Menu

Résumé: brandværdi er vigtigere end en stor ordre

For snart et år siden startede to søstre brandet Résumé. De gik all in med fuldt set up og mange omkostninger, men har alligevel sagt nej til ordrer for at opretholde brandværdien.

Foto: Résumé
Foto: Résumé

31. august 2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

”Résumé satser stort fra starten” – det var overskriften på den historie, Dansk Mode & Textil lavede i december 2016, kort før brandet gik i gang med at sælge.

Dengang kunne vi rapportere om de to søstre Emma Lohmann og Anne Louise Faurholt, som ville køre med fuldt set up fra start og indtage modebranchen med et brag. 

Der er nu gået et halvt år, og søstrene har i mellemtiden ikke skruet ned for ambitionerne. 

Tværtimod er de gået benhårdt efter at ligge i butikker, der komplimenterer brandets identitet. De har en gæld i banken, men har alligevel takket nej til gode ordrer for at opretholde deres brandværdi. Nu går de i nul hver måned, og tøj med et Résumé label ligger i 60 udvalgte butikker på det europæiske marked.  

Den store eksamen på CIFF 
”Det var den store eksamen, vi vidste ikke om, vi var købt eller solgt, og om vi overhovedet ville eksistere et halvt år efter”, fortæller Anne Louise.

De unge kompagnoner var spændte, da de tog på CIFF for at lancere Résumé og åbne for salget tilbage i februar. På trods af alle bekymringer var standen rigt besøgt under messen. Her skrev de endda ordrer, hvilket de ikke havde regnet med. 

”Men man vil jo altid gerne skrive mere, og vi havde ikke noget at holde det op mod.”, fortæller Emma og fortsætter:

”Jeg tror bare, at vi lige skulle lære, at de tre dage på messen ikke er et indsalg, et indsalg strækker sig over meget længere tid, så vi kunne egentlig ikke lave en opgørelse efter messen. Vi skulle have endnu mere is i maven de næste par uger.”

Indsalg med små produktionsordrer
Efter messen tog de hul på deres indsalg. Her fik de kun meget små ordrer og kæmpede med at få dem igennem hos leverandørerne.

”Der blev placeret ordrer på minimal styk, som vi skulle have igennem hos leverandørerne, og det var virkelig svært at sende de ordrer, men vi fik alt igennem, virkelig ALT”, forklarer Anne Louise, mens Emma understreger, hvor vigtigt det var: 

”Vi ville gerne bevise over for vores kunder, at vi holder vores aftaler og leverer vores varer til tiden – det holder vi stadig på.”

I marts sendte Résumé sin første kollektion ud. 

”Den solgte vildt godt i butikkerne, vi fik virkelig mange suppleringer. Jeg tror, at vi solgte for det dobbelte i forhold til indsalget, måske endda mere”, fortæller Anne Louise.

Bombarderet med kollektioner

10 gange om året sender Résumé en kollektion ud. To hovedkollektioner, som bliver sendt ad to omgange. Fire ekspreskollektioner og to basic-kollektioner.   

Derfor var Emma, som er brandets Head of Marketing & Sales, allerede på landevejen igen ugen efter, deres første kollektion blev leveret. 

”Kunderne havde altså lige stået på messen en måned før og købt ekspres, langsigtet og basic, de var blevet bombarderet med kollektioner, og så kommer vi ud med endnu en kollektion”, forklarer Anne Louise.

Søstrene var derfor spændte på, hvordan det ville gå, når de skulle afsætte deres seneste kollektion. Det viste sig dog, at de ikke havde noget at være nervøse for. 

”Det gik bare over al forventning. Vi fik nye kunder på – endda med en ekspreskollektion. Det, tror jeg, er lidt atypisk”, fortæller Emma.

Booster ikke webshop
Samtidig med at søstrene åbnede op for engrossalg lancerede de også deres webshop for at have en online platform, der kunne bidrage til Résumés univers.

”Da vi startede webshoppen, havde vi tænkt, at det på sigt skulle blive en god kanal for os, når vi havde ressourcer og tid til at lave SEO. Men der var salg på den fra day one, og der har været salg på den lige siden. Det havde vi ikke forudset.”, siger Emma. 

Det kunne godt tyde på, at det særligt er deres Instagram-følgere, som skaber den aktivitet. Søstrene har i hvert fald kunne konstatere, at der kommer ordrer henover natten, hver gang de laver et post. 

Men udover et post her og der forklarer Anne Louise, at de i øjeblikket ikke har tænkt sig at booste webshoppen:

”Hvis nogen googler en af vores kjoler, vil vi hellere have, at det er vores kunder, der kommer frem som de første. Vi vil gerne please dem lige nu. Vores kunder skal ikke se vores webshop som en konkurrent. Så alt vi får ind på vores webshop, er bare ekstra omsætning i øjeblikket.”

