Menu

Ung designduo lancerer nyt bæredygtigt koncept

Proem Parades er navnet på et nyt koncept, der vil gøre op med overproduktionen af tøj. Gennem opkøb af restlagre, en økologisk bomuldsproduktion og danskproduceret strik vil Proem Parades ændre branchen, og den måde vi forbruger på.

Proem Parades. Foto: Elisabeth Eibye
Proem Parades. Foto: Elisabeth Eibye

21. maj 2019

Stine Brynjolf og Lærke Nikolajsen er kvinderne bag et nyt dansk brand og modekoncept kaldet Proem Parades. Med Proem Parades vil duoen masseproduktion og spild til livs uden at gå på kompromis med kvaliteten. Derfor har de lavet aftaler med leverandører til luksusbrands om at overtage deres restlager af metervarer. Ifølge de to grundlæggere er der ikke nogen grund til at producere nyt, når der ligger guld på lager.

”Proem Parades er født ud fra en idé om at gøre det bedre. For os er bæredygtighed mere en selvfølge end et PR-stunt. Derfor mener vi også, at det er det gode design og materialevalg, der kommer først. Vi giver forbrugeren mulighed for at tilvælge tøj med lang levetid, og som hun er sikker på, at hun gerne vil have. Vi er materialenørder og har en kærlighed til ting der er ordentligt lavet,” forklarer Stine Brynjolf, den ene af Proem Parades’ grundlæggere, i en pressemeddelelse.

Strik ”Made in Denmark”

Den bæredygtige vision bliver ikke kun udlevet gennem opkøb af restmetervarer. Blandt andet kommer samtlige af brandets bomuldsprodukter fra GOTS-certificerede leverandører i Indien. Proem Parades har ligeledes valgt at have deres strikkeproduktion i Danmark.

”Vores strik er produceret i Danmark. På en fabrik i Midtjylland eller håndstrikket i København. Udover at formindske transporten, og dermed vores aftryk på planeten, giver det os en unik mulighed for at komme tæt på produktet, og de mennesker der fremstiller det, ” fortæller Stine Brynjolf.

Deltag i Paraden

Som en del af Proem Parades’ opgør med masseproduktion og ”fast fashion” vil det kun være et lille udvalg og antal produkter, der kan købes online. Derimod vil det være muligt at deltage i brandets ”Parades”, der sender tankerne tilbage til forrige århundredes intime modesaloner. Konceptet skal få forbrugerne til at se tøjindkøb, som en begivenhed snarere end en impuls. Det tager omkring to-tre måneder at producere og levere varerne, da alt er ”made-to-order” for at undgå overproduktion og spild.

”Paraderne er vores primære salgskanal, og her bliver der kælet om forbrugerne. Vi vil gerne opgradere shopping fra at være en ofte lidt hektisk ting til at være en nærværende event. Så det bliver noget, du skriver i kalenderen, ser frem til og sætter dig op til – gerne sammen med en flok veninder,” fortæller Lærke Nikolajsen, brandets anden grundlægger.

De første Parades bliver afholdt på Østerbro den 2., 3. og 4. juni, og det er gratis at deltage.

"