Sådan påvirker situationen i Adenbugten logistikken
Rederierne omlægger deres ruter som følge af gentagne angreb i Adenbugten ud for Yemens kyst. I denne artikel opsummerer DM&T’s logistikpartner Greenway Logistics konsekvenserne.

Flere containerrederier har igennem de seneste uger været udsat for, at skibe er blevet angrebet i Adenbugten, særligt i Bab al-Mandab-strædet mellem Yemen og Djibouti. I fredags kunne Mærsk orientere om, at man havde valgt at omdirigere alle skibe, således at de sejler nedenom Kap det Gode Håb og dermed rundt om Afrika i stedet for gennem Suezkanalen.
Med afsæt i den aktuelle situation, giver DM&T’s logistikpartner Greenway Logistics her en orientering om, hvordan logistiksituationen bliver påvirket:
Mange rederier har taget konsekvensen af de gentagne angreb i Adenbugten og har valgt ophøre med at passere via Suezkanalen. I weekenden har vi set skibe vende rundt for ikke at komme i nærheden af risikozonen i Adenbugten.
Den alternative rute, rederierne vælger, går via Kap det Gode Håb, og den rute betyder længere transittid, end man normalt er vant til.
Det betyder, at im- og eksportører kan opleve:
At forsyningskæden kommer under pres
Længere transittider
Øgede fragtomkostninger som følge af større krav til kapacitet
Risiko for opkrævning af såkaldte War Risk Surcharges bl.a.
Greenway Logistics forventer, at alle ruter, som benytter Suezkanalen som passage vil blive berørt.
Har du behov for at høre om alternative muligheder som rail og luftfragt, er du velkommen til at kontakte Greenway Logistics:
info.dk@greenway-logistics.com
Telefon: 6040 0000
Du kan også læse mere om dine medlemsfordele i aftalen mellem Greenway Logistics og DM&T her.