Menu

Rabens Saloner gør op med branchens cyklus, som vi kender den

Hvilke kunder køber sandaler i januar? Meget få. I fremtiden skal det være endnu færre, hvis det står til Rabens Saloner, der ønsker et opgør med de nuværende leveringstidspunkter for varer, de konstante udsalgsperioder og ditto overproduktion og -forbrug. Håbet er, at det hjælper hele værdikæden

Marianne & Birgitte Raben - Foto: Rabens Saloner
Marianne & Birgitte Raben - Foto: Rabens Saloner

14. maj 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

- I bund og grund er det simpelt. Som branche skal vi levere true to season og reducere rabatter i sæsonen. Der er efterspørgsel på kvalitetsvarer. Der er ingen, der trives med at køre udsalg konstant, lyder det fra Marianne Raben, CEO hos Rabens Saloner. 

Sammen med søsteren Birgitte Raben, der er kreativ direktør, tegner hun ledelsen i modevirksomheden. Og de har et budskab.

Salget eksisterer stadig, hvis man laver kvalitetsvarer, kun kører udsalg efter endt sæson og på denne måde minimerer overproduktion og -forbrug.  

- Grundlæggende er der noget galt med at levere forårs- og sommervarer allerede i januar/februar, for varerne er ikke aktuelle. Derfor vil vi fremover levere smallere og skarpere kollektioner, der sendes ud i overensstemmelse med sæsonerne. Det bliver markant mere ”true to season”, og det kommer alle i værdikæden til gavn. Især butikkerne, der på denne måde først får varerne, når de faktisk kan sælges, siger Marianne Raben.

Fotos: Rabens Saloner
Fotos: Rabens Saloner

Dries van Noten er enig – det er EU åbenbart ikke

Ønsket om ændringer står Rabens Saloner ikke alene med, understreger Birgitte Raben.

Tirsdag den 12. maj udsendte en flok velkendte designere, med det belgiske designikon Dries van Noten som galionsfigur, et åbent brev, hvor de med én stemme opfordrer alle modebranchens aktører til at sadle om. Helt konkret foreslår de et at nulstille modekalenderen, som den ser ud i øjeblikket.

Slut med endeløse udsalg og kollektionsleveringer på tidspunkter, der ikke gavner nogen. Vand på møllen hos Rabens Saloner på Amerikavej.

- Vi er fuldkommen enige i det opråb, Dries van Noten er i front for. Vi er nødt til at få vores kollektioner til at flugte med virkelighedens sæsoner og sætte en stopper for endeløse udsalgsperioder. Vi vil gerne tage et ansvar i branchen, og dette budskab vil vi gerne ud med, siger Birgitte Raben.

Et skift af denne karakter ville unægtelig også have effekter af den positive slags på den overproduktion, modebranchen desværre bidrager til, samt det derpå følgende overforbrug hos forbrugerne, der kan købe billigt tøj, fordi der blev produceret for meget i første omgang.

Desværre lader det ikke til, at EU ser på tingene på samme måde, mener de hos Rabens Saloner.

- Vores største drøm er, at man på EU-plan ville sætte de ansvarlige for henholdsvis konkurrence og miljø i samme rum. Vi kan ikke diktere priserne, men der kan laves lovgivning, der sørger for, at der ikke er udsalg hele tiden. Et konstant udsalg resulterer i et konstant overforbrug. I vores optik skal forbrugerne købe det, de virkelig gerne vil have, når de gerne vil have det, uden at frygte for at betale overpris, fordi produktet lige om lidt er på udsalg et eller andet sted, lyder det.

Rabens Saloner er allerede gået i gang. Fremover lancerer de kollektionerne på tidspunkter, der er ”langt mere true to season” end tidligere, og i øjeblikket er deres sælgere ude for at sælge den kommende kollektion ind.

