Menu

Tøjeksperten vil udviske linjerne mellem e-handel og fysiske butikker

Mens e-handlens popularitet er stigende, og mange butikker ser sig nødsaget til at lukke, har Danmarks største herretøjskæde, Tøjeksperten, valgt at omfavne teknologien og udvide deres koncept.

Tøjeksperten har installeret touchskærme i alle deres 122 butikker, hvor du kan udforske hele deres varekatalog og bestille tøj hjem.
Tøjeksperten har installeret touchskærme i alle deres 122 butikker, hvor du kan udforske hele deres varekatalog og bestille tøj hjem.

01. marts 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

For hver dag, der går, flyttes mere og mere af danskernes handel fra de fysiske butikker til onlinehandel hos udenlandske virksomheder. E-handlens stigende popularitet kan have alvorlige konsekvenser for de fysiske butikker, og dystre forudsigelser om butiksdød florerer da også i landets medier.

Det har dog ikke skræmt herretøjskæden Tøjeksperten, som har 122 butikker. Tværtimod har man hos Tøjeksperten valgt at omfavne de nye teknologiske muligheder og udvikle et omnichannel koncept.

”Vi har valgt at indarbejde fordelene og mulighederne med den nye teknologi i vores koncept frem for at se e-handel som en trussel. Vi kobler online-mulighederne sammen med det, den fysiske butik kan. Vi arbejder mod at udviske grænserne mellem de fysiske butikker og e-handel mere og mere,” siger Simon Würtz, adm. direktør i Tøjeksperten.

Ifølge Simon Würtz oplever Tøjeksperten en stabil udvikling, og det skyldes blandt andet, at virksomheden har formået at udvikle omnichannel som et stærkt redskab til at bevare deres aktualitet på markedet.

Flere forbrugerfordele
Tøjekspertens omnichannel koncept går ud på, at kunden via touchskærme i butikkerne kan få adgang til alle de brands, tøjkæden fører. Hvis udvalget i den butik, som kunden besøger, ikke passer til vedkommendes ønsker og behov, kan han blot benytte sig af skærmene og udforske resten af Tøjekspertens varekatalog.   

Der er naturligvis også mulighed for at tilgå webshoppen hjemme fra sofaen. Og som en ekstra forbrugerfordel, kan kunderne selv tage stilling til, om varen skal sendes hjem eller hentes i butikken, hvor man kan prøve tøjet. Hvis tøjet ikke sidder som ønskede, kan kunden bytte tøjet eller returnere det på stedet.

Ifølge Simon Würtz er det de mange valgmuligheder, der fastholder kunden i Tøjekspertens univers:

”Omnichannel giver kunden en bedre oplevelse, fordi vi her og nu kan dække behovet, uanset om tøjet er fysisk til stedet i butikken eller ej,” siger han.

Øger omsætningen
Ved at installere touchskærme får den enkelte butik pludselig adgang til hele Tøjekspertens centrallager. Og det giver deres forretninger et økonomisk boozt:

”Hyldemetrerne forøges radikalt, og dermed får vores butikker mulighed for at øge omsætningen. Samtidig er det virtuelle showroom på skærmen skabt i lækkert design, som er nemt at navigere rundt i. På den måde er touchskærmene også blevet et ekstra salgsværktøj,” siger Brian Børsting, som er Tøjekspertens marketing manager. 

For Simon Würtz og resten af hans hold er der ingen tvivl om, at omnichannel er fremtiden og den rigtige vej at gå.

”Vi skaber en win-win situation, fordi omnichannel er en fordel forbrugeren, det er en fordel for den enkelte butik, og det er en fordel for kæden,” siger Simon Würtz.

"