Menu

Zalando skal være CO2-neutral

Online-modevirksomheden har netop lanceret en ambitiøs bæredygtighedssstrategi, som blandt andet betyder, at virksomheden skal være CO2-neutral. Med det samme. Og det er blot et enkelt element i strategien, som ifølge ledelsen også øger konkurrenceevnen.

Zalandos Co-CEO Rubin Ritter præsentererer do.MORE-strategien i Berlin. Foto: PR
Zalandos Co-CEO Rubin Ritter præsentererer do.MORE-strategien i Berlin. Foto: PR

31. oktober 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Zalando præsenterede tirsdag virksomhedens nye bæredygtighedsstrategi do.MORE. En vigtig del af denne strategi er, at Zalando med øjeblikkelig virkning forpligter sig til et netto-CO2-aftryk på nul, uanset om det gælder drift, leveringer eller returneringer.   

Dermed bliver Zalando i stand til at leve op til målene i Paris-aftalen forud for aftalens tidsfrist, oplyser selskabet i en pressemeddelelse. I 2019 er virksomheden skiftet til mere end 90 % vedvarende energi på tværs af kontorer og logistikcentre, mens den CO2-udledning, som ikke kan stoppes gennem forbedringer af driften, eksempelvis ved at bruge vedvarende energi, at samle flere bestillinger i én forsendelse eller bruge ”grønne” leveringsmuligheder, bliver klimakompenseret.

Den nye strategi betyder også, at Zalando fra 2023 vil designe egen emballage, som minimerer affald og sikrer en højere grad af genanvendelse af materialer. Dermed er det også endegyldigt slut med engangsplastik. 

Den nye bæredygtighedsstrategi er ikke kun sat i søen for at gøre det rigtige for planeten og dens indbyggere. Det er nemlig også det rigtige at gøre i en kommerciel sammenhæng, hvis man spørger Co-CEO for Zalando Rubin Ritter:

“Modeindustrien står foran en udfordring med bæredygtighed, og vi ved, at vi har været en del af problemet. For fremtiden er vores mål at være en del af løsningen. Vi ser en tydelig sammenhæng mellem at agere bæredygtigt og fortsat kommerciel succes. Kun de virksomheder, som integrerer bæredygtighed i deres forretningsstrategi, vil forblive relevante for deres kunder. Vi mener, at bæredygtighed vil blive en konkurrencefordel i fremtiden,” siger han.

Zalandos eget brand Zign bliver en spydspids i den bæredygtige omstilling, og alle produkter skal mærkes med Zalandos bæredygtighedsflag, som bruges ved produkter, der lever op til et af Zalandos bæredygtighedskriterier for eksempel inden for sociale og miljømæssige forhold eller dyrevelfærd. Zalando oplyser, at deres kriterier er i overensstemmelse med internationale branchestandarder og best practice.

Zalando er også dykket ned i den cirkulære værktøjskasse, og inden 2023 vil virksomheden anvende principperne for cirkularitet og på den måde forlænge levetiden for 50 mio. modeprodukter. I 2019 forventer Zalando alene at kunne forlænge levetiden af ca. 1 mio. produkter igennem genbrugsplatformen Zalando Wardrobe.

“Vi gør det lettere for kunderne at shoppe mere bæredygtigt, og vi eksperimenterer og samarbejder med hele branchen for at skabe en cirkulær og blomstrende fremtid for modeindustrien. På denne måde vil vi gøre mere for at bevæge hele modeindustrien fremad for mennesker og for vores planet,” siger Kate Heiny, Director Corporate Responsibility & Sustainability hos Zalando.
"