Menu

Stafetten skal gives videre. Men hvordan ved man hvornår og til hvem?

Mos Mosh og Lene Bjerre Designs respektive CEO’s havde hver især siddet mere end ti år på posten, inden de besluttede at give stafetten videre. Men hvordan giver man noget videre, der er blevet langt mere end et job?

Indehaver og økonomidirektør Bjarne Poulsen (med vest i midten) flankeret af Lene Bjerre Designs nye administrerende direktør Per Nybo Nielsen (med blå skjorte) samt bestyrelsesformand, Carsten Tidselbak (i hvid skjorte). Til højre PR-billede fra Mos Mosh GALLERY, der fremover får Kim Hyldahls hovedfokus. Fotos. Lene Bjerre Design og Mos Mosh
Indehaver og økonomidirektør Bjarne Poulsen (med vest i midten) flankeret af Lene Bjerre Designs nye administrerende direktør Per Nybo Nielsen (med blå skjorte) samt bestyrelsesformand, Carsten Tidselbak (i hvid skjorte). Til højre PR-billede fra Mos Mosh GALLERY, der fremover får Kim Hyldahls hovedfokus. Fotos. Lene Bjerre Design og Mos Mosh

16. februar 2021 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Kim Hyldahl har i mere end ti år haft dirigentstokken hos Mos Mosh, som han selv har bygget op fra bunden.

Men ikke længere.

I slutningen af 2020 tog direktøren beslutningen om at træde tilbage som CEO, for i stedet at hellige sig det, han ”helst vil lave og er bedst til”. Thomas Schwartz blev hentet ind som arvtager, mens Kim Hyldahl nu beskæftiger sig mere med herrebrandet Mos Mosh GALLERY og stadig er en del af Kolding-virksomheden.

Også hos Lene Bjerre Design bød 2020 på ændringer. Nye og tiltrængte investorer kom til, hvilket også medførte skiftedag på CEO-kontoret for virksomheden, der siden 2006 havde haft ægteparret Suzanne og Bjarne Poulsen ved roret.

Ny kapital og direktør ind

Hos Lene Bjerre Design var det i første omgang nødvendigt med en eller flere investorer, efter et omfattende it-skift havde udhulet egenkapitalen i firmaet. Det blev sikret i form af den tyske forretningsmand Wolfgang Kilian, der driver Deko Messezentrum i det centrale Tyskland, hvorfra 150 interiørbrands sælger deres sortiment til det tyske markeds detailkunder.

 

Forretningsmanden Per Nybo Nielsen bragte den tyske investor på banen, og han har siden også sat sig i direktørstolen. Noget, Bjarne Poulsen, der sammen med hustruen Suzanne stadig ejer 50 procent af aktierne i firmaet, er meget tilfreds med.

- For at gøre en lang historie kort, så har vi været igennem en omfattende digitalisering af hele virksomheden, hvilket har taget noget længere end både planlagt og frygtet. Jeg har i lang tid vidst, at vi skulle have en ny direktør, der er langt mere kommerciel end mig, men det har også været vigtigt for mig at overlevere en virksomhed i en ordentlig forfatning, og det kunne jeg ikke, før vi var i mål med digitaliseringen. Det er vi kommet, vi har fået en ny investor, og derfor var tidspunktet rigtigt i forhold til, at en ny leder kom til, siger Bjarne Poulsen.

Jagten på den rigtige profil

Et direktørskifte er ofte udtryk for, at der skal ske noget nyt eller andet. Spørgsmålet er så bare, hvilke kompetencer der skal til, hvis ændringerne skal blive til noget.

Det var også det spørgsmål, Mos Mosh og Lene Bjerre Design havde stillet sig selv – og også fundet svaret på. At finde indehaveren af kompetencerne var straks sværere.  

- Det har været en lang proces – også af flere omgange. Vi har haft headhuntere på og haft en del kandidater til samtale af flere omgange, så i sidste ende tog det nærmest et års tid. Nu har vi i form af Thomas Schwartz fået en CEO ind, der har den profil, vi ledte efter. Han ved godt, hvordan Mos Mosh har været drevet de seneste ti år, har stor respekt for det, vi har skabt, og han er god til at bruge mig, hvis jeg kan bidrage med noget, siger Kim Hyldahl.

For ham var det også vigtigt, at en ny direktør var skarp på de emner, Kim Hyldahl ikke selv har som sine kernekompetencer. Men han skulle også passe ind i de værdimæssige rammer, Mos Mosh er bygget på.

- Thomas kan en masse rent digitalt, som jeg ikke kan. Han har digital erfaring og har sine fokusområder på netop den del af forretningen. Lige så vigtigt har han de rigtige værdier og kan bringe den kultur, vi har bygget op over ti år, videre og til næste niveau. Så det har også betydet en masse, at kemien var god mellem os, lyder det fra Kim Hyldahl, hvis nye CEO blandt andet har erfaring fra Adidas Group Nordic, hvor han var Senior Director.  

Hos Lene Bjerre Design har det samme gjort sig gældende. I hvert fald til en vis grad.

- Vi brugte lang tid på ikke at finde den rigtige. Da først vi fandt den rigtige, gik det ret stærkt.

- Vi ledte efter en mere kommerciel pakke. En, der helt hardcore kunne noget med salg og marketing. Jeg har en økonomisk baggrund, så det er ikke min force. Vi havde brug for en, der i høj grad kan forløse det potentiale, der ligger i virksomheden, forklarer Bjarne Poulsen.

Faktisk var det Per Nybo Nielsen, der henvendte sig til Bjarne Poulsen først.

- Da Per henvendte sig til mig, tænkte jeg, at det kunne der jo ikke ske noget ved. Vi kunne jo altid bruge en time på at snakke om vores kompetencer og ønsker for virksomheden, men vi endte med at bruge en halv dag, selv om vi faktisk ikke søgte en CEO på det tidspunkt. Vi så bare så ens på tingene, men kunne bidrage meget forskelligt. Der opstod en god sparring, og vi overvejede en overgang, om vi skulle bruge Per i en konsulentrolle. Det gik op for os, at han nok var den rigtige til posten, og da han også bragte en investor på banen, så virkede det kun logisk, at det var ham, der skulle tage over. Per kan i langt højere grad end mig sparke døren ind hos de store kunder. Det har jeg hverken kompetencer eller tid til.

Kunsten at give slip

Kim Hyldahl beskriver selv sin CEO-tid som ”ti fantastiske år og en fantastisk rejse” og er ikke i tvivl om, at ”Mos Mosh har gjort det godt”. Alligevel var han ikke i tvivl om, at det var tid til at give taktstokken videre.

- Min force ligger på indkøb og produktudvikling, og når man vokser så meget, som vi er vokset, så får man som CEO automatisk mange flere kasketter på – også flere end jeg egentlig ønskede. Af samme årsag virkede det kun naturligt for mig at lave denne investering i både firmaet, mig selv og min familie. Nu laver jeg det, jeg synes er sjovest og det, jeg er bedst til. Det var det rigtige tidspunkt, siger Kim Hyldahl.

Alligevel erkender han gerne, at det i starten var sværere end som så at give slip.

- Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at det ikke havde været svært at give stafetten videre. Det er svært. Jeg øver mig stadig i, at jeg ikke skal være med i alle beslutninger. Beslutningen var dog den helt rigtige. Det er jeg ikke i tvivl om.

Sådan indleder Kim Hyldahl på spørgsmålet om, hvordan det føles at trække sig fra noget, der i mange år har været mere end et arbejde. Heldigvis fungerer samarbejdet mellem den nye og ”gamle” CEO godt, hvilket der er stor tilfredshed med hos begge parter.

- Jeg har fået en CEO ind, der godt ved, hvordan Mos Mosh er drevet igennem ti år, så han bruger mig jo stadig i dagligdagen. Thomas udviser stor respekt for det, vi har skabt, og så er han meget ordentlig i sin måde at være på. Selvfølgelig har han kun været her siden 1. december, men han er kommet rigtig godt i gang. Han tager gerne teten og løber først, men han er også god til at rådføre sig med resten af organisationen, og det er vigtigt.

Thomas Schwartz selv er også klar over, at det er specielt at være ham, der specifikt er udvalgt som stifterens efterfølger.

- Det har været en positiv oplevelse at tiltræde. Det er tydeligt, at Kim som leder har haft et brændende ønske om at arbejde mere med det, han brænder for. Jeg brænder for ledelse, hvorfor det passer godt.

Har det betydet noget særligt, at du er den første CEO efter ham, der stiftede firmaet?

- Ja, det er klart. Jeg tror egentlig, det har betydet noget på to niveauer. Det er første gang, der sidder en i direktørstolen både strukturelt og organisatorisk og ikke skal have fokus på andre ting. Det er en mere formel direktør for virksomheden, hvor Kim havde rigtig mange roller, siger Thomas Schwartz og fortsætter:

- Jeg føler en stolthed over at være ham, der bliver prikket på skulderen og skal være med til at fortsætte udviklingen for den virksomhed, Mos Mosh er blevet igennem de seneste ti år. Det betyder noget særligt.

