Menu

Se vores Q&A om Persondataforordningen

Persondataforordningen rejser mange spørgsmål. DM&T har samlet de vigtigste af disse, og giver svaret på de typiske udfordringer og spørgsmål i en overskuelig Q&A.

05. marts 2018

- Hvornår må en virksomhed behandle persondata?

- Skal man have en databehandleraftale?

- Skal man have en DPO (Data Protection Officer)?

- Hvad er følsomme oplysninger?

 

Når persondataforordningen træder i kraft, forventer myndighederne, at virksomhederne har styr på de forskellige begreber. Og det kan virke som en stor mundfuld.

 

Dansk Mode & Textil har derfor samlet over 30 spørgsmål i en Q&A, som medlemmer frit kan benytte. Spørgsmålene og svarene er opdelt i henholdsvis generelle spørgsmål, HR-juridiske spørgsmål, og spørgsmål vedrørende kunder og samhandelspartnere.

 

Typiske generelle spørgsmål kunne være

- Hvad er god databehandlerskik?

- Har det betydning, om virksomheden er databehandler eller dataansvarlig?

- Hvad er et samtykke, og hvordan skal det se ud?

 

Typiske HR-juridiske spørgsmål kunne være

- Der er modtaget en uopfordret ansøgning, hvordan skal virksomheden agere?

- Bør man sende en ansættelseskontrakt med mail?

- Må virksomheden vise portrætfotos af sine medarbejdere på hjemmesiden?


Typiske spørgsmål vedrørende kunder og samarbejdspartnere kunne være

- Hvornår skal man have en cookie-politik?

- Hvordan håndterer man visitkort?

- En kunde har købt varer på virksomhedens webshop – hvilke oplysninger må virksomheden gemme og hvor længe?

 

Du kan finde Dansk Mode & Textils Q&A her (kræver medlems-login)
"