Menu

Vælg den rigtige distributør

Én af modebranchen foretrukne afsætningskanaler er distributører, som kan være med til at sikre udbredelse af de danske brands til eksotiske markeder. Men nogle gange går det ikke helt, som virksomheden havde håbet, hvis distributøren i virkeligheden har andre planer. Her får du DM&T’s råd og erfaringer, så du er sikret det bedste udgangspunkt.

Dansk Mode & Textils handelsjuridiske afdeling hjælper virksomheder med kopisager, kontrakter, salgs- og leveringsbetingelser og meget mere.
Dansk Mode & Textils handelsjuridiske afdeling hjælper virksomheder med kopisager, kontrakter, salgs- og leveringsbetingelser og meget mere.

02. november 2018

Modebranchen eksporterer hver år for 29 mia. kr. til udenlandske markeder. Det kan være højaktuelle varer, men også sidste sæsons varer, som kan være lettere at afsætte til udenlandske opkøbere.

 

Det kan være både flatterende og fristende, når en ny distributør henvender sig med løfter om at kunne afsætte varer som aldrig før og åbne døre til nye markeder, der hidtil har været ukendt land.

 

Her skal du måske lige trække vejret en ekstra gang, og foretage nogle undersøgelser, før du kaster dig hovedkulds ud i et nyt eventyr.

 

Hvert år gennemgår afdelingen for Handelsjura i Dansk Mode & Textil mange distributørkontrakter, men dette er kun en brøkdel af de kontrakter, der indgås i den samlede branche, da ikke alle kontrakter finder vejen forbi Dansk Mode & Textils kontorer.

 

Det er altid en fordel at have en god juridisk kontrakt, men dette er ikke altid nok. Dansk Mode & Textils advokater råder altid medlemmerne til at undersøge distributøren så godt som muligt.

 

Tre gode huskeregler i den sammenhæng:

 

-          Spørg distributøren efter referencer! Og tag gerne et tjek hvis muligt.

-          Gå i dybden med, hvordan og hvor distributøren har tænkt sig at afsætte varerne.

-          Pas på med levering indenfor EU's grænser, hvis salget skal foregå i et ikke-EU-land

 

Når distributøren snyder

Hos Dansk Mode & Textil oplever vi fra tid til anden medlemmer, som kommer i klemme på grund af en uærlig distributør.

 

Til trods for at virksomheden og distributøren har en klar aftale om, hvor varerne skal afsættes, viser det sig alligevel, at distributøren kan have andre planer med varerne. I stedet for at havne på eksempelvis det russiske marked som aftalt, ser virksomhederne pludselig varerne annonceret til salg i danske supermarkedskæder.  

 

Det kan selvsagt være ødelæggende for en virksomheds image og brandingstrategi, hvis varerne pludselig havner i butikker, som virksomheden ikke ønsker at handle med selv.

 

Det siger juraen

Det tilrådes altid at have en skriftlig kontrakt med distributøren, men når skaden først er sket, er det ofte ikke nok.

 

Hvis man har aftalt, at varerne afhentes/sendes til en adresse indenfor EU, uagtet at markedet til afsætning er udenfor EU, så betyder dette samtidig, at varerne er bragt lovligt i omsætning indenfor EU, og dermed kan virksomheden ikke juridisk set stoppe distributøren i at sælge varerne videre indenfor EU.

 

Advokat Camilla Christensen, Dansk Mode & Textil forklarer:

”Hvis man har aftalt med distributøren, at varerne skal sælges i, lad os sige, Qatar, men man accepterer, at distributøren henter varerne på et lager i for eksempel Tyskland, så er varerne bragt lovligt i omsætning indenfor EU, og hvis distributøren ikke fører varerne videre til Qatar, som aftalt, men i stedet sælger varerne til en dansk supermarkedskæde, så kan dette salg ikke stoppes med et fogedforbud.”

 

Der kan bagefter være grundlag for et juridisk opgør af erstatningsmæssig karakter. men ofte er det ikke det, virksomheden ønsker at fokusere på, lige i det sekund man ser, at varerne er annonceret til salg i et supermarked eller et andet sted, end det oprindeligt aftalte.

 

Hvis man juridisk set skal bevare muligheden for at standse varernes ”tilbagekomst” til EU, skal man som producent selv følge varerne helt ud af Europa. I praksis er dette ofte mere besværligt, og det kan betyde, at samarbejdet ikke vil være lukrativt, hvis man selv skal håndtere transport, toldmyndigheder mv. på et nyt ukendt marked. Det vil derfor fra gang til gang være en forretningsmæssig vurdering, om man ”tør” overlade praktikken til distributøren og hermed et spørgsmål om, hvorvidt man har tillid til sin samarbejdspartner. Som tidligere nævnt, er det derfor anbefalelsesværdigt at kigge sin distributør lidt efter i sømmene, inden man starter et nyt samarbejde op.

 

Kontakt Dansk Mode & Textil

Som medlem af Dansk Morten & Textil er du altid velkommen til at få din distributørkontrakt gennemgået inden underskrivelse. Advokat Camilla Christensen og advokat Rikke Mynster Johansen har begge indgående erfaring med distributørkontrakter, og kan hjælpe med at belyse problemstillinger, som virksomhederne bør forholde sig til. 

"