Menu

Vores opfattelse af logistik står ved en skillevej

Opfattelsen af logistik er under hastig forandring, og det stiller nye krav. Men hvilke tendenser skal man være opmærksom på, og hvordan skal de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder gribe logistikken an? Vi bad en erfaren logistikprofil om hans bud, som gemmer på flere overraskelser.

Foto: Petr Magera on Unsplash
Foto: Petr Magera on Unsplash

03. maj 2022 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Coronakrisen placerede logistik øverst på den strategiske dagsorden i dansk erhvervsliv. Flaskehalse, stigende fragtpriser og radikale ændringer i de globale forbrugsmønstre har forrykket opfattelsen af logistik i en sådan grad, at vi nu står ved en skillevej. Sådan lyder det fra Hans Elmegaard, som vurderer, at der gennem de seneste to år, er der sket mere på logistikfronten end i de foregående 15 år.

Igennem mere end 20 år har Hans Elmegaard været en del af logistikbranchen, blandt andet med topstillinger i DSV, Mærsk og senest Scan Global Logistics, som han forlod ved årsskiftet. Han har derfor en unik indsigt i udviklingen og tendenserne på logistikfronten, og derfor satte DM&T ham scene til en snak om forandring, tendenser og de forhold, der påvirker de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder.

Lad det være sagt med det samme. Hans Elmegaard er ikke bannerfører for den traditionelle opfattelse af, at logistik bare handler om at flytte varer rundt i verden. Efter at være trådt ud af den traditionelle logstikbranche er den opfattelse blot blevet forstærket:

”Containeren, som vi kender den, blev opfundet i 50’erne, og det er måske lidt af en dinosaurindustri,” siger han med et grin, og fortsætter:

”Innovation har ikke stået øverst på dagsordenen. De fleste har haft fokus på at få varer fra A til B, men det er de færreste, der har tænkt over, hvordan pengene skal tjenes fremadrettet, men den opfattelse er i opbrud,” siger han og fortæller, at størrelse historisk har været det afgørende konkurrenceparameter, men at særligt e-handel ændrede de vilkår.

”E-handel er helt sikkert en faktor, der har spillet en nøglerolle i at forandre logistikverdenen. Nogle har rykket på daværende tidspunkt og op gennem 10’erne, men for mange var det ikke en prioritet, selvom de vidste, at online var vigtigt. Der blev lavet planer, men de forblev i skuffen,” siger han og fortæller, at vilkårene ændrede sig fundamentalt i starten af 2020:

”Corona ændrede billedet totalt. Dem, der var i gang, havde et klart forspring. Hos de andre kom den øverste ledelse hurtigt op af stolen, for de ville være med, når det kom til at imødekomme kravene om at kunne levere til private verden over. Så skulle planerne lynhurtigt hives op af skufferne.”

Artiklen fortsætter under billedet

Hans Elmegaard har en omfattende erfaring med logistik fra bl.a. Scan Global, DSV og Mærsk.
Hans Elmegaard har en omfattende erfaring med logistik fra bl.a. Scan Global, DSV og Mærsk.

Forbrugerne driver udviklingen, men kan logistikbranchen følge med?

Og netop dette udstiller en vigtig pointe: Det er forbrugerne, der driver den logistiske udvikling. Det var det også for mere end 100 år siden, hvor der lå små tobaksbutikker på ethvert gadehjørne, og da super- og hypermarkeder igennem 80’erne skulle imødekomme nye forbrugsmønstre, der krævede en stigende vareimport fra blandt andet Asien. Men udviklingen er blevet accelereret voldsomt, og kravene er helt anderledes, når vi taler forbrugerlogistik, som er den del af logistikken, Hans Elmegaard har beskæftiget sig mest intensivt med.

”Udviklingen i logistikken er baseret på forbrugsmønstre og ændringer i dem. Logistik er jo reaktiv, og derfor er det også forbrugerne, der sætter agendaen. Og det i endnu højere grad end tidligere. Verden og markedsforholdene kræver, at virksomhederne skal omstille sig til deres forventninger; særligt virksomheder, der har en direkte kontaktflade til forbrugerne,” siger Hans Elmegaard.  

Og netop den udvikling udfordrer den traditionelle logistikbranche.

”Det giver problemer i en omskiftelig verden, hvis man kommer fra et gammeldags mindset, hvor størrelse er afgørende. De virksomheder skal tjene så meget på volumen, at innovation ikke er prioriteret særligt højt,” fortsætter han. 

Det betyder også, at logistikmarkedet har fået en række nye aktører, som typisk er langt mindre og mere specialiserede end de gamle. Og for de nye spiller teknologien ofte en hovedrolle, og det er en væsentlig forskel fra de etablerede aktører, som har haft fokus på at bygge egne IT-systemer og løsninger, hvor man ikke har tænkt på integrationer med andre systemer. Hans Elmegaard konstaterer dog, at det ikke længere kan lade sig gøre at bygge selv, fordi udviklingen går så stærkt og stiller store krav til adgang til data.