Anne Louise (tv.) og Emma (th.)To ansatte og flere på vej
Emma og Anne Louise har i dag to ansatte: en praktikant, der tager fat, hvor hun kan, særligt på webdelen og en sælger, som kom ind i maj efter, at de var nødt til at stoppe samarbejdet med den første.

Det var en svær beslutning for de to nystartede virksomhedsdrivere, fortæller Emma:

”Det var vildt hårdt at være så nye og stå over for en opsigelse. Vi havde jo heller ikke lyst til at have et ry i branchen for, at vi bare skiller os af med folk.”

Den nye sælger er en kæmpe hjælp for de to søstre. Hun kommer fra en anden modevirksomhed og har god erfaring med internationalt salg. Det er meget vigtigt for søstrene, der ønsker, at Résumé skal være et internationalt brand. Foreløbig har de agenter i Norge og Holland, og arbejder nu også på at få agenter i Tyskland og Sverige.

Søstrene kunne godt bruge flere ansatte. Anne Louise drømmer om, at få nogle ind, der kan hjælpe med konstruktion og indkøb. Emma kunne godt tænke sig en bogholder. 

”Vi bruger rigtig meget tid på ting som told og fragt lige nu, og der er så meget andet, vi gerne vil bruge vores tid på. Vi har mange ideer på tegnebrættet, såsom at komme på en showkalender, gøre vores basic mere bæredygtig og lave collaborations.”

Penge i kasser
Anne Louise og Emma venter dog med at ansætte flere til 2018. De har nemlig en gæld, som de arbejder på at få betalt af og har hver eneste dag været meget omkostningsbevidste, uanset om det gjaldt nye ansatte, CMS-systemer eller en pyntende buket til showroomet.

Søstrene lærte da også deres lektie, efter de købte for mange varer ind til deres første kollektion. Noget blev udsolgt, men meget endte også i kasser på kontoret.

”Vi gik bare og kiggede på kasserne og vidste, at det var penge, der stod dér.”

Heldigvis kom der en uforudset redning fra Storbritannien.

”Vores mor kendte en i Frankrig, der ville tage det for 5 euro stykket, og det var vi villige til, for ellers skulle det bare i en container. Men så kom ASOS og tog det til almindelig indkøbspris, det var virkelig penge, vi ikke havde set komme”, forklarer Anne Louise.

Det nævner søstrene som et af de større højdepunkter i Résumés levetid.

Tøj på damer i Netto og Kongehuset
Men det er ikke kun ASOS, der har holdt gejsten oppe hos Emma og Anne Louise.

”Jeg blev vildt glad, da jeg stod i en tilfældig Netto i Århus og så en helt almindelig dame stå i vores tøj. Det var som, hvis man var sanger og for første gang hørte sin sang blive spillet i radioen”, fortæller Emma.

For Anne Louise var det da en knap så almindelig dame bar deres bluse:

”Det allerstørste må være, da vi så Kronprinsesse Mary med en af vores bluser på. Da det skete, forstod vores familie bedre, hvad vi laver, og at vi mener det seriøst.”

At sige nej

Résumé er kommet langt nu. Brandet ligger i mange af de butikker, de gerne ville i såsom Støy i Århus, Dr. Adams i Odense, Jim P i Sønderborg, Damernes Magasin i København og webshoppen Me & the Met. De har endda været nødt til at sige nej til nogle butikker.

”Folk henvender sig af sig selv nu. For et halvt år siden skulle vi ud og hive i dem. Nu er vi faktisk også nødt til at sige nej nogle gange. Det har også været lidt underligt, for vi har egentlig brug for pengene. Og det er ikke fordi, vi er for fine til nogle, men vi vil gerne have en høj brandværdi, derfor er det også vigtigt, at vi holder fast i den profil over for kunder og nogle gange siger nej”, forklarer Emma.

Søstrene, der har investeret alt og lånt i banken, synes dog ikke, at ’nej’ er det letteste ord.

”Det er rigtig hårdt at sige nej til en god ordre. Men hvis det ikke er den rigtige profil, så må vi gøre det. Plus, vi skal heller ikke ligge på hvert gadehjørne, det har været vores strategi fra start af.”

Anne Louise forklarer, at det i sidste ende har endt med at være en fordel for dem at sige nej:

”Jeg synes især, at det var svært for et halvt år siden, fordi vi var så desperate efter at få noget omsætning. Men det er så godt, at vi holdt ved, vi har bare fået en hel anden brandværdi på det, og vi er meget mere interessante nu – man skulle virkelig bare have is i maven.”
"