spørge om.

Hvad er så løsningen?
Jamen i virkeligheden er teknologien slet ikke så svær i sig selv, når vi mennesker først har forstået det. Vi har jo allerede været igennem flere digitale transitioner. Det, der er svært, er at integrere den nye teknologi i vores kultur og vores organisationer. 

Kan du uddybe det?
Vi mennesker er ikke skruet sammen til at gennemgå den her transition nemt. Det kræver tid og tilvænning. Og det betyder, at der er et behov for at fokusere på kompetenceudvikling og indsigt, så teknologien vigtigst af alt ikke bliver fremmed for os. Hvis ikke vi omfavner teknologien, vil der være en stor risiko for, at vi bliver overhælet indenom af dem, der investerer i at tilpasse sig udviklingen.

Marcus Olsson og Tomas Ramsøy, som også er fra singularity University, hvad kan vi forvente at høre fra dem?
Det er to meget inspirerende herrer, der begge ved meget om lige præcis deres respektive teknologier. Marcus er ekspert i, hvordan vi kan bruge virtuel reality til at skabe helt nye muligheder for livsstilsbranchen. Det er blevet en meget relevant teknologi.

Thomas Ramsøy er neuroscientist. Han ved, hvad der foregår inde i hjernen, fordi han bruger teknologi til at måle, hvad der sker, når vi bliver mødt med forskellige oplevelser. Det kan fx være inde i en butik, eller når vi shopper online, hvilket man kan omsætte til kommerciel viden, hvis man forstår de her parametre. 

Har du sikret dig en billet til Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018 den 10. oktober? Der er fortsat billetter, men da pladsen er begrænset, skal du være hurtig, hvis du vi sikre dig en plads og en genvej til en værdikæde i balance. Køb din billet her.

"