Menu

RAINS: Vi er blevet kuppet på Black Friday

Et parti varer fra det danske regntøjsmærke skulle have kickstartet et nyt eksporteventyr. Sådan gik det dog langtfra. I stedet kunne regntøjsvirksomheden se deres varer som en del af en Black Friday-kampagne i landsdækkende supermarkedskæder.

23. november 2017 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Både Bilka og Føtex annoncerer intensivt op til Black Friday i morgen. Et af de slagtilbud, der skal lokke folk til huse, involverer regnjakker og tasker fra Rains, som sælges i supermarkederne. Noget som vakte stor forundring i den aarhusianske regntøjsvirksomhed, da de aldrig har solgt varer til Dansk Supermarked, koncernen bag Føtex og Bilka.

Det satte gang i et større efterforskningsarbejde, for Rains ville naturligvis gerne vide, hvordan varerne så var havnet på hylderne i supermarkederne.

Direktør Jan Stig Andersen forklarer i et brev til brandets kunder, som Dansk Mode & Textil er i besiddelse af, at en dansk distributør havde forklaret RAINS, at han havde store planer om at distribuere brandets produkter på hidtil uopdyrkede fjernmarkeder. Derfor solgte Rains et parti jakker og tasker til ham i den tro, at det skulle udbrede det hastigt ekspanderende brand til de nye markeder. Men sådan gik det ikke. Rains oplyser til Dansk Mode & Textil, at varerne blev leveret på Cypern med tanke på videre distribution herfra. Men i stedet for at havne på de oprindeligt oplyste markeder, endte varerne altså hos Dansk Supermarked, hvor de nu er en del af en Black Friday-kampagne, som markedsføres på sociale medier, i TV og dagblade. 

- Det er en helt ekstraordinær situation siger direktør Jan Stig Andersen og fortsætter:

- Vi har indgået en tilsyneladende seriøs distributionsaftale, hvor vi er blevet præsenteret for ambitiøse forretningsplaner baseret på personlige møder og feedback fra kunder i regionen, som skulle se vareprøver fra Rains. Intentionen var at etablere Rains på nye fjernmarkeder, men i stedet har der været tale om et omfattende skuespil. Vi er ikke bekendt med Dansk Supermarkeds fulde rolle i den her sag. Deres eneste svar på vores henvendelser var: ”Jeres advokat kan kontakte vores advokat”. Men vi er selvfølgelig forbløffede over de uærlige metoder, Dansk Supermarkeds leverandør benytter sig af. Der er tale om et mindre parti tasker og jakker, som vi nu gør alt, hvad der står i vores magt for at købe tilbage, siger direktør Jan Stig Andersen.

Dansk Supermarked undrer sig
I Dansk Supermarked undrer man sig over udmeldingen fra Rains:

- Vi har købt Rains-produkter på helt normal og legal vis hos en dansk leverandør, alene med ønsket om at sælge mærkevareprodukter til skarpe priser. Visse mærkevareproducenter ønsker imidlertid ikke, at deres varer sælges til mere konkurrencedygtige priser. Men vi er glade for at se, at vores kunder reagerer meget positivt og glæder sig til, at vi sælger til superattraktive priser på Black Friday, skriver Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked i en mail til Dansk Mode & Textil. Han uddyber:

- Det undrer os dog, at Rains ligefrem ønsker at begrænse os i at give vores kunder et godt tilbud. Man kan spekulere i motivet herfor, men det er desværre ikke første gang, at en virksomhed griber en lejlighed til at øge deres eget kendskab gennem en forfejlet kritik af helt regulære og gode tilbud, i dette tilfælde i Føtex og Bilka.

Han forklarer ligeledes, at Dansk Supermarked ikke er blevet forelagt et ønske om tilbagekøb fra Rains' side, ligesom Dansk Supermarked ved bekræftelse fra en dansk advokat har sikret sig, at papirerne gennem alle led er på plads.

Jan Stig Andersen forklarer til Dansk Mode & Textil, at det ikke handler om, hvorvidt deres produkter skal sælges i Dansk Supermarked eller ej. Det er metoden han anfægter:

- Hvis de vil forhandle vores produkter, hvorfor ringer de ikke til os i stedet for at bruge ufine og snirklede parallelimport-metoder, siger han.

Dansk Mode & Textils handelsjuridiske afdeling fortæller, at der i en sag af denne karakter som udgangspunkt ikke er foregået noget ulovligt fra Dansk Supermarkeds side. Da varerne er leveret indenfor EU's grænser, kan distributøren lovligt videresælge varerne inden for EU. I den konkrete sag er der dog tale om kontraktbrud fra distributørens side, da varerne sælges uden for det kontraktmæssigt aftalte område.  

Men sådan som landet ligger, ser det altså ud til, at alle Rains' medarbejdere må på tilbudsjagt i supermarkederne de kommende dage.

- Vi har vist ikke andre muligheder end at købe produkterne… men der er mange butikker og det bliver et rent overlevelseskursus, slutter Jan Stig Andersen med et ”glimt i øjet”.

"