Menu

Zalando fortsætter væksten

Den tyske e-handelsgigant øgede igen omsætningen med mere end 20 % i det forgangne år. Dermed omsætter Zalando for EUR 4,5 mia., og det tal skal i 2018 lande omkring EUR 5,5 mia.

Zalando havde i 2017 15.000 medarbejdere, og en del af dem arbejder med content creation i Postbanhof.
Zalando havde i 2017 15.000 medarbejdere, og en del af dem arbejder med content creation i Postbanhof.

01. marts 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Zalando fortsætter væksten. Omsætningen steg fra EUR 3,6 mia. i 2016 til EUR 4,5 mia. i 2017. Det tilsvarer en vækst på 23,4 %, og det var særligt tilgangen af nye kunder, der tegnede denne udvikling i et år, hvor kundebasen steg fra 19.9 til 23,3 mio. aktive brugere.

I 2017 gjorde vi markante fremskridt og vandt markedsandele på alle vores markeder. I 2018 går vi efter at ramme vores væksttunnel på 20-25 % for fjerde år i træk, hvilket understreger vores overbevisning om, at fokus på vækst og at vinde markedsandele er den rette vej til at maksimere den langsigtede værdi,” siger Co-CEO Rubin Ritter i en pressemeddelelse.

Zalando forventer forventer altså at fortsætte væksten, så den rammer omkring EUR 5,5 mia i 2018. Det skal ske gennem en ekspansion af sortimentet, blandt andet med brands som Swarovski og Massimo Dutti, ligesom Zalando tilføjer beauty til porteføljen allerede i indeværende måned.  Derudover planlægger Zalando at udvide med to nye markeder i Europa, ligesom 2018 også bliver året, hvor personificering for alvor rulles ud.

Koncernens EBIT falder marginalt til EUR 215,1 mio., hvilket er EUR 1,2 mio. lavere end i 2016. Også bundlinjen blev forringet i forhold til 2016. Således udgjorde indtjeningen EUR 101,6 mio. mod 120,5 mio. året forinden.

2018 bliver også brugt på at udbygge de logistiske faciliteter, ligesom der skal ansættes op mod 2.000 nye medarbejdere i tillæg til de eksisterende 15.000.

"