Menu

Revolver vil videreudvikle fortællingen om Københavns modeuge

Revolvers udvidelse med en ny venue i Forum skal være med til at forny og udvide fortællingen om modeugen i København. Sådan lyder det fra Revolvers medstifter Christian Maibom, der samtidig vil styrke den samlede modeuge-oplevelse ved at øge samarbejdet og fokusere endnu mere på det skandinaviske.

27. august 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

På modeugens åbningsdag, kunne Revolver afsløre, at man fra den kommende sæson i januar 2020 udvider med endnu en destination i Forum, der skal supplere den nuværende venue i Øksnehallen. Begge destinationer kommer til at bære Revolver-navnet, og sammenhængen er afgørende for stifter og Creative Director Christian Maibom:

”Det har aldrig været intentionen at skabe en helt ny messe,” slår han hurtigt fast, da vi møder ham ugen efter Copenhagen Fashion Week.

Maibom forklarer, at muligheden for at benytte Forum opstod, efter PFA havde købt den ikoniske bygning på grænsen mellem Frederiksberg og København. Og den mulighed kunne den rutinerede messemand og hans makker Jan Buch Carlsen ikke lade forpasse. Særligt set i lyset af de forandringer, hele modebranchen undergår for tiden. Noget der naturligvis også påvirker messer og modeugen som helhed.

”Vi står i en tid, hvor der iblandt meget andet er brug for reel fornyelse, herunder at der kommer en ny og relevant historie ud af København. Det er fem år siden sidst, og dengang var det også Revolver og vores udstillere, der tog teten,” siger han og fortsætter:

”Vi føler et ansvar for såvel modeugen som vores egen forretning, og så er vi i al ydmyghed, reelt også den eneste af de eksisterende udbydere, der faktisk kan forny modeugens salgsplatform. Jan gjorde det med CPH Vision i sin tid, jeg har gjort det med Gallery og sammen har vi nu gjort det med Revolver. Hver gang har vi med vores initiativer - og opbakningen til dem - været med til at udvikle Københavns modeuge, og det føler såvel vi som vores udstillere, der er behov for igen.”

Han understreger, at beslutningen naturligvis er blevet trykprøvet hos de eksisterende udstillere:

”Vores stakeholders’ egen interesse og ikke mindst opbakning er alt afgørende for Revolvers styrke og mulighed for at eksekvere. Derfor har vi selvfølgelig også taget vores udstillende brands i ed, forinden vi træffer beslutning om at forandre og udvikle.”

Udmeldingen om endnu en venue kommer efter en periode, hvor der været et relativt roligt miljø rundt om Copenhagen Fashion Week. Modeugen fik sidste år ny direktør i form af Cecilie Thorsmark, mens der i en årrække har været to messer, CIFF og Revolver, som har suppleret hinanden. Men Christian Maibom har alligevel kunnet mærke, at der var behov for fornyelse.

”Timingen er altafgørende, hvis vi skal fastholde og udvikle det momentum, som København nyder godt af p.t.  Vi er ikke i en krisetid, men der sker store forandringer i modebranchen. Det påvirker naturligvis også de krav, der stilles til os som messe. Brands stiller andre krav end tidligere, og de vil have en endnu højere grad af return on investment. På de store messer i både udlandet og København, kan vi notere, at flere brands forlader messerne helt til fordel for egne showrooms. Mange gange vil de hellere trække sig end lave en stand på færre kvadratmeter,” siger han.

København står med en unik mulighed

Men det er ikke kun udstillerne, der forandrer sig. Antallet af indkøbere er generelt blevet lavere, og når man gerne vil lokke den slags til, er der én faktor, som alle konkurrerer om: Tid.

”Tid er det dyrebareste, vi har, og det gælder især for indkøberne. Det skal vi have respekt for, og derfor er vi nødt til at skabe en relevant oplevelse for dem i de 36 timer de tilbringer i København,” siger Christian Maibom med henvisning til, at indkøberne i gennemsnit bruger halvandet døgn i København i forbindelse med deres besøg. Og i det begrænsede tidsrum skal der også være plads til at opleve det København, som ikke er domineret af messeaktiviteter og shows. Christian Maibom nævner gastronomi, arkitektur, møbeldesign og bæredygtighed som elementer, der understøtter fortællingen om Københavns modeuge.

”Jeg har stor respekt for det, man har skabt med både 3 Days of Design og Chart Art Fair. De er en del af byen og bruger byen, og det skaber en oplevelse for de besøgende. Det, mener jeg i al beskedenhed, er det samme, vi har gjort med Revolver, og det er det, vi bygger videre på med vores nye venue i Forum. Byen er ekstremt vigtig, og netop derfor skal messerne naturligvis også ligge i hjertet af København,” forklarer han.

