Menu

Vi er nødt til at samarbejde for at skabe afgørende fremskridt

Der er er behov for et omfattende samarbejde, hvis modebranchen skal tage et afgørende næste skridt mod at blive mere bæredygtig. Og der er afgørende behov for at skabe de forandringer. Det står klart efter Copenhagen Fashion Summit.

Paul Polman leverede en tale, som høstede både massive klapsalver og tårer fra salen. Foto: Global Fashion Agenda / Copenhagen Fashion Summit
Paul Polman leverede en tale, som høstede både massive klapsalver og tårer fra salen. Foto: Global Fashion Agenda / Copenhagen Fashion Summit

20. maj 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Efter to dage med et væld af keynote-talere, paneldebatter og samtaler står én ting lysende klart: Der er behov for et samarbejde på tværs af modebranchen og landegrænser, hvis der skal ske vedvarende ændringer af modebranchens aftryk på mennesker og klode. Og der er behov, at det sker nu.

Alle talere var nemlig enige om, at branchen skal se ud over konkurrenceforhold og personlig vinding, hvis der skal skabes en omstilling i en skala, der skaber en mere bæredygtig og ansvarlig branche.

En af fortalerne for fælles handling er Francois-Henri Pinault, Chairman & CEO, Kering:

”Ledere er nødt til at bringe dem selv i en sårbar position og skubbe på for at finde løsningerne sammen. Vi er nødt til at bane vejen i fællesskab for at ændre paradigmerne,” sagde han fra scenen, hvor han også understregede, at bæredygtighed skal prioriteres på lige fod med at skabe økonomisk vækst i modevirksomhederne. 

Chairman & CEO i Kering, François-Henri Pinault. Foto: Global Fashion Agenda / Copenhagen Fashion Summit
Chairman & CEO i Kering, François-Henri Pinault. Foto: Global Fashion Agenda / Copenhagen Fashion Summit

Netop ledernes ansvar blev understreget af, at både taler- og deltagerlisterne talte topchefer fra nogle af de førende internationale modevirksomheder. Blandt talerne fandt man også den tidligere Unilever CEO og nuværende formand for International Chamber of Commerce, Paul Polman. Han leverede en brandtale, der med al tydelighed understregede, at der er behov for omgående handling, hvis ikke kloden og dens indbyggere skal gå en grum fremtid i møde. Og vi har alle muligheder for at gøre det.

”For at løse de udfordringer, vi har i dag, behøver vi ikke sende folk til Mars for at finde svarene. Vi har svarene; vi behøver kun det rette lederskab og viljekraften,” lød det fra Paul Polman, som høstede et massivt bifald fra salen efter sin stærke, gribende tale.        

Holdningen blev delt af Mike Barry, Sustainability Director, Marks & Spencer. Han forklarede, at der er masser af tekniske og mere løselige samarbejder, men der mangler samarbejde og konkrete målsætninger på øverste niveau:

”Vi er nødt til at samle branchens topchefer i rum i 2020, for vi har kun yderligere ti år at gøre godt med,” sagde han undervejs i en paneldebat.

Bæredygtighed skal ikke belastes af konkurrenceforhold

En af de topchefer kunne passende være Emanuel Chirico, Chair & CEO i PVH Corp., som blandt andet står bag Tommy Hilfiger og Calvin Klein. Også Chirico var blandt keynote-talerne på Copenhagen Fashion  Summit, og han understregede, at der var sket markante skred, siden han overtog roret i modegiganten i 2007.

”Dengang havde vi primært fokus på menneskerettigheder, men i dag spiller klimaet også en nøglerolle hos forbrugere og ansatte,” sagde han og tilføjede at han havde oplevet, at virksomhedens ansatte var gået forrest for at sætte klimaet højere på dagsordenen. Det kan han også mærke, når de skal ansættes nye medarbejdere i dag; er der er ikke holdninger, værdier og handling på klimafronten, er det svært at tiltrække de bedste medarbejdere. PVH Corp. har netop lanceret 'Fashion Forward', som er koncernens bud på en ny Corporate Responsibility-strategi. Den indeholder 15 prioriteter, som skal definere PVH Corp.’s indsats for at minimere negative aftryk.

 Men også Emanuel Chirico er bevidst om, at man ikke kan nøjes med den enkelte virksomheds indsats. Det kræver samarbejde, hvis branchen skal flytte sig.

