Menu

Samsøe Samsøe lancerer QR-koder, der skal forlænge tøjets levetid

Som et potentielt led i en større CSR-strategi afprøver det danske modebrand i øjeblikket, om indsyede QR-koder i tøjet kan øge tøjets levetid via gensalg til andre kunder. Helt uden selv at få en bid af kagen.

Scan QR-koden, og du kan sætte tøjet til salg direkte på Facebook Marketplace. Foto: Samsøe Samsøe
Scan QR-koden, og du kan sætte tøjet til salg direkte på Facebook Marketplace. Foto: Samsøe Samsøe

25. maj 2022 Af Anders Skou Kristiansen , ask@dmogt.dk

Hvis du tror, QR-koder hører fortiden til, så tager du muligvis fejl.

Samsøe Samsøe ved endnu ikke, om det er er en brugbar løsning, men det danske modebrand er, som en del af sin CSR-strategi, i en testfase, hvor udvalgte produkter solgt fra brandets flagship store på Købmagergade bærer QR-koder, der ved en scanning af disse vil gøre det markant nemmere at videresælge produktet, når eller hvis den nuværende ejer vælger at skille sig af med det.

I praksis fungerer det ved, at ejeren scanner QR-koden, som er kompatibel med Metas platforme Facebook og Instagram og disses ”marketplace”-funktioner. QR-koden rummer et datasæt og et marketingsbudget, der automatisk generer en annonce på Metas marketplaces. 

Deraf også navnet RESELL TAG®.

Med bæredygtighed på alles læber virker det jo nærmest som en logisk vej at følge for et brand som Samsøe Samsøe, der vægter transparensen i alt, de gør, højt. Desværre er der ikke altid logisk sammenhæng mellem miljømæssig bæredygtighed og økonomisk bæredygtighed, som ofte kan agere showstopper for branchens gode intentioner.

Derfor spurgte vi Klara Lykke Reddersen, der er Samsøe Samsøes CSR Manager, om det giver mening på begge parametre.

Foto: Samsøe Samsøe
Foto: Samsøe Samsøe

Mere brandingorienteret end et salgsværktøj

- Vi tager ingen del af de fremtidige handler med tøj, hvor der er isyet et RESELL TAG® – hverken på den ene eller anden måde. Der er ingen kommission nogen steder, siger Klara Lykke Reddersen.

Samsøe Samsøe tjener altså ingen penge på det nye initiativ, der, trods alt, også stadig ”kun” er en test. Hvorvidt det skal skaleres, vil brandet i fremtiden vurdere.

- Det er mere brandingorienteret, end det er salgsorienteret. Der er indlejret et marketingsbudget i RESELL TAG® på nuværende tidspunkt, så vi betaler Meta for denne funktionalitet p.t. Hvis vi implementerer det, så skal der budgetteres med et sådant marketingsbudget, da vi ikke kan forvente, at det bliver omkostningsfrit. For os er det mere et spørgsmål om at højne vores troværdighed yderligere og potentielt skabe kontakt til fremtidige kunder, siger hun.

I første omgang har Samsøe Samsøe dog også travlt med at lære af egne tiltag og andres feedback på deres RESELL TAG®.

- Ét af mange punkter i vores CSR-strategi er vores såkaldte ”RE: initiative”, som dækker over flere koncepter, der alle har det til fælles, at de handler om genbrug og cirkularitet. Det kan blandt andet være salg af produkter, der er blevet solgt, men leveret tilbage af forbrugeren med små fejl eller mangler, det kan være remakes, hvor vi laver produkter af leftover fabrics og deadstock-materialer, og det kan være produkter, der er blevet beskadiget, hvor de kræver noget DIY-arbejde. Vi forsøger konstant at skubbe grænserne for, hvor langt vi kan gå, uden at gå på kompromis med hverken kvalitet, design og æstetik, fortæller Klara Lykke Reddersen.

Med RESELL TAG® i dets nuværende form lægger Samsøe Samsøe op til, at produktet kan blive solgt hyperlokalt, da det, grundet Metas platform og kriterier, kun er tilgængeligt i sælgerens umiddelbare nærområde. Det betyder også, at Samsøe Samsøes produkter solgt via Metas platforme ikke skal fragtes verden rundt, hvilket sparer en del ressourcer.

Potentialet til en forretningsmodel er til stede

Projekt RESELL TAG® er stadig i sin spæde begyndelse, men allerede nu har Samsøe Samsøe fået en overvældende respons fra både medier, nationale som internationale, kunder og andre brands, der er nysgerrige på at høre mere om konceptet.

- Vi er stadig i testfasen, men det er jo dejligt, at der er så meget positiv feedback, og Meta er også interesseret i dialog om konceptet. Vi har fået bekræftet, at det er en god ide, og så må vi se, hvordan det går, samt om andre brands samler den op, siger Klara Lykke Reddersen.

Da Samsøe Samsøe allerede har planlagt at implementere QR-koder i alle items for at højne sporbarhed og gennemsigtighed, så vil den primære omkostning ved at implementere RESELL TAG® bestå i det marketingsbudget, der ligger i tagget.

- Vi arbejder i forvejen med at integrere QR-koder som en del af vores ”care labels”, så det som kunde er nemt at tilgå en masse information om produktet. Kan vi også indlejre et RESELL TAG® i denne QR-kode, så er der jo mange muligheder for dette. Udfordringer er selvfølgelig, at mange klipper denne label ud af tøjet, og så er koden også væk. Det er en udfordring, som vi skal finde en løsning på og som godt kan ende med at blive en kommunikationsopgave mellem os og vores kunder, lyder det.

Derfor kan en anden model også blive aktuel.

- Vi kigger dog også på, om vi skal lave en resale-platform som en del af vores webshop, og her er spørgsmålet, om det skal være en bruger-til-bruger-drevet platform, eller om vi skal købe vores produkter retur og tilbyde som en re-commerce løsning. Vi kigger naturligvis på at implementere de cirkulære løsninger som vi kan, og som der giver mening indenfor Samsøe Samsøes univers, siger Klara Lykke Reddersen.

For nu undersøger Samsøe Samsøe dog stadig alle muligheder og forsøger at lære alt, de kan, om potentialet for gensalg af deres egne produkter.

- Nogle produkter, for eksempel overtøj, er oplagte produkter til gensalg, og det er også dem, vi lægger ud med. Vi skal også lære, hvad det er, folk sælger videre, og læne os op ad det, samt gøre os erfaringer om, hvad RESELL TAG® vil koste os i marketingsbudgettering, da en løsning med Meta ikke er omkostningsfri.

- Vi ønsker at tage et ansvar – og her tapper vi naturligvis også ind i noget, som forbrugerne efterspørger. Der kan potentielt gå længe, inden produkterne med RESELL TAG® dukker op som en annonce på Meta og derfor måler vi heller ikke succesen af dette på, hvor mange produkter der bliver solgt videre. Men testen, som dette er, skal måles på forbruger-feedback og interessen for samarbejde fra Meta og fra andre brands, siger Klara Lykke Reddersen.

Har artiklen her vækket din interesse i gensalg, så har DM&T et webinar om netop dette på trapperne. Find det her 
 
"