Menu

Teknologi lader fysiske butikker skabe personlige købsoplevelser

De fysiske butikker er langt fra et lukket kapitel eller nødvendigvis en dårlig forretning. Ifølge konsulentfirmaet McKinsey & Company vil forbrugerne stadig opsøge de fysiske butikker, hvis brands formår at implementere digitale og personlige initiativer og løsninger.

03. juni 2019 Af Jakob Simmelkjær , js@dmogt.dk

De seneste år har flere i branchen af flere omgange konstateret, at de fysiske butikkers har udsigt til en nært forestående detaildød grundet stigende e-handel. Men selvom der siden 2008 har været et markant fald af sko- og tøjbutikker i Danmark – fra ca. 4.500 til 3.100 i 2018– har de fysiske butikker stadig deres eksistensberettigelse, men det kræver en digital omstilling. Konsulentfirmaet McKinsey & Company spår, at detailhandlens fremtidige succes langt hen ad vejen skal findes i de digitale løsninger, hvor indkøbsoplevelsen bliver skræddersyet til den enkelte kunde.

Big data og ansigtsgenkendende software

Ifølge McKinsey vil man i fremtiden kunne genkende de enkelte kunder, så snart de træder ind i butikken. McKinsey bruger et eksempel med en kunde, hvis smartphone logger på butikkens wi-fi for derefter at give adgang til kundens præferencer i form af indkøbshistorik. På den måde vil det være muligt for butikken at skræddersy tilbud og produkter, der er tilpasset lige præcis denne her kunde. Måske er butikken indrettet med displays, der lyser op med produkter, kunden kunne have interesse i. Lidt længere ude i fremtiden, og måske grænsende til Big Brother-tendenser, nævner McKinsey ansigtsgenkendende software. Udover kundens indkøbsoplevelse, vil de digitale løsninger ligeledes have stor indflydelse på butikkens ansatte. De vil i realtid kunne følge kundernes interesse for de enkelte produkter, og dermed kan de ansatte ændre et produkts placering, hvis det ikke præsterer som forventet.

Betal med telefonen og spring køen over

Brands som Nike, Amazon, Walmart og Apple har allerede haft succes med at eksperimentere med og implementere de digitale løsninger. Tilbage i 2016 lancerede onlinegiganten Amazon butikskonceptet Amazon Go, hvor sensorer i butikken taler sammen med kundens smartphone og Amazon-konto og registrerer og betaler for varerne, når kunden forlader butikken. Et mere brancherelevant eksempel finder vi hos Nike, der blandt andet har udviklet ”Scan to try”, hvor kunder via deres smartphones kan reservere tøj, der herefter ligger klar ved prøverummet, når kunden ankommer.

I Danmark er det særligt dagligvarekæderne, der har taget de digitale løsninger til sig. Føtex har indført ”scan selv”- kasser i stort set alle deres forretninger, mens Fakta i 2018 lancerede konceptet ”Bip og betal”, hvor kunden kan bruge sin smartphone til at scanne varer for herefter at betale gennem Coop app’en.

McKinsey understreger, at disse løsninger dog stadig er i det spæde stadie, men at teknologien er der og allerede nu er fuldt tilgængelig for kommercielle virksomheder. Afslutningsvis skriver McKinsey, at det ikke er for tidligt for detailhandlen at begynde den digitale omstilling nu.

På årets TOPMØDE den 30. oktober kan du opleve Achim Berg, som er global chef for McKinseys afdeling for mode- og luksusvarer. Derudover kan du opleve en paneldebat, hvor en række danske aktører sætter fokus på, hvordan vi skal afsætte vores varer i fremtiden. Læs mere og køb billet her.
"