Menu

Ung designer fortæller stærke historier gennem arabisk streetwear

Gennem sit arabisk inspireret tøj formår designeren bag Twelvepieces, Amir Hassan, at fortælle stærke historier med afsæt i sine egyptiske rødder. Han er en ung, kompromisløs designer med noget på sinde og bruger moden som talerør til at markere politiske budskaber.

Amir Hassan (Foto: Viktor Sloth)
Amir Hassan (Foto: Viktor Sloth)

20. februar 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Sidste år blev han omtalt af flere internationale modemedier som den nyeste up-and-coming designer, man skal holde øje med. Store personligheder som Peter Falktoft og sågar Justin Bieber har båret hans tøj. Og flere studerende har skrevet opgave om hans brand Twelvepieces og konceptet bag, da det er et så usædvanligt syn i modebranchen.  

Amir Hassan hedder den unge mand bag brandet, der har fået navnet Twelvepieces, fordi hans kollektioner kun består af 12 styles, der hver især er blevet produceret 12 eksemplarer af. Indtil videre har han lanceret to kollektioner, der begge tager afsæt i hans egyptiske rødder.

Han bruger sin familiære indsigt i landets kultur som inspirationskilde til at lave tøj, der ud over at være fashionabelt streetwear også rummer stærke politiske budskaber:

”Jeg vil skabe noget, der giver mening. Twelvepieces er ikke bare lavet for at tjene penge. Jeg kan godt lide at fortælle historier. Det er min motivation. At fortælle noget, som jeg har været en del af, og som er blevet en del af mig, er med til at gøre det mere spændende for mig som designer,” siger Amir Hassan

 Designs fra Amir Hassans nyeste kollektion (Foto: Viktor Sloth)

Designs fra Amir Hassans nyeste kollektion Roots (Foto: Viktor Sloth)

Tilbage til rødderne 
Den første kollektion handlede om Det Arabiske Forår og revolutionen, som på et tidspunkt var et omdiskuteret emne i Danmark, indtil det ikke var det længere. Med sin kollektion ’The Spring’ var det Amirs intention at skabe opmærksomhed omkring situationen i Egypten, da kampen mod undertrykkelse stadig var i gang. Formålet med den nye kollektion, Roots, er dog et helt andet:


”Da der var meget rebelskhed i den første kollektion, ville jeg gerne vise Egypten fra en flottere og mere fredfyldt side,” siger den unge designer.

Kollektionen tager udgangspunkt i Amirs erindringer fra hans barndomstid i Egypten. Og ved at bruge afdæmpede farver, materialer og løse silhuetter tager han os med på en rejse gennem Cairos gader set med et barns uskyldige øjne:

”Som barn var jeg meget tiltrukket af Egypten. Jeg syntes, at det var smukt. Derfor er der mange traditionelle snit og produkter fra det egyptiske gadebillede i kollektionen. Det var det, jeg blev mindede om, når folk spurgte ind til mine rødder,” siger han.

Indtil oprørene begyndte i 2011, tilbragte Amir tre til fire måneder i Egypten hvert år. Ud over hans mor og to søskende bor hele familien i Egypten, og hans tilknytning til landet er derfor stor. Af samme grund er det en hjertesag for ham, at folk får at vide – og ikke glemmer – at Egypten også kan være et dejligt sted at være:

 ”Mange har frygtet at tage til Egypten efter perioden. Derfor vil jeg med denne kollektion også gerne vise, at situationen er ved at aftage, og at man sagtens kan tage derhen,” siger han.  

For at symbolisere rejsen fra Danmark til Egypten har Amir valgt at bruge den rejseseddel, der skal udfyldes for at komme ind i landet, som en del af hovedprintet i den nye kollektion. Den skal fungere som en besked til folket om, at det er et dejligt land med en rig historie, som er værd at besøge.

Den rejseseddel, man skal udfylde for at komme ind i Egypten (Foto: Viktor Sloth)
Indrejsepapiret til Egypten, som er hovedprint i kollektionen Roots (Foto: Viktor Sloth)  

Bygger bro mellem kulturer
Amir er opvokset i Aarhus og født ind i to kulturer. Og selvom hans egyptiske rødder har været hans primære inspiration, afviser han ikke, at fremtidige designs også kan være præget af hans tid i Danmark.

