Menu

Rains imødekommer stigende krav om personalisering med nyt koncept

Den danske livsstilsvirksomhed lancerer en ny customization-platform, der gør det muligt at skabe sit eget personlige Rains-produkt. Det sker for at omfavne en stigende efterspørgsel i markedet.

Rains Edit er et nyt initiativ, der lader forbrugerne tilpasse Rains-produkter til deres egne behov.
Rains Edit er et nyt initiativ, der lader forbrugerne tilpasse Rains-produkter til deres egne behov.

29. januar 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Der er sket en stigning i antallet af forbrugere, der efterspørger det individuelt tilpassede. Det får et stigende antal mode- og livsstilsvirksomheder til at tilbyde produkter, der er tilpasset den enkelte. Det har også nået livsstilsvirksomheden Rains, som giver forbrugerne mulighed for at konfigurere deres regntøj med print, trim og andre funktioner.

”Vi har tilbudt muligheden for at personliggøre vores produkter i nogen tid, da vores customization-service har fungeret som et pop-up event, der har været rundt i alle Rains’ flagskibsbutikker. Ved at erkende, hvor vigtig personalisering er blevet, har vi udvidet vores pop-up koncept til nu at være en permanent service i både flagskibsbutikker og online, og så har vi tilføjet flere muligheder for at co-designe vores klassiske regnjakker", siger Daniel Brix Hesselager, Rains-grundlægger og Business Developer om lanceringen af det digitale customization-koncept, som har fået navnet Rains Edit.

Rains Edit-konceptet er en del af Rains’ 360° omni-channel strategi, der for alvor skal forbinde Rains’ online og offline aktiviteter i 2019 og fremadrettet.

Legitimt at sætte sig selv i fokus

Det er altså ikke nødvendigvis længere nok at tilbyde et produkt, der passer alle. Grunden til det skal findes i en alment gældende samfundstendens, hvor individet i langt højere grad er i fokus.

”Det er blevet legitimt at sætte sig selv i fokus, og det ser vi i mange af de valg, vi træffer i dag. Vi er blevet ekstremt fokuserede på, at det, vi køber, skal være til os selv, for vi er efterhånden så meget værd i vores egen bevidsthed, at vi ikke behøver finde os i at skulle købe det, som alle andre køber. For vi føler os ikke som alle andre,” forklarer trendforsker, forfatter og foredragsholder Julia Lahme.

I en pressemeddelelse fra Rains kan man læse, at der er forskning, der viser, at vores aktive rolle i medskabelsen af et produkt øger produktets opfattede værdi, der derigennem kan forlænge produktets levetid. Dermed er der mulighed for at skabe en stærkere relation til produktet og derigennem også brandet bag.

Faciliteter tæt på hovedkvarteret

Rains ser klare fordele i modellen. For dem ligger der en klar fordel i personalisering, som kan være medvirkende til at forbedre effektiviteten og reducere omkostningerne samt skabe en vej til bæredygtig vækst, fortæller de.

Der er dog også udfordringer i en sådan model. Mass customization stiller store krav til rettidig produktion og for at kunne imødekomme dette har Rains etableret tilpasningsfaciliteter tæt på hovedkontoret i Aarhus. Herfra vil man distribuere alle de produkter, der er fremstillet efter ordre.

"Da vi indledte ideen, var vi opmærksomme på de udfordringer, der knytter sig til lead time. Ved at placere vores faciliteter centralt i vores distributionscenter i forlængelse af vores HQ, kan vi håndtere de brugerdefinerede ordrer under de samme forudsætninger som vores almindelige ordrer, der leveres inden for en til højest to arbejdsdage,” fortæller Daniel Brix Hesselager.

Med dette setup på plads fortæller Rains, at de er klar til at tage imod de personaliserede ordrer, som er placeret på rains.com og de eksisterende 18 Rains-konceptbutikker samt de 20 nye, virksomheden planlægger at åbne i 2019.

Rains Edit lanceres rent fysisk på messen Revolver i denne modeuge, og her vil indkøbere, presse og andre besøgende på messen få lejlighed til at afprøve det nye koncept, som samtidig også bliver tilgængeligt online. 

"