Menu

Zalando øger toplinjen med 20 pct.

Den tyske e-handelsgigant rundede en omsætning på 5,4 mia. Euro i 2018, og dermed fortsætter væksten. Men på bundlinjen er billedet ikke desto mindre et andet. EBIT falder nemlig tilsvarende 20 %.

Zalandos tre Co-CEO's. Fra venstre Rubtin Ritter, David Schneider og Robert Gentz.
Zalandos tre Co-CEO's. Fra venstre Rubtin Ritter, David Schneider og Robert Gentz.

28. februar 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Zalando fortsætter med at øge omsætningen og antallet af brugere. Omsætningen steg i 2018 20 % til 5,4 mia. euro, mens antallet af aktive brugere blev øget med 3,3 mio. til 26,4 mio. Særligt fjerde kvartal bidrog positivt, da Zalando havde 1 mia. besøg på siden og fik 1,3 mio. nye kunder. Det er den højeste kvartalsstigning i fem år.

”2018 bød på udfordringer, men vi fokuserede vores indsats i fjerde kvartal for at sikre en stærk afslutning på året. Vores præstation i fjerde kvartal giver os tro på, at vores langsigtede vækstplan kører på skinner,” siger Co-CEO Rubin Ritter i en pressemeddelelse.

Koncernens EBIT lander efter justeringer på 173,4 mio. euro mod 215,1 mio. i 2017. Dermed falder EBIT-marginen fra 4,8 % til 3,2%.  Zalando har forbedret EBIT markant i løbet af fjerde kvartal, hvor EBIT udgjorde 117,8 mio. euro, mens den i tredje kvartal udgjorde -38,9 mio. euro. Allerede i september nedjusterede Zalando forventningerne til året, primært på grund af den varme sommer.

Zalando har en ambition om at være ”the Starting Point for Fashion”, og for at komme målet nærmere har man fintunet strategien. Det betyder blandt andet, at man ruller medlemsprogrammet Zalando Plus ud internationalt, startende med to lande i 2019. Derudover udvider man partnerprogrammet og fortsætter investeringen i teknologi og logistik i løbet af de kommende år.

Zalando offentliggør fremover koncernens Gross Merchandise Volume (GMV), altså den totale mængde forbrugerne bruger på varer på både Zalando-platformen og partnerprogrammet. GMV udgjorde i 2018 6,6 mia. euro, og den skal i 2023 runde 20 mia. I 2019 forventer Zalando en GMV-vækst i den lave ende af 20-25 %, mens EBIT forventes at ligge mellem 175 og 225 mio. euro.

I forbindelse med årsrapporten offentliggjorde Zalando også, at man udvider topledelsen med to nye personer. David Schröder bliver CFO og Jim Freeman bliver CTO. De supplerer dermed de tre Co-CEO’s David Schneider, Robert Gentz og Rubin Ritter. 

"