”Se nu bare på hele world wide web. 90 procent af al den data, der er på nettet, er mindre end tre år gammel. Det går så stærkt, og det kan man ikke håndtere på den lange bane,” siger han og pointerer, at man ofte har kigget på historiske data, når man skulle planlægge fremtiden, men at ny teknologien giver helt andre muligheder, som forandrer logistikarbejdet til det bedre.

Du kan ikke servicere det amerikanske marked fra Ringsted

Det påvirker naturligvis ikke kun logistikvirksomhederne, at verden forandrer sig. Det er i høj grad også noget, der sætter spor i de danske livsstilsvirksomheder, som Hans Elmegaard har beskæftiget sig med både i sine tidligere jobs og som konsulent sidenhen. Også her er man nødt til at forandre sig for at kunne imødekomme markedets krav.

E-handel har åbnet eksportmulighederne til en række nye markeder, og pludselig er begrænsningens kunst den sværeste. For det stiller store krav til virksomheder, som er nødt til at være sig bevidst om, at forbrugsmønstrene er vidt forskellige inden for Europas grænser, og det bliver kun mere udtalt, hvis man breder forretningen længere ud i verden. I den situation kan man ikke længere producere i Bangladesh, Kina eller Portugal og så få leveret alle varer til et lager i Danmark og sende dem ud herfra. Ifølge Hans Elmegaard er man i stedet nødt til at splitte lageret og på den måde minimere transportflowet og CO2-udledningen, ligesom man får mulighed for at servicere forbrugerne lokalt.

”Hvis man har et lille lager i Ringsted, kan man altså ikke servicere det amerikanske marked. Det stiller helt andre krav, og du skal kunne sende direkte fra produktion til en lokal hub, som kan håndtere at levere til detailhandlen og privatforbrugerne på det marked. Det kræver en lokal ekspertise, og der er heldigvis kommet langt flere aktører, der kan løfte den opgave,” siger Hans Elmegaard og fortæller, at det faktisk er blevet lettere med de mange nye muligheder, men at det kræver andre overvejelser:

”Forbrugerlogistik stiller helt andre krav, end hvad man har klaret tidligere. Det vil brands gerne have, og det er ikke mange, der selv kan imødekomme dem. Den ekspertise, der er behov for, finder man lokalt. De traditionelle logistikvirksomheder har ikke haft det fokus, og derfor har andre aktører udfyldt de dele af markedet.”

Virksomheder skal fokusere på det, de er gode til – resten kan andre håndtere bedre

En væsentlig pointe i den sammenhæng er, at det ikke behøver være omkostningstungt, fordi man ikke er tvunget ud i store investeringer til et setup eller eget lager. De gode digitale værktøjer kan samtidig give mulighed for at håndtere varer i realtid, og dermed får virksomhederne større muligheder.

”De muligheder gælder i høj grad også for SMV’er. Størrelse er ikke nødvendigvis det, der skaber den fremtidige succes. Man skal ikke eje det hele, og det er heller ikke længere ambitionen i mange selskaber. De ser markedsbehov og tager logistik med i strategiske beslutninger fra starten,” siger Hans Elmegaard.

Han fortæller, at han gennem tiden har set mange livsstilsvirksomheder, der har taget store strategiske beslutninger på øverste ledelsesniveau, men først langt senere involveret de enkelte afdelinger, herunder logistik, som så efterfølgende måtte lave en plan for eksekvering. Men virksomhederne omstiller sig, og Hans Elmegaard ser nu, at beslutningsfaserne involverer folk med langt flere forskellige kompetencer, hvilket glæder ham. Og han har også et klart billede af, hvilke virksomheder der får succes fremover.

”Dem der forstår forbrugerne bedst og sætter sig ind i deres behov for at kunne imødekomme dem, er fremtidens vindere,” siger han og understreger, at det i bund og grund handler om at fokusere på det, man er god til som virksomhed, og så outsource de dele, hvor man ikke har kompetencerne. Det giver også et større spillerum:

”Dem, der kan omstille sig hurtigt til markedet og forbrugernes krav, er dressed for succes. Hvis man ikke kan afvige fra en strategi, er man gevaldigt på den i dagens marked,” afslutter Hans Elmegaard.

Hans Elmegaard

Har arbejdet med logistik siden 1997, hvor startede i shippingbranchen. Sidenhen har karrieren bragt ham verden rundt og blandt andet budt på stillinger i Hong Kong, Holland og Schweiz, inden han vendte retur til Danmark.

Han forlod Scan Global Logistics ved årsskiftet og har siden da rådgivet logistikvirksomheder, detail & livsstilsvirksomheder samt uddannelsesinstitutioner på konsulentplan, ligesom han har dedikeret sin tid til advisory board-arbejde.

Senere på året tiltræder han som CEO for et endnu ikke offentliggjort selskab.

Hans Elmegaards CV inkluderer en række ledende stillinger i logistikbranchen: 

  • CEO for bl.a. Scan Global Logistics’ e-commerce og fulfillment-aktiviteter.
  • Global Head of Supply Chain Solutions i Panalpina
  • Global Head of Retail Vertical & Global Account Management hos Mærsk
  • Vice President, Business Development, Asia for DSV
"