”Jeg fortæller historier gennem tøjet, og det vil jeg bruge til at skabe forståelse. Jeg vil gerne have, at folk ser mit brand som en masse historier, de kan se og måske afspejle sig i. Det behøver ikke nødvendigvis være en eksplosiv historie, så længe den er oprigtig” siger han.

Selvom hans køberskare er forholdsvis snæver på grund af hans limited edition designs, kan den unge designer mærke, at hans historier alligevel formår at ramme bredt:

”Historierne er fortalt til alle og kan forstås af alle. Jeg ved, at både medierne, men også kunderne, sætter pris på, at der er en fortælling og dybere forståelse af produktet, og at det ikke bare en hvid T-shirt med print,” siger Amir Hassan. 

Idéen til Twelvepieces opstod ud fra en tegning, Amir havde tegnet som barn. Tegning bestod af 12 stykker tøj, som han havde nummeret fra 1 til 12, og blev navngivet ’12 pieces’. Da han startede på designskolen, fandt han tegningen frem og udarbejdede sine idéer derudfra. Det udfoldede sig til det koncept, vi ser i dag – et konsekvent koncept, der er vigtigt for Amir at fastholde.

Ifølge designeren selv er det forretningsmæssigt ikke en fordel at have det koncept, han har. Det er dyrt at producere så få stykker tøj, og omsætningen er begrænset. På den anden side får historiefortællingen lov til at være i fokus. Derfor er det ikke helt uden betydning, hvem der bærer tøjet:

”Hvis det er stærke og kendte personligheder med store følgegrupper, kan de viderefortælle historien for mig. Og selvom det er unormalt i branchen at fremstille så få pieces, kan vi jo se, at historien bliver spredt alligevel. Så det giver mening for mig,” siger Amir.

Designs fra Amir Hassans nyeste kollektion Roots
Design fra Amir Hassans nyeste kollektion Roots (Foto: Viktor Sloth)

Udvider uden at gå på kompromis
Selvom Amir er fast besluttet på at have et så konsekvent koncept, har han alligevel fået blod på tanden til at udvikle idéen og gøre konceptet endnu bredere. Ud fra den gode respons, som Twelvepieces har modtaget, kan han mærke, at der er et marked for det. Amir og hans team vil derfor forsøge at bevæge sig ud over de 12 pieces:

”Vi vil gerne udvide lidt og lave flere produkter, der måske ikke er nummereret, så vi også kan komme ud i flere butikker. På den måde kan jeg også ramme lidt bredere og fortælle historierne til flere mennesker,” siger Amir.  

Historien skal altid være i fokus. Derfor er det også vigtigt for ham, at butikkerne fortæller historien videre, og at kollektionerne bliver en del af det arabiske univers, Amir har skabt. Og trods udvidelsen vil der fortsat være en 12 x 12 hovedkollektion, som skal danne ramme for historien.

”Det er lidt ekspanderende, men uden at gå på kompromis med konceptet. Vi vil blot udvikle det. Vi beholder alt det, vi har nu, og tilføjer bare noget ekstra,” bekræfter den kompromisløse designer.  

 Amir Hassan og hans team, der udstiller for første gang på CIFF
Amir Hassan og hans team udstiller på CIFF i Bella Center 

For Amir og hans team var modemessen CIFF en god mulighed for imødekomme potentielle indkøbere og forklare dem om konceptet og den nye udvidelse:

”Det var vigtigt for mig, at det var mig selv, der stod derude, fordi det er mine historier. Når vi kommer ud i en ny forretning, vil jeg også personligt besøge den for at fortælle historien og udtrykke det rigtigt. Der kan være følelser i blandt, og det er vigtigt, at vi får det samme budskab ud til alle,” siger Amir. 

Det var første gang, Amir Hassan udstillede på CIFF, og ifølge ham selv var det en positiv oplevelse. Twelvepieces blev velmodtaget, både af CIFF selv, men også af indkøberne. De er nu i dialog med butikker både i Japan, Italien og London. 

”Vi er meget tilfredse. Vi har fået god respons, og det, tror jeg blandet andet, skyldes, at vi skiller os ud og gør noget anderledes,” siger Amir Hassan. 

"