- Vi tror også på, at det er en måde at sørge for, at produkterne stadig er interessante, når vi når dertil, hvor forbrugeren faktisk kan bruge dem. De butikker, vi sælger til, forstår ideen i, at de først skal have produkter på lager, når de kan sælges, og det passer dem godt, at de ikke skal binde likviditet i varer, de har fået hjem, men endnu ikke kan sælge. Nyhedsværdien og aktualiteten forbliver høj i længere tid, når varerne lander mere true to season, og det gør, at kunderne kommer oftere i butikken og se, om der er noget nyt og inspirerende, siger Birgitte Raben. 

Fotos: Rabens Saloner
Fotos: Rabens Saloner

Skoen trykker ikke på tesen ”alt var bedre i gamle dage”

Det virker kun logisk, at kvalitet koster penge. Kvalitet holder også længere.

Før sparede man op til det, man gerne ville have, fremfor at scanne internettet vidt og bredt for at finde et billigere alternativ.

- Vi har absolut intet imod udsalg, men timingen for leveringer og udsalg er helt skæv. Det er tidligere sæsoners varer, der skal på udsalg, lyder det fra Birgitte Raben, der fortsætter:

Vi kan som branche tilstræbe at sende kollektionerne ud, når der er efterspørgsel og sørge for, at det, vi sender ud, har en god kvalitet og dermed lang levetid.

- Tænk på, hvor fint det er, når du går ind i en butik, hvor du kan mærke, at de virkelig omhyggeligt har udvalgt de varer, de har. Når du får en oplevelse i butikken, fordi produkterne passer til tiden, de er udvalgt til kundesegmentet. Når du får den service af kompetent personale, du kan have brug for, så er du også mere villig til at betale for kvalitet, og det er netop kvalitet, vi tror som vejen frem, samtidig med at have de rigtige produkter på de rigtige tidspunkter.

Med andre ord kan de rigtige varer på de rigtige tidspunkter være en løftestang mod øget bæredygtighed, mener Rabens Saloner.

- Hvis du leverer true to season, så har du nyheder hele tiden. Du behøver ikke ekstra kollektioner og produktion, hvilket højner bæredygtigheden og mindsker nødvendigheden af udsalg, lyder det.

Stå på dit DNA

Rabens Saloner har aldrig lavet billigt tøj. De kommer heller ikke til det.

- Vi står meget fast på vores DNA og gør vore kollektioner endnu skarpere. Det er ikke sådan, at vi ikke kan sende én bikini på markedet i januar til dem, der kunne have brug for den, men resten skal først komme senere, når det er sæson, siger Birgitte Raben.

De fire nuværende kollektioner består, men bliver smallere og skarpere i udtryk. Skal noget så på udsalg senere, så må det komme det til den tid. Men der bør ikke være udsalg på sæsonens varer i sæsonen. Det er ikke sådan, Rabens Saloner ønsker at agere som virksomhed.

- Vores DNA består i at sætte det unikke, det langtidsholdbare og kvaliteten øverst. Vi kommer aldrig til at konkurrere på at lave billigere tøj, for det vil betyde, at vi skal gå på kompromis med kvaliteten, og det ønsker vi ikke, siger Marianne Raben.

- Nogen vil mene, at det er et sats at gøre, som vi gør, men vi ved, at vores kunder er passionerede og har deres tøj længe og der er en klar efterspørgsel efter varerne siger Marianne Raben.

#rewiringfashion

Coronakrisen har for alvor rejst spørgsmål om det hidtidige system i modebranchen. Blandt initiativerne finder man #rewiringfashion, som ud over at være et hashtag, der spreder sig hurtigt på de sociale medier, også er et konkret opråb til den globale modebranche om at stå sammen for at ændre modens kalender, gentænke modeshowet og bryde modebranchens afhængighed af rabatter. Det er det internationale branchemedie Business of Fashion, der faciliterer initiativet, og en række internationale brands, designere og CEO's har allerede tilsluttet sig. 

Blandt de brands, der har taget initiativ til #rewiringfashion finder man Missoni, ami og Neil Barrett. 

Du kan læse mere, se et bud på en ny kalender og se, hvem der ellers har skrevet under på rewiringfashion.org 

"