Menu

Skærpede regler for prismarkedsføring træder snart i kraft

Nu er der kun en måned til, at de nye regler for markedsføring træder i kraft. Men hvordan påvirker det egentlig måden, du viser dine priser på? DM&T giver dig overblikket, så du er klar når reglerne træder i kraft 28. maj.

27. april 2022

Reglerne for markedsføring af priser i forbindelse med udsalg, tilbud, kampagner mv. ændres pr. 28. maj 2022. De nye regler får stor betydning for markedsføringen af normalpriser og tilbudspriser, og derfor skal din virksomhed være opmærksom.

Med de nye regler nedsættes den periode, hvor varen skal have været til salg til normalprisen nemlig fra 42 dage til 30 dage. Til gengæld bliver nu selv små kampagner som fødselsdagstilbud, Black Friday-tilbud mv. set som en afbrydelse af normalprisperioden, sådan at kampagneprisen nu udgør den normalpris, der skal markedsføres som førpris/normalpris ved næste udsalg/kampagne.

Har man eksempelvis haft et par dages fødselsdagstilbud på sine varer mindre end 30 dage før et større sommerudsalg, er det altså fødselsdagsprisen, der bliver den nye normalpris, der skal markedsføres i forbindelse med de nedsatte priser til sommerudsalget.

Årsagen hertil er, at fødselsdagsprisen er den laveste pris, som varen har kostet inden for de seneste 30 dage. Samtidig bliver det et krav, at man også ved brug af udtryk som ”særtilbud”, ”superbilligt” mv. skal angive den laveste førpris, som varen har været solgt til inden for de seneste 30 dage op til det pågældende tilbud.

Dette er en betydelig stramning af prismarkedsføringsreglerne, og nye retningslinjer er under udarbejdelse hos Forbrugerombudsmanden, hvor DM&T sidder med ved forhandlingerne.

DM&T har tidligere informeret om emnet her.

Den 9. juni inviterer vi til webinar, hvor vi sætter fokus på de ændrede regler og svarer på dine spørgsmål. Læs mere her.

"