I Christian Maiboms øjne er det nemlig vigtigt, at de besøgende bliver præsenteret for en samlet fortælling:

”København skal være stedet for fællesskab. Vi skal i langt højere grad dyrke den fælles skandinaviske fortælling. Ikke blot med ord men også i handling. Alle kan se, at der skal ske en samling af det danske og skandinaviske, men uden at vi dermed mister diversiteten. Jeg er overbevist om, at de internationale indkøbere primært kommer til København for at opleve det bedste, Skandinavien har at byde på. Det er det, vi tilbyder, og som vi nu med Forum åbner mulighed for at endnu flere kan blive en del af,” forklarer han.

I mere end 12 år har Christian Maibom været bannerfører for Copenhagen Fashion Week som en skandinavisk modeuge. For ham er det dét, der skal trække folk til København.

”Skandinavien er stadig cool. Mens store dele af verden er i oprør eller opløsning, står den skandinaviske model og livsstil i lysende kontrast. Skandinavien er jo en lille honningkrukke,” siger han og understreger, at Revolver er et skandinavisk projekt, og at han med udvidelsen vil bygge videre med flere skandinaviske brands kombineret med internationale brands, der alle har lokal forankring eller distribution.

For Christian Maibom er det afgørende, at alle bidrager til at skabe trafik og en positiv oplevelse. Og som tingene har udviklet sig i Oslo og Stockholm, er der åbning for at manifestere Københavns position som Skandinaviens modehovedstad:

”Vi har en unik mulighed for at samle Skandinavien i København. Aflysningen af Stockholm Fashion Week har efterladt både brands og shows hjemløse, og i Norge er der masser af potentiale, men de mangler en platform at vise på. København har alle muligheder for at omfavne hele Skandinavien – ja hele Norden, hvis vi samarbejder,” siger Christian Maibom med eftertryk.

Alle skal bidrage til fællesskabet, hvis København skal fastholde position

Og der nærmer vi os et andet centralt element i Christian Maiboms grundfortælling om, hvad der skaber succes for modeugen i København: Fællesskabet. Den tankegang har han også holdt fast i gennem de sidste 10-12 år. Og i et fællesskab skal alle yde en indsats:

”Det kræver samarbejde at skabe en god modeuge, og her skal alle bidrage. Messer, Copenhagen Fashion Week, brands og organisationer har alle et ansvar. Det er ikke ensbetydende med, at alle skal bidrage med lige meget. Det er ligesom et sammenskudsgilde, hvor de velbjærgede tager 12 flasker vin med, mens dem, der ikke har alverden, skriver en sang, som vi alle kan synge mellem hovedretten og desserten,” siger Revolver-manden.  

Han drømmer om, at aktørerne i modeugen i højere grad kan organisere en fælles markedsføring af byen, ligesom en fælles app står højt på ønskelisten.

”På den måde kunne du samle dit program for dit besøg, registrering og adgang til messerne, en billet til metro og alle andre tænkelige elementer. Det, tror jeg også på, kommer til at ske under Cecilies (Thorsmark, red.) ledelse. Men det kræver velvilje og pragmatisme fra os alle,” siger Christian Maibom.

Han er fuldt ud bevidst om, at fundamentet for modeugen udgøres af de brands, der henlægger shows og messedeltagelse til København. Derfor appellerer han også til deres fællesskabsånd.  

”Skandinavisk mode har forsat er positivt momentum og stor international interesse. Hvis København skal fortsætte med at være en succes, kræver det opbakning fra alle de toneangivne skandinaviske brands, herunder også nogle få lokale københavnske brands, der nyder godt af den trafik, som fællesskaberne allokerer til såvel deres shows som showrooms,” lyder det fra Christian Maibom.

Men han tror på projektet. På fortællingen om København som en skandinavisk platform, hvor by, messer og shows smelter sammen til en mindeværdig helhedsoplevelse. Derfor ser han også med optimistiske øjne på den tid, branchen befinder sig i. Udfordringer har det nemlig med at få folk til at rykke tættere sammen.

”Hårde tider gør det nemmere at få enderne til at mødes, og man bliver tvunget til at samarbejde. Det er der brug for nu. Vi tager første skridt med at udvidelsen i Forum - det bliver rigtigt fint. Så håber jeg, at alle aktører sætter handling bag ordene, ønskerne og ambitionerne og står sammen som by og region,” slutter Christian Maibom.

"