”Vores branche er særdeles konkurrencebetonet. Vi forsøger at slå hinanden ihjel hver dag, men der er jo en kæmpe fordel for alle ved at agere på lige vilkår. Vi er nødt til at være mere transparente fremover,” lød det fra Emanuel Chirico.   

Også hos H&M vurderer man, at branchen er nødt til at se ud over konkurrenceforholdene:

”Bæredygtighed er nødt til at være et ikke-konkurrencedrevet område. Vi skal arbejde med open source, udnytte vores erfaring og sørge for, at vi ikke konkurrerer på de ting, der er kilden til vores fremtid,” sagde Anna Gedda, Head of Sustainability i H&M Group. 

Topchefen fra PVH Corp. Emanuel Chirico i samtale med Wolfgang Blau, President Condé Nast International. Foto: Global Fashion Agenda / Copenhagen Fashion Summit
Topchefen fra PVH Corp. Emanuel Chirico i samtale med Wolfgang Blau, President Condé Nast International. Foto: Global Fashion Agenda / Copenhagen Fashion Summit

Copenhagen Fashion Summit kunne i år fejre ti års jubilæum. Dagene vidnede da også om, at der er gang i en række initiativer i modebranchens virksomheder og organisationer, og at der er sket en udvikling i løbet af årene. Men der er fortsat lang vej igen.

”Vi har investeret massivt i bæredygtige initiativer, men vi har ikke fået yderligere forretning ud af det. Brands efterspørger det ikke. De virker ligeglade. For de fleste brands er der tale om, at der er nogle få felter, der skal afkrydses,” sagde Roger Lee, CEO i TAL Group, den Hong Kong-baserede virksomhed, som producerer for nogle af verdens største brands og beskæftiger 26.000 på verdensplan.

En række nye open source-redskaber

Trods mange gode initiativer, er der behov for at styrke indsatsen yderligere. Udbytte, læring og data skal leve på tværs af branchen, hvis effekten af de mange initiativer for alvor skal nytte. Derfor var skalerbare løsninger også højt på talernes spisesedler. Der er dog allerede flere initiativer, hvor vidensdeling er i centrum, og som er tilgængelige for alle.

Council of Fashion Designers of America (CFDA) tilbyder en række værktøjer, og det samme gør sig gældende for italienske Camera Nazionale della Moda Italiana.  

Generelt var Copenhagen Fashion Summit en lejlighed til at lancere nye open source-initiativer. Google lancerer et åbent værktøj til dataindsamling og analyse af råmaterialers indvirkning. Et projekt der er i sin spæde start, men som allerede har tiltrukket Stella McCartney

Nike lancerede en åben Circular Design Guide, som er et arbejdsredskab til designere og andre kreative, som arbejder med produktudvikling.

”Det er en invitation til alle brands i branchen om at dele deres læring. Vi inviterer til dialog med kreative verden over og taler et fælles sprog,” sagde John Hoke, Chief Design Officer for Nike, om det nye initiativ. Han understregede at dette var starten, og at der er tale om et levende dokument, som udvikler sig over tid, i takt med at ny viden og erfaring opstår.

Arrangørerne af Copenhagen Fashion Summit, Global Fashion Agenda, er også en af bagmændene til et nyt initiativ. Sammen med EURATEX, Federation of the European Sporting Goods Industry (FESI), International Apparel Federation (IAF) and Sustainable Apparel Coalition (SAC) har de udfærdiget et manifest, som skal sikre cirkulær økonomi i modebranchen. Et manifest som skal sikre en europæisk vision for cirkulær økonomi i branche og skabe politisk lydhørhed.

”Forbruget kommer kun til at vokse, og hvis vi ikke handler nu med henblik på at finde en løsning på take-make-dispose-modellen, vil belastningen af planeten kun blive meget værre. Vi har akut behov for omfattende samarbejde mellem branche og myndigheder for at vedtage effektfulde cirkulære løsninger, og jeg håber, at dette manifest vil hjælpe med skabe en omfangsrig forandring,” siger CEO for Global Fashion Agenda om det nye manifest.
Eva Kruse, President & CEO, Global Fashion Agenda.
Eva Kruse, President & CEO, Global Fashion Agenda.
"