Netop ledernes ansvar blev understreget af, at både taler- og deltagerlisterne talte topchefer fra nogle af de førende internationale modevirksomheder. Blandt talerne fandt man også den tidligere Unilever CEO og nuværende formand for International Chamber of Commerce, Paul Polman. Han leverede en brandtale, der med al tydelighed understregede, at der er behov for omgående handling, hvis ikke kloden og dens indbyggere skal gå en grum fremtid i møde. Og vi har alle muligheder for at gøre det.
”For at løse de udfordringer, vi har i dag, behøver vi ikke sende folk til Mars for at finde svarene. Vi har svarene; vi behøver kun det rette lederskab og viljekraften,” lød det fra Paul Polman, som høstede et massivt bifald fra salen efter sin stærke, gribende tale.
Holdningen blev delt af Mike Barry, Sustainability Director, Marks & Spencer. Han forklarede, at der er masser af tekniske og mere løselige samarbejder, men der mangler samarbejde og konkrete målsætninger på øverste niveau:
”Vi er nødt til at samle branchens topchefer i rum i 2020, for vi har kun yderligere ti år at gøre godt med,” sagde han undervejs i en paneldebat.
Bæredygtighed skal ikke belastes af konkurrenceforhold
En af de topchefer kunne passende være Emanuel Chirico, Chair & CEO i PVH Corp., som blandt andet står bag Tommy Hilfiger og Calvin Klein. Også Chirico var blandt keynote-talerne på Copenhagen Fashion Summit, og han understregede, at der var sket markante skred, siden han overtog roret i modegiganten i 2007.
”Dengang havde vi primært fokus på menneskerettigheder, men i dag spiller klimaet også en nøglerolle hos forbrugere og ansatte,” sagde han og tilføjede at han havde oplevet, at virksomhedens ansatte var gået forrest for at sætte klimaet højere på dagsordenen. Det kan han også mærke, når de skal ansættes nye medarbejdere i dag; er der er ikke holdninger, værdier og handling på klimafronten, er det svært at tiltrække de bedste medarbejdere. PVH Corp. har netop lanceret 'Fashion Forward', som er koncernens bud på en ny Corporate Responsibility-strategi. Den indeholder 15 prioriteter, som skal definere PVH Corp.’s indsats for at minimere negative aftryk.
Men også Emanuel Chirico er bevidst om, at man ikke kan nøjes med den enkelte virksomheds indsats. Det kræver samarbejde, hvis branchen skal flytte sig.
”Vores branche er særdeles konkurrencebetonet. Vi forsøger at slå hinanden ihjel hver dag, men der er jo en kæmpe fordel for alle ved at agere på lige vilkår. Vi er nødt til at være mere transparente fremover,” lød det fra Emanuel Chirico.
Også hos H&M vurderer man, at branchen er nødt til at se ud over konkurrenceforholdene:
”Bæredygtighed er nødt til at være et ikke-konkurrencedrevet område. Vi skal arbejde med open source, udnytte vores erfaring og sørge for, at vi ikke konkurrerer på de ting, der er kilden til vores fremtid,” sagde Anna Gedda, Head of Sustainability i H&M Group.