Menu

Q&A: Hvad kan vi forvente af Howard Saunders på topmødet?

På Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018 får du muligheden for at møde den tidligere kreative chef i branding-bureauet Fitch, Howard Saunders, der både er kendt for at være en ekspert på sit område og en helt enestående taler. DM&T har været på forkant og spurgt den britiske retail futurist, hvad vi egentlig kan forvente os, når han går på scenen den 10. oktober.

Du kan møde retail futurist og tidligere kreativ chef i Fitch, Howard Saunders, på Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018.
Du kan møde retail futurist og tidligere kreativ chef i Fitch, Howard Saunders, på Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018.

29. juni 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

I starten af juni annoncerede vi, at Howard Saunders, der er en af verdens førende retail-eksperter, gæster Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018. 

Som tidligere kreativ chef for det kendte retail- og branding konsulenthus Fitch har han hjulpet utallige virksomheder med at forstå og forberede sig på de udfordringer retail står overfor, efter internettet og e-handlen har gjort sit indtog. 

Han er kendt for at være lidt af en taler, når han udfolder sin viden om retail-mulighederne i mode- og livsstilsbranchen på scenen. Han forudser, hvordan de indgribende ændringer inden for retail-verdenen påvirker vores samfund og mentalitet, og hvorfor fysisk retail er en nødvendighed i en tid, hvor teknologien er påtrængende og til tider angstprovokerende for branchens folk.

Uden at afsløre for meget har DM&T bedt ham om at sætte nogle ord på, hvad vi egentlig kan forvente at høre, når han går på scenen i oktober. Og efter bare en kort samtale med ham over telefonen en tidlig morgentime, er det ingen tvivl om, at han er en mand med et budskab.

Hvad kan vi for vente at høre fra dig på topmødet?
Med e-handlens stigende popularitet og dystre forudsigelser om butiksdød ser fremtiden usikker ud for detailhandlere. For at imødekomme de her udfordrende tider omfavner tøjvirksomheder teknologien og udvikler nye måder at præsentere deres brand og produkter på, men i den proces er der altså nogle essentielle omstændigheder, virksomhederne skal være opmærksomme på. Det er det, jeg vil komme og tale om.

Hvilke omstændigheder er det?
Faktisk befinder vi os midt i en revolution på grund af det her lille stykke sort glas, som jeg holder op til øret lige nu. Smartphonen giver os konstant adgang til al menneskelig viden, og man kan meget hurtigt finde ud af, hvordan retail har ændret sig ved at google det. 

Den store overflod af data kan bruges til at opbygge profiler, der fortæller detailhandlerne, hvad vi forbrugere godt kan lide, hvor vi shopper, hvilke behov vi har, mm. Og for at bevare og tiltrække kunder bruger alle de smarte brands tid på udvikle big data-strategier, der tillader dem at udnytte den viden, som gemmer sig på nettet. Modeindustrien har fået for travlt med at fokusere på big data og indføre self-servicesystemer. Jeg tror i stedet, at vi skal bevæge os tilbage til den traditionelle måde at handle på.

Hvorfor er det vigtigt at forholde sig til fysisk retail?
Jeg tror, der er en fare, som banker på døren og spørger os ’hvor er alle kunderne henne?’ og mange brands tænker ’måske kan teknologien redde mig – måske kan big data hjælpe mig med at lære min målgruppe bedre at kende’. Det er også sandt langt hen ad vejen, men i sidste ende er vi sociale skabninger, og selvbetjeningsmodellen har fjernet en stor del af det sociale aspekt. 

Lokale tøj- og madmarkeder blomstrer på tværs af planeten, hvor man skal interagere med hinanden, og det fortæller os jo netop, at vi mennesker gerne vil have social kontakt og skabe en forbindelse til hinanden. Teknologien er kun nyttig, hvis den opfylder dette kernebehov, og tøjvirksomhederne skal give os den mulighed.

Hvorfor skal modeindustrien i særdeleshed være opmærksom på det her?
Takket være teknologien er forbrugerne blevet klogere, bedre informeret og har adgang til flere muligheder end nogensinde før – så hvad er det egentlig, de vil have fra detailhandlerne? De vil have autenticitet, mening og en oprigtig forbindelse til dem, de køber fra.

De sidste 50 år har de fleste produkter været meningsløse genstande, der kommer fra Kina uden nogen historie eller viden omkring, hvor produktet kommer fra, hvem der har lavet det, eller hvordan det er lavet, og alligevel har vi været villige til at købe et par jeans i Gap til 100 dollars.

Men sådan er det ikke længere?
Det er en mærkelig verden, vi er havnet i, og i lang tid vi har glemt ordet ’mening’, men nu er vi, forbrugerne, begyndt at lede efter den. Når vi køber kaffe, øl og frugt vil vi gerne vide, hvor varerne kommer fra. Og vi vil også gerne vide, at de folk, vi køber fra, er gode mennesker.

Så hvordan får vi meningen tilbage i de ting, vi sælger? Teknologien kan hjælpe med at videreformidle værdier – selvfølgelig – men den skal bruges til skabe en dialog og en forbindelse til kunderne, ellers bliver teknologien i sig selv overflødig. Hvorfor kan man så spørge. Og det er simpelthen, fordi vi vil have noget andet nu.

Howard Saunders har blot løftet en flig af det, du har i vente på TOPMØDE 2018. Vil du opleve ham live på scenen i et oplæg, der benytter talrige visuelle eksempler, kan du allerede nu sikre dig en billet via NemTilmeld.

"