Menu

Tredoblet bundlinje hos Minus

Modevirksomheden Minus melder om markant fremgang over hele linjen efter at have afsluttet regnskabsåret 2017. I 2018 forventer ledelsen for alvor at høste frugterne af opkøbet af Friendtex.

Den danske modevirksomhed Minus A/S fortsætter væksten i 2017.
Den danske modevirksomhed Minus A/S fortsætter væksten i 2017.

02. maj 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

2017 har været et tilfredsstillende år for Minus A/S’ ledelse. Den Ikast-baserede modevirksomhed kan se tilbage på et begivenhedsrigt, som både bød på lanceringen af et nyt brand, White and More der henvender sig til konfirmander, og opkøbet af Friendtex.

I 2017 omsætningen samtidig 40 % oplyser selskabet i en pressemeddelelse, hvori man også kan læse, at bruttofortjenesten stiger fra 3,7 mio. kr. til 6,2 mio. kr. Driftsresultatet mere end fordobles og udgør 1,8 mio. kr., mens resultatet før skat udgør 1,7 mio. kr., hvilket er mere end en tredobling af 2016’s resultat på 490.000 kr.   

Vækst på eksisterende markeder

Trods de nye initiativer, har Minus alligevel formået at folde fokus.

”Noget af det vi glæder os mest over, er det faktum, at vi har formået ikke at miste fokus på Minus i et år, der har budt på hektisk aktivitet med implementeringen af nye brands i huset. Vi har fortsat den vækststrategi, som vi søsatte tilbage i 2016, og som nu for alvor giver pote, specielt på vores hjemmemarked. Der ikke er åbnet andre eksportmarkeder i det forgangne år, så det er naturligvis en stor tilfredsstillelse, at det er vores eksisterende markeder der driver væksten. Især det hollandske marked har vi fået ekstremt godt fat på i 2017,” siger indehaver Irena Riberholt Jørgensen.

Hun fortæller ligeledes, at Minus’ strategi med have et omfattende varelager, og dermed fjerne noget af kundernes lagerbinding, har givet pote.

”Vi har troet på, at vores varer ville flytte sig hurtigt ude hos vores kunder og besluttet, at vi ville sikre kunderne en mulighed for at supplere alt fra sæsonvarer til vores NOOS varer” uddyber hun.

Stordriftsfordelene slår for alvor igennem i 2018

Det er ikke uden omkostninger, når man går på opkøb. Det erkender Chalotte Kjær Bruun, indehaver af Minus, som fortæller, at de har måttet acceptere en del dobbeltomkostninger i forbindelse med opkøbet af Friendtex. Men i 2018 forventer hun, at selskabet for alvor kan lukrere på synergieffekterne.  

”Den synergi og de stordriftsfordele vi planlægger at drage nytte af, kan vi først rigtig mærke her i 2018. Det har krævet en del investeringer, specielt i forhold til vores lagerbygninger og kontorarealer, pludselig at fordoble antallet af medarbejdere i løbet af 2.halvår af 2017. Men vi er allerede nu i gang med en mere strategisk tilgang til hele indkøbsdelen, som vil give os betydelige fordele. Fordele som vil komme vores kunder til gode fremover, både i forhold til priser og hastighed” fortæller Chalotte Kjær Bruun, som samtidig glæder sig over at have flere brands og dermed et endnu større potentiale i huset.

Friendtex er rustet til fremtidig vækst

Netop Friendtex blev overtaget af Minus A/S i juli 2017, hvorfor Friendtex regnskabsmæssigt kun har haft et halvt år i regi af de nye ejere.  Årets bruttofortjeneste blev 2,4 mio kr, mens driftsresultatet lød på 704.000 kr. og resultatet før skat på 548.000 kr. Ledelsen havde egentlig højere forventninger, men omfattende investeringer i et nyt IT-system har påvirket indtjeningen.

Samtidig er der blevet investeret i at styrke de to brands Friendtex og ONCE med henblik på brand DNA og kollektionerne. ONCE har fået en bæredygtig profil, og generelt ser ledelsen optimistisk på fremtiden for de to brands.

”Efter en yderst vellykket og smertefri implementering af Friendtex i huset hos os, har vi brugt de forgangne måneder til at støbe fundamentet for de næste mange års vækst. Vi har styrket konceptet og øget antallet af dedikerede forhandlere over hele Europa med 20% siden overtagelsen, så vi glæder os til at se hvad 2018 vil bringe,” lyder det fra en samstemmende ledelse.

Friendtex er et home shopping-koncept, som siden juli 2017 har været ejet af Minus A/S.
Friendtex er et home shopping-koncept, som siden juli 2017 har været ejet af Minus A/S.
"