Menu

TOPMØDE: Kan innovation ændre på en kaotisk fragtsituation?

Covid-19 har skabt mange udfordringer i branchen, hvor et presset fragtmarked kun er én blandt flere. Så hvad byder fremtiden på? Kan digitalisering ændre noget? Det vender vi på TOPMØDE.

29. september 2021

Fragtsituationen sejler. Eller rettere sagt er problemet, at fragten ikke sejler nok.

Ifølge flere eksperter er det svært at spå om, hvornår den gordiske knude løser sig. De fleste peger dog på, at ”normale tilstande” – også kendt som tilstandene før Covid-19 – næppe bliver tilfældet for fragtmarkedet, der i en del år har haft hårde levevilkår.

Det placerer branchens virksomheder i en penibel situation, for hvad skal de gøre? Selv æde prisstigningerne på fragten, sende dem videre i form af højere priser til kunderne eller skal de slet og ret overveje, om de skal blive ved at fragte varer en halv klode rundt?

På TOPMØDE kan du møde talere, der arbejder målrettet på at øge innovationskraften og digitaliseringsevnerne i branchen.

For digitalisering kan ændre måden, din virksomhed arbejder på. Det kan minimere behovet for at fragte varer fra de mest benyttede produktionslande, det kan eliminere behovet for samples, understøtte din bæredytighedsindsats og meget andet.

- Det har aldrig været vigtigere at udnytte de teknologiske virkemidler, der er til rådighed i dag. Hvor forbrugerne engang forventede et fantastisk fysisk butiksunivers, kan det i dag være, at de aldrig har været i din butik, og derfor er det så vigtigt at tilbyde brand-fortællingen på flere platforme, siger Jakob Simmelkjær, der er digital rådgiver hos DM&T.

Han har de seneste år oplevet en stor stigning i antallet af henvendelser fra medlemmer, der gerne vil udvikle deres virksomhed rent digitalt.

- Der er mange retninger, man kan gå i rent digitalt, og det er vigtigt, at man afklarer, hvad det er, man virkelig har brug for. Den rette løsning kan være meget forskellig fra virksomhed til virksomhed, hvilket også er grunden til, at vi rådgiver så mange virksomheder om, hvad de kan gøre, for at højne innovation og digitalisering i deres virksomhed. Af samme grund er jeg selvfølgelig meget glad for, at vi på TOPMØDE kan præsentere en masse spændende talere, der hver især repræsenterer mange forskellige grene af den teknologiske udvikling, siger han.

På TOPMØDE kan du derfor blandt andet møde:

Amber Jae Slooten – The Fabricant
Amber Jae Slooten arbejder med 3D-animation og digitalt modedesign. Hendes arbejde stiller altid spørgsmål til den måde, hvorpå vi arrangerer og fremstiller vores identitet på i fremtiden. Hun er en af grundlæggerne af og kreativ direktør i The Fabricant, et digitalt modehus, som skaber tøj, der altid er digitalt og aldrig nogensinde fysisk.

Uden at være bundet af den fysiske verdens grænser, skaber the Fabricant 3D-modefortællinger om uendelige muligheder med samarbejder som deres rettesnor.

The Fabricant har blandt andre samarbejdet med Tommy Hilfiger om at digitalisere designprocessen, stået for marketingkampagne og lancering af en ny kollektion for Puma og skabt en brændende digital sko i samarbejde med Buffalo London.

Amber er uddannet fra Amsterdam Fashion Institute, hvor hun blev den første nogensinde, der dimitterede fra modelinjen med en udelukkende digital kollektion.

Trine Young – Rodinia Generation
Trine Young er founder og adm. dir. af det ambitiøse tech-fashion start-up Rodinia Generation, som udvikler en state-of-the-art produktionsteknologi, der kan blive en af de globale industri-disruptors på rejsen mod en bæredygtig-og teknologidrevet modeindustri. Med planen om en global udrulning af automatiserede micro-factories, åbner virksomheden i denne måned dørene til prototypen på den micro-factory, der henover de næste mange år skal udrulles globalt, fra en adresse i København.

Uddannet som beklædningsdesigner fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og med en MA i Design & Technology fra London College of Fashion havde Trine Young en ambition om at indføre bæredygtige initiativer hos allerede etablerede brands hjemme i Danmark. Efter nogle år med fokus på print-processer og produktion hos et anerkendt dansk fashion brand, blev det dog teknologien og interessen for bæredygtighed, der fik Trine til at søge mod de mange uløste problematikker i produktionskæden.

Heidi Svane Pedersen – Lifestyle & Design Cluster
Heidi er specialist i innovation, teknologier og nye måder at tænke cirkulære forretningsmodeller på. Til dagligt arbejder hun med at bygge bro mellem den akademiske verden og livsstilsbranchen. I initiativer fra at besøge fremtiden indenfor detailhandel i San Francisco, Sydkorea og Amsterdam til teknologiske eksperimenter med blockchain, iot og big data til fremtidige forretningsmodeller eller virtuelle teknologier og 3D i fremtidens digitale mode verden.

Hun har en kandidat i strategiledelse og innovation, har drevet selvstændig virksomhed, arbejdet for store industribrands og begået sig som lab agent hos en af Danmarks ældste innovationshuse til i dag at drive forskning udviklingsprojekter i den nationale erhvervsklynge Lifestyle & Design Cluster.

Køb din billet til TOPMØDE 2021 her

"