Menu

Streetwear med hjertet på rette sted

Det skal være cool at hjælpe mennesker. Sådan lyder devisen fra det nye streetwear-brand Mankind clothing, som donerer 30 % af salget til velgørenhed.

Mankind Clothing har sat sig for at være pionerer på streetwear-fronten og gøre det cool at hjælpe mennesker. Her med print af kunstneren Mark Tronborg. Foto: PR
Mankind Clothing har sat sig for at være pionerer på streetwear-fronten og gøre det cool at hjælpe mennesker. Her med print af kunstneren Mark Tronborg. Foto: PR

26. marts 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Hvis man spørger Thomas H. Pedersen, som er stifter af det nye streetwear-brand Mankind Clothing, er der ingen tvivl: Det er cool at hjælpe mennesker og derigennem gøre verden til et bedre sted. Og det vil han gøre med Mankind Clothing, som laver unisex streetwear. 30 % af salget går til velgørende projekter, der hjælper nogle af de svageste i både det danske og udenlandske samfund. 20 % af salget går til organisationen WeShelter i København, som hjælper hjemløse og socialt udsatte med at skabe bedre livsvilkår.

”Jeg havde længe tænkt over, hvordan jeg kunne hjælpe en udsat gruppe i befolkningen, som for eksempel de hjemløse, og fulgt den negative udvikling i antallet af hjemløse de sidste 10 år. Siden 2009, er antallet af unge hjemløse i aldersgruppen 18-24 år, mere end fordoblet!” siger Thomas H. Pedersen om bevæggrunden for at støtte WeShelters arbejde.

Men det er ikke kun i Danmnark, Mankind Clothing vil hjælpe. 10 % af salget går til gadebørn i Indien og Østafrika. Alene i Indien lever 11 mio. børn på gaden og i Kenya overstiger antallet 250.000. Thomas H. Pedersen vil gerne hjælpe med at sikre disse børn bedre vilkår, så de undgår at blive udsat for misbrug, svigt, fattigdom og vold.

”Vi indgik derfor et partnerskab med Railway Children, der hjælper gadebørn i Indien og Østafrika væk fra gaden, ved at tilbyde dem shelter, mad, omsorg, at gå i skole med mere. Ved at støtte Mankind Clothing, gør man derfor en reel forskel for både de hjemløse i Danmark samt for gadebørnene i Indien og Østafrika,” siger den idealistiske bagmand, og forklarer at bare 6 euro kan betyde tre måltider om dagen i en hel uge til et barn i et shelter.

Produkterne tæller t-shirts og hættetrøjer, som bærer prints designet af brandet selv eller kunstnerne Mark Tronborg og Smelt mig (Mikkel Egelund). Produkterne sælges udelukkende på brandets egen webshop.

"