Hos Lene Bjerre Design var det relativt nemt for Bjarne Poulsen at slippe tøjlerne og overlade dem til Per Nybo Nielsen. Klar kommunikation har været nøglen, mener førstnævnte.

- Jeg har det rigtig fint med, at Per nu er i front. Ingen problemer overhovedet. Vi er gode til at holde hinanden informeret, så vi hver især ikke føler, at der bliver truffet beslutninger, den anden part ikke er enige i. Nu føler jeg klart, at jeg er sluppet for at tage stilling til spørgsmål, hvor jeg ikke har mine forcer. Jeg kan gøre én ting helhjertet fremfor tre halvhjertet. Da vi ikke havde pengene til at gøre det, havde jeg alt for mange kasketter på, og det er ikke sundt i længden, siger Bjarne Poulsen.

Potentialeforløsning

Fælles for både Mos Mosh og Lene Bjerre Design er, at der er uforløst potentiale. Det er en af hovedårsagerne til de nye CEO’s, og begge steder er troen på øget succes stor.

- Med det nye setup med Wolfgang Kilian som investor og Per Nybo Nielsen som direktør ser vi bestemt positivt på fremtiden. Der er ingen tvivl om, at Lene Bjerre Design har et større potentiale, hvilket selvfølgelig er målet at forløse, fortæller Bjarne Poulsen, der bakkes op af investor Wolfgang Kilian, der allerede har pustet nyt liv i brandet på det tyske marked via sit engagement der.

- Deko Messezentrum i Grabfeld har allerede i et par måneder solgt Lene Bjerre Designs varer, og produkterne ligger aktuelt på en flot tredjeplads rent omsætningsmæssigt. Det understreger den positive forventning, som jeg er gået ind i den danske virksomhed med, siger han.

Også i Kolding er der ambitioner at spore hos den nye CEO.

- Jeg ser et klart potentiale i virksomheden. Min primære rolle bliver at have fokus på marketing, overordnet ledelse og strategiudvikling og at sørge for, at organisationen følger med virksomhedens vækst. I en større virksomhed er der et stort element af support og netværk, hvor der i en mindre virksomhed, som vi trods alt stadig er, er kortere fra tanke til handling. Det tiltaler mig, siger Thomas Schwartz og fortsætter:

- Først og fremmest er der stor forskel på at være en virksomhed med ti ansatte eller 50, som vi er nu. Kim har aldrig lagt skjul på, at det ikke er ledelse, han brænder for, og når virksomheden vokser, så bliver det mere komplekst at styre. I denne fase er det både en fordel og bagdel, når man vokser, for det operationelle skal følge med. Det kræver andre kompetencer, og man skal derfor finde en, der brænder for at lede en virksomhed.

- Strategisk er det utrolig vigtigt, at Mos Mosh forbliver succesfulde. Derfor er det også en vigtig del af vores strategi at gøre det mere og endnu bedre. Jo færre ting, vi skal ændre, jo bedre er det. En af de ting, vi gerne vil ændre på, er, at vi skal tættere på forbrugeren i måden vi kommunikerer og distribuerer til dem, måden, hvorpå vi skaber relationer, for det tror vi på er med til at tage brandet til næste niveau. Det er der, jeg skal bruge mit primære krudt, siger Thomas Schwartz.

Det var netop det, Kim Hyldahl søgte, og derfor er han også meget tilfreds med CEO-skiftet.

- Jeg plejer at sige, at jeg kun ansætter folk, der er klogere end mig selv – og at det er relativt nemt, siger Kim Hyldahl med et glimt i øjet, inden han fortsætter:

- Jeg har ansat en klog mand, der på mange punkter er klogere end mig. Det er jo fedt. Jeg kan bruge min energi på at skabe et nyt herrebrand, hvor min entreprenør-ånd kan trives. Jeg tror, det er sundt for udviklingen at skifte ud. Jeg ville ikke være den type, der gik og kiggede Thomas over nakken, så jeg ville tilbage og udvikle GALLERY. På den måde gør vi begge, hvad vi er bedst til.

- Jeg er alligevel stadig for ung til bare at trække mig tilbage og tage til Bahamas. Det kan da være, jeg gør det, når pandemien engang går over. I hvert fald for en uge